כדורסל נשים בישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כדורסל נשים בישראל הוא ענף ספורט נשים קבוצתי הפופולרי והמצליח ביותר בישראל. כ-4,000 ילדות, נערות ובוגרות משחקות בו, יותר מבכל ענף ספורט אחר. ליגת העל בכדורסל נשים היא הליגה המובילה בישראל, והיחידה שמשודרת בשידורים ישירים ובאופן קבוע[1].

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליגות כדורסל הנשים בישראל מחולק לפי רמה מקצועית. ליגה א' היא הנמוכה ביותר, מעליה יש את הליגה הארצית, הליגה לאומית, והליגה הטובה ביותר היא ליגת העל בכדורסל נשים שהוקמת בשנת 1958. לכל ליגה שיטת משחק שונה ובכול ליגה מספר שונה של קבוצות.

מבנה הקבוצה בליגת העל כולל שחקניות זרות ושחקניות ישראליות. כיום אפשר שתהיינה שלוש שחקניות זרות בקבוצה ותשחקנה בו זמנית על המגרש שתי שחקניות זרות בלבד,

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז הקמת הליגה ועד עונת 1979/1980 זכתה מכבי תל אביב ב-11 אליפויות ואחריה הפועל תל אביב עם 7 אליפויות. בשנות ה-80 בלטה הפועל תל אביב כשזכתה באליפויות בכל עונה למעט עונות 1980/1981 ו-1982/1983 שהפסידה לרמת חן.

בעשור הראשון למדינת ישראל השתתפה נבחרת ישראל בכדורסל נשים ב"אליפות אירופה ואגן הים התיכון" שנערכה בבודפשט וסיימה במקום ה-11 מתוך 12. בגלל הישגיה הדלים, לא השתתפה הנבחרת באליפות עד שנת 1968, ובהמשך עד שנת 1991. בשנת 1991 נבחרת ישראל נבחרה לארח את אליפות אירופה והטורניר נערך בתל אביב. ישראל ניצחה במשחק אחד וסיימה במקום השמיני. לעובדה שהטורניר נערך בישראל הייתה השפעה רבה על ספורט הנשים.

שנות ה-90 היו שנות השיא של פריחת כדורסל הנשים בישראל. מועדונים כמו אליצור חולון, אליצור רמלה, א.ס. רמת השרון, מכבי רעננה ומכבי רמת חן החלו לבסס את מעמדן בליגה. בעשור זכתה באליפות 5 פעמים אליצור חולון ו-3 פעמים אליצור רמלה. כן רשמו הקבוצות הצלחות בזירה האירופית: בשנת 1998 הגיעה אליצור רמלה לשלב חצי הגמר בגביע אירופה; בשנת 1991 א.ס רמת השרון הגיע לשלב הגמר בגביע רונקטי ובשנת 2001 הגיע לשלב חצי הגמר גביע אירופה לאלופות.

בשנות ה-2000 הקבוצות הבולטות הן א.ס רמת השרון, אליצור רמלה ומכבי בנות אשדוד. בשנת 2011 קבוצת אליצור רמלה זכתה ביורוקאפ[2].

קשיי מימון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקושי המרכזי הוא מימון, שהוא דל ביחס לתקציב שקיבלו הגברים. מספר שחקניות הכדורסל מגיע ל-20% בלבד כלל הספורטאים.

בשנת 1994 התכנסה וועדת בן-דרור, שהוקמה על מנת לקבוע קריטריונים בחלוקת כספי המועצה להסדר הימורים בספורט והחליטה להמליץ כי הכספים המגיעים מהטוטו, יחולקו באופן שווה בין ספורט הנשים וספורט הגברים ואף נקבעה העדפה מתקנת של בשיעור של 10% לטובת ספורט הנשים.

משנות ה-2000 התחילה צמיחה של הכדורסל נשים בעיקר כי התחילו ספונסרים פרטיים להשקיע בקבוצות הנשים. אם כי בעשור השני של המאה ה-21 סובלות קבוצות הנשים בישראל ממצב פיננסי קשה. בשנים האחרונות שכל פתיחת עונה מתקשה מינהלת הליגה להבטיח את קיומה הכלכלי. נושא זה נידון בבג"ץ בשנת 2016 בטענה כי הליגה מופלית מבחינה תקציבית ביחס לכדורגל ולכדורסל גברים[1]. כתוצאה מהגשת העתירה התחייב משרד התרבות והספורט לחתום על הסכם שיווק מתחדש רב שנתי בין המנהלת לפרויקט אתנה וכן להכפלה פי שלושה של התמיכות הכספיות הישירות המועברות מהמועצה להסדר ההימורים לקבוצות ליגת העל, שנקראת על כך "ליגת אתנה Winner".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 ניצן צבי כהן, ‏זה לא רק ספורט, באתר דבר העובדים בארץ ישראל, 27 בספטמבר 2016
  2. ^ מערכת וואלה! ספורט‏, כדורסל נשים: אליצור רמלה זכתה בגביע היורוקאפ, באתר וואלה!‏, 25 במרץ 2011