ימה (שיר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"ימה"
סינגל בביצוע בני פרידמן
מדינה ישראל
יצא לאור 19 במאי, 2022
סוגה חסידי
שפה עברית
אורך 3:29
כתיבה אלי קליין
לחן אלי קליין
הפקה אלי קליין ואיצי ברי
כרונולוגיית סינגלים של בני פרידמן
"My Dear Rebbe"
(2022)
"ימה"
(2022)
"לא לפחד"
(2024)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"יַמָה" הוא שיר מסוגת מוזיקה חסידית ופופ שהוציא בני פרידמן ב-2022. מאוחר יותר באותה השנה יצא גם בקליפ בהפקה של "עולם ומלואו" בו נראה פרידמן רץ לאורכה ולרחבה של ארץ ישראל, על הרים, בעמקים ובגאיות, ביבשה ובים כשעם שלם מצטרף לריצתו ברחבי הארץ.

השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר נכתב והולחן על ידי אלי קליין והופק על ידי אלי קליין ואיצי ברי. נכון ל-2024 זכה ליותר מ-4.6 מיליון צפיות באתר יוטיוב, והוא אחד השירים המצליחים ביותר של בני אי פעם. השיר גם זכה בשיר השנה, במקום הראשון במצעד השנה של קול חי מיוזיק, ובמקום השני (מתוך 30) במצעד של רדיו "קול פליי".

מילות השיר, "ימה, קדמה, צפונה ונגבה" הם שמות הכיוונים "מערב, מזרח, צפון ודרום" (בהתאמה) לפי השפה המקראית,[1] ומבטאים את כל כיווניה של ארץ ישראל. (בראשית י"ג, פסוק י"ד).

פרידמן הסביר בראיון על מהות השיר: "בשיר ימה אנחנו רואים את אהבה שיש להקב"ה לעם ישראל, הקב"ה נתן לנו במתנה את הארץ. כולם מכירים את הרש"י הראשון בתורה, שכולל שאלה ותשובה שהם יסוד חיותינו בארץ ישראל: 'למה פתח את התורה בברית… בשמיים והארץ…' רק כדי שנדע שכל העולם שייך לו. וכשנתן את הארץ לעם ישראל אז הזכות בידו, וכן הוא עשה, נתן את הארץ האהובה עליו – לנו! ולכן, כל סנטימטר בארץ ישראל שייך לעם ישראל שקיבלה במתנה".[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ השפה העברית - ימה וקדמה צפונה ונגבה, באתר www.safa-ivrit.org
  2. ^ המנגן מיוזיק, בני פרידמן בקליפ חדש ללהיט האהוב | ימה | צפו, באתר המנגן מיוזיק, ‏2022-08-29