יחסי בלארוס–עיראק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יחסי בלארוסעיראק
בלארוסבלארוס עיראקעיראק
בלארוס עיראק
שטחקילומטר רבוע)
207,600 438,317
אוכלוסייה
9,465,615 46,263,924
תמ"ג (במיליוני דולרים)
72,793 264,182
תמ"ג לנפש (בדולרים)
7,690 5,710
משטר
רפובליקה רפובליקה פרלמנטרית

יחסי בלארוס–עיראק הם היחסים דיפלומטיים בין רפובליקת בלארוס לרפובליקת עיראק. שתי המדינות חברות בארגון המדינות הבלתי-מזדהות.

לבלארוס אין שגרירות בבגדאד, אך יש לה קונסוליה בארביל. לעיראק יש שגרירות במינסק. השגריר העיראקי האחרון בבלארוס היה היידר האדי, ששירת מיולי 2010 עד נובמבר 2015. עם תום כהונתו, לא כיהן שגריר עיראקי בבלארוס.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, היה אחד התומכים החזקים ביותר של סדאם חוסיין. בלארוס הואשמה לא פעם בתמיכה צבאית בממשל חוסיין. לאחר מלחמת עיראק נסגרה שגרירות עיראק במינסק.

היחסים בין שתי המדינות כוננו מחדש ב-2010. באוקטובר 2013 ערך שר המסחר העיראקי ביקור במינסק, שם נפגש עם סגן שר החוץ של בלארוס ולנטין ריבקוב. הם דנו בסוגיות של הרחבת הסחר וההשקעות של חברות בלארוסיות בעיראק, וכן בשיפור היחסים הבילטרליים בכללותם.

בין 23 ל-24 באוגוסט 2014 ערך שר החוץ אולדזימיר מאקיי ביקור רשמי בעיראק. במהלך הביקור נפגש השר עם נשיא עיראק פואד מעסום, ראש הממשלה היוצאת נורי אל-מאלכי, ראש ממשלת עיראק המיועד חיידר אל-עבאדי, יו"ר הפרלמנט סלים אל-ג'בורי ובכירים עיראקים נוספים. במהלך הפגישה דנו הצדדים בסוגיות של הרחבת הקשרים הכלכליים בין שתי המדינות, וכן חיזוק הסחר וההשקעות.

ב-9 באפריל 2015, נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו נפגש עם שר החוץ העיראקי איברהים אל-ג'עפרי. הם דנו בהרחבת קשרי הסחר והכלכלה ושיתוף הפעולה הצבאי. עיראק הביעה עניין ברכישת מטוסים מבלארוס.

בחודש ינואר 2017, חברת התעופה הלאומית של עיראק "עיראקי איירווייז" פתחה ערוץ תקשורת אווירי בין בלארוס ועיראק - בין נמל התעופה הלאומי מינסק לנמל התעופה בבגדאד.

ב-7 באוגוסט 2021, בעקבות לחץ של האיחוד האירופי וארצות הברית, עיראק השעתה את כל הטיסות לבלארוס עקב זרם של מהגרים עיראקים בלתי חוקיים לאיחוד האירופי מבלארוס. ב-6 בנובמבר אותה שנה, נסגרו הקונסוליה הכללית של בלארוס בבגדאד וקונסוליית הכבוד בארביל בעקבות ההחלטה של משרד החוץ העיראקי לעצור את המספר ההולך וגדל של המהגרים המנסים לחצות את הגבול בין בלארוס לאיחוד האירופי. הסיבה לסגירת הנציגויות הדיפלומטיות של בלארוס הייתה פישוט הליכי הוויזה לאזרחים.

שיתוף פעולה כלכלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2019 גדל מחזור הסחר בין המדינות פי 5.6 ממחזור הסחר בין המדינות בשנים קודמות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]