ירוסלב צ'יהאק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ירוסלב צ'יהאק
Jaroslav Čihák
ירוסלב צ'יהאק
ירוסלב צ'יהאק
לידה 24 ביולי 1891
קרטונוהי, האימפריה האוסטרו-הונגרית האימפריה האוסטרו-הונגריתהאימפריה האוסטרו-הונגרית
פטירה 30 באפריל 1944 (בגיל 52)
לונדון, בריטניה בריטניהבריטניה
מדינה צ'כוסלובקיה עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות הצבא האוסטרו-הונגרי
צבא צ'כוסלובקיה
תקופת הפעילות 19121944 (כ־32 שנים)
דרגה גנרל של דיוויזיה
תפקידים בשירות
ראש מטה משרד ההגנה
פעולות ומבצעים
מלחמת העולם הראשונה
מלחמת האזרחים הרוסית
מלחמת העולם השנייה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ירוסלב צ'יהאקצ'כית: Jaroslav Čihák‏; 24 ביולי 1891 - 30 באפריל 1944) היה מייג'ור גנרל בצ'כוסלובקי, אשר פיקד על כוחות במהלך מלחמת העולם השנייה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'יהאק נולד בקרטונוהי ב-24 ביולי 1891. ב-1912 הוא התנדב לשירות בן שנה אחת בצבא האוסטרו-הונגרי. לאחר מכן הוא הועבר למילואים. הוא החל לעבוד כפקיד בנק בעיר חרודים. עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה, הוא גויס לשירות פעיל. הוא הועלה לדרגת לוטננט משנה, ומונה למפקד מחלקה. הוא לחם בחזית המזרחית, נפצע פעמיים, ובספטמבר 1916 נפל בשבי הרוסי. בשבי, הוא הצטרף ללגיונות הצ'כוסלובקיים שלחו לצד הצבא הרוסי למען עצמאות ארצם. בעקבות מהפכת אוקטובר, לחמו הלגיונות לצד הצבא הלבן במלחמת האזרחים הרוסית.

לאחר סיום המלחמה, חזר צ'יהאק לצ'כוסלובקיה, שזכתה בינתיים בעצמאותה. הוא התגייס לצבא הצ'כוסלובקי. הוא הועלה לדרגת מאיור ומונה למפקד גדוד. ב-1926 הוא החל ללמד באקדמיה הצבאית בפראג. ב-1929 החל ללמד בבית הספר למפקדים בפראג. בין 1931 ל-1939 הוא פיקד על גדודים שונים לפני שמונה למפקד בית הספר לחי"ר במילוביצה.

בעקבות הכיבוש הגרמני של צ'כוסלובקיה במרץ 1939, צ'יהאק הצטרף לארגון המחתרת "אובראנה נארודנה" ("הגנה על האומה"). בפברואר 1940, הצליחו הגרמנים לחסל את מרבית הנהגת הארגון, וצ'יהאק נאלץ להימלט לצרפת. הוא הצטרף אל הממשלה הצ'כוסלובקית הגולה, ומונה לסגן מפקד הדיוויזיה ה-1 של הצבא הצ'כוסלובקי הגולה. יחד עם הדיוויזיה הוא השתתף קרבות נגד הגרמנים בצרפת. לאחר נפילת צרפת, הוא נמלט יחד עם ההנהגה הצ'כוסלובקית לבריטניה. בבריטניה, התארגן מחדש הצבא הצ'כוסלובקי הגולה, וצ'יהאק מונה לראש מטה משרד ההגנה - תפקיד שהפך אותו בפועל למפקד הצבא הצ'כוסלובקי הגולה. הוא כיהן בתפקיד עד 13 בינואר 1941. בפברואר 1942 הוא מונה לחבר במועצת המדינה של הממשלה הגולה. כמו כן, הוא שימש כיו"ר הצלב האדום הצ'כוסלובקי.

הוא נפטר בלונדון ב-30 באפריל 1944.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ירוסלב צ'יהאק בוויקישיתוף