יוסף אירגס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רבי יוסף אירגס
לידה 1685
פטירה 1730 (בגיל 45 בערך)
ג' בסיוון ה'ת"ץ
מקום פעילות האימפריה הרומית הקדושההאימפריה הרומית הקדושה ליוורנו, טוסקנה
תקופת הפעילות ?–1730 עריכת הנתון בוויקינתונים
תחומי עיסוק רב ומקובל איטלקי
תלמידיו הרב יד מלאכי
חיבוריו שומר אמונים, שו"ת דברי יוסף, ועוד
מספר צאצאים 6 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רבי יוסף בן עמנואל אירגאס (אירגאז) (ה'תמ"ה 1685ג' בסיוון ה'ת"ץ 1730), רב ומקובל איטלקי, מגדולי הלוחמים בנחמיה חיון ובשבתאות בכלל.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בליוורנו בשנת תמ"ה (1685), לרבי עמנואל רב הקהילה. למד תורה בעיר בישיבתו של רבי שמואל די פאס והתפרסם בגאונותו בגיל צעיר. את חכמת הקבלה למד אצל רבי בנימין הכהן ויטאלי, תלמיד רבי משה זכות, במשך שבעה שבועות.[1] לאחר מכן התיישב בעיר פיזה והקים בה ישיבה בשם "נוה שלום". כן יסד בעיר זו שתי קרנות צדקה: "מוהר הבתולות" ו"מלביש ערומים". בשובו לליוורנו מונה לרב הקהילה.

התפרסם בגדלותו בתורה ורבנים רבים מאיטליה וצרפת היו מריצים אליו שאלותיהם והוא היה משיב להם בלשון ברורה ובקיצור נמרץ. החשוב שבתלמידיו היה רבי מלאכי הכהן, מחבר הספר האנציקלופדי יד מלאכי.

התפרסם בשל ספרו הקבלי החשוב שומר אמונים, בו הוא מברר את אמיתות הקבלה. הספר בנוי כדיאלוג בין שאלתיאל, חכם תלמודי, ליהוידע, מקובל. בספר זה מתווכח רבי יוסף עם רבי עמנואל חי ריקי שהיה ממצדדי ה"צמצום כפשוטו". ספרו של רבי יוסף אירגאס נחשב ספר יסוד בקבלה ולמייצג הבולט ביותר של מצדדי ה"צמצום שלא כפשוטו".[2] כדי להבדיל בין ספר זה לבין ספר "שומר אמונים" שחיבר הרב אהרן ראטה, נהוג לכנות את הראשון בשם "שומר אמונים הקדמון".

כמו כן חיבר שו״ת בהלכה בשם דברי יוסף.

הלך לעולמו בליוורנו[3] בג' בסיוון ה'ת"ץ (1730) בגיל ארבעים וחמש.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהיותו בגיל שמונה עשרה נשא לאישה את בת אחות אמו, ממנה נולדו לו שלשה בנים ושלש בנות, ביניהם בניו רבי אברהם ורבי עמנואל.

מלחמתו בשבתאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1710 הגיע לליוורנו השבתאי המפורסם נחמיה חייא חיון וניסה לקבל ממנו הסכמה על ספרו, אך רבי יוסף אירגאס עמד על טיבו וגרשו מהעיר. חיון הגיע לאמסטרדם והדפיס שם ספרי התקפה חריפה נגדו. הרב אירגס השיב לו בשני ספרי פולמוס בשם תוכחת מגולה והצד נחש שהדפיס בלונדון בשנת 1715.

בשנת 1730, בעת הפולמוס נגד רבי משה חיים לוצאטו שלח מכתבים לרבי ישעיה בסאן, רבו של רמח"ל, על מנת לתהות על קנקנו, אך לא הספיק להכריע בעניין לפני מותו.

חיבוריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ והרב המופלא מהר"י אירגז ז"ל ישב עם מהרב"ך הנזכר שבעה שבועות ללמוד ממנו חכמת הקבלה" - שם הגדולים.
  2. ^ ספרו זה יצא לאור מחדש על פי כתיבת ידי מחברו, בהוצאת מכון אהבת שלום, ירושלים תש"ע, ובתרגום לאנגלית על ידי אבינועם פרנקל הוצאת אורים ירושלים - ניו יורק תשפ"א, על מהדורה זו ראו עודד ישראלי, ‏התרגום החדש לאנגלית של ספר 'שומר אמונים' לרבי יוסף אירגס, המעין תמוז תשפ"ב
  3. ^ ביקורת של אברהם אירגאס ב-Google על קבר רבי יוסף אירגאס, באתר ביקורת של אברהם אירגאס ב-Google על קבר רבי יוסף אירגאס (ב־)