יעקב מאסטרו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יעקב (ג'קיטו) מאסטרו (1927 - 21 בפברואר 2016) היה יהודי יווני אשר הציל יהודים רבים במחנה ההשמדה אושוויץ ועל כך קיבל את אות המציל היהודי.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'קיטו מאסטרו נולד בסלוניקי בשנת 1927 ליצחק וגרציה מאסטרו. לג'קיטו היו שתי אחיות ואח: אסתר (שעסקה גם היא בהמשך בהצלת יהודים בשואה), ז'אנה ודניאל. אביו של ג'קיטו נפטר כשהיה בן שבע. באפריל 1941 פלשו הגרמנים ליוון וכבשו את סלוניקי. ג'קיטו הצעיר החל סוחר עם חיילי האס אס ולומד את השפה הגרמנית.

ב-15 במרץ 1943, נשלח ג'קיטו בן ה-15 בטרנספורט הראשון של יהודי יוון לאושוויץ. היהודים הסלוניקאים לא דיברו גרמנית, וג'קיטו, שלמד גרמנית בתקופת הכיבוש, הפך למתרגם של יהודי סלוניקי וכך קיבל את תפקיד חלוקת העבודה לאסירים. במסגרת תפקידו בחלוקת העבודה שינה פעמים רבות את מקומות העבודה של האסירים היהודים כך שאסירים שהיו חלשים יותר יזכו בעבודות קלות. בדרך זו הציל כאלף יהודים. כמו כן, ג'קיטו הצליח להשיג משקאות חריפים, סיגריות, תכשיטים ומצרכים נוספים, ובעזרתם לשחד את אנשי המחנה וליצור איתם קשרים. כך הצליח לשחרר אסירים שנשלחו לניסויים רפואיים והשיג תרופות חיוניות לאסירים חולים.

בתום המלחמה נשלח ג'קיטו למחנות העקורים בדרום איטליה ומשם עלה לארץ ישראל בשנת 1946. הוא התנדב לצה"ל ולחם במלחמת העצמאות. התגורר בתל אביב ובהמשך בבת ים ועסק במכונאות רכב.

ב-2014 פרסם חוקר השואה גדעון גרייף את ספרו "המלאך הטוב מאושוויץ" העוסק בסיפור חייו של ג'קיטו מאסטרו. בשנה זו גם קיבל את "אות המציל היהודי בשואה".

ג'קיטו נפטר ב-21 בפברואר 2016. בשנת 2018, לאחר מותו, נקרא על שמו רחוב בבית שאן[1].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • גדעון גרייף, "המלאך הטוב מאושוויץ" – סיפורו המופלא של יעקב "ג'קיטו" מאסטרו, מציל היהודים מאושוויץ, ירושלים: יד ליהודי יוון וסלוניקי, 2014.
  • אהרון רובין, "הייתי רק בן חמש עשרה", בקהילה – שבועון חרדי בישראל, פסח תש"ע

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]