יורמאיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןיורמאיה
יורמאיה
תקופה
יורה עליון 160.89–160.25 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סוג: יורמאיה
מין: Juramaia sinensis
שם מדעי
Juramaia
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יורמאיה (שם מדעי: Juramaia; מילולית: "אם היורה") הוא סוג של יונק קדום שחי בתור היורה העליון באסיה והוא נחשב לראשון מבני הקבוצה אאותריה, ממנה התפצלו השלייניים. המאובנים שלו התגלו בתצורת טיאוג'ישאן (אנ') שבליאונינג בסין והוא הוגדר לראשונה בשנת 2011 בידי החוקרים זה-שי לואו, Chong-Xi Yuan‏, Qing-Jin Meng ו-Qiang Ji. משמעות שמו הוא: "אם היורה". הסוג הכיל מין אחד: Juramaia sinensis.

היורמאיה היה יונק קטן באורך של 70 עד 100 מילימטרים בלבד, והוא היה ראשון בעלי השליה בעולם. במראהו דמה לאאומאיה מהקרטיקון והיה בעל רגליים קצרות, חוטם מוארך עם לסתות שהתאימו לציד חרקים, וממבנה הגולגולת נראה שהיה פעיל בלילות, דבר שעזר לו להימנע מטריפה בידי הדינוזאורים ששלטו באזור. למרות מראהו השלייני הוא לא היה שלייתן אמיתי ועדיין הנקבה החזיקה את הצאצא שלה בתוך רחם פרימיטיבי עד שהיה מוכן ליציאה.

כשיונק קדום זה התגלה הוא הפריך את ההנחה שיונקי השליה התפתחו מיונקי הכיסמטאתריה), מאחר שראשון בני הקבוצה - הסינודלפיס התפתח רק בקרטיקון התחתון שלפני 125 מיליון שנה מזמננו. ככל הנראה שני סוגים אלה התפצלו ממיני תריה מוקדמים בעלי מאפיינים פרימיטיביים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יורמאיה בוויקישיתוף