יונה (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יונה
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על הביוגרפיה "יונה וולך" מאת יגאל סרנה
בימוי ניר ברגמן
הופק בידי משה אדרי, לאון אדרי, חיליק רפאל, אברהם פרחי, תמי ליאון, מיכאל אקלט
תסריט ניר ברגמן, דיתה גרי
עריכה איילה בנגד
שחקנים ראשיים נעמי לבוב
שלום מיכאלשווילי
איתמר רוטשילד
תום חגי
מיכאל מושונוב
מוזיקה אבי בללי
צילום לוץ ריטמאייר
מדינה ישראלישראל ישראל
חברה מפיצה יונייטד קינג
הקרנת בכורה 2014
משך הקרנה 92 דקות
שפת הסרט עברית
סוגה סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 5,659,006 ש"ח
הכנסות 7970 צופים בישראל
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יונה הוא סרט ביוגרפי ישראלי שיצא לאקרנים בשנת 2014 בבימויו של ניר ברגמן, עם נעמי לבוב, שלום מיכאלשווילי, איתמר רוטשילד, תום חגי ומיכאל מושונוב בתפקידים הראשיים.

התסריט נכתב על ידי ניר ברגמן ודיתה גרי והוא מבוסס על הביוגרפיה של המשוררת יונה וולך של יגאל סרנה.

זה סרטה הראשון של נעמי לבוב. האודישנים לסרט החלו מיד לאחר לימודיה בניסן נתיב. לבוב מספרת בראיונות כי עשתה עבודת הכנה ממושכת לסרט שכללה, בין היתר, שיחות עם המשורר רוני סומק, שהכיר היטב את וולך (קולו נשמע בסרט).

הסרט מתרכז בשנים 19641969 בהן החלה יונה לפרסם את שיריה, אושפזה במוסד פסיכיאטרי וטופלה ב-LSD. בסרט יש פלשבקים רבים בהם היא חווה הזיות הקשורות בעיקר באביה מיכאל שנהרג במלחמת העצמאות כשהייתה בת ארבע.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת 1964, יונה וולך (נעמי לבוב), בת 20, גרה עם אמה אסתר (ליאת גורן). היא אינה עובדת, מעשנת ללא הרף, כותבת שירים ונוסעת לקפה כסית בתל אביב כדי למצוא שם אנשים שיסכימו לפרסם את שיריה.

בכסית היא פוגשת חבורה של משוררים צעירים ובראשם גבריאל מוקד (שלום מיכאלשווילי) שמתייחס אליה בקלות ראש אך לבסוף מפרסם מספר משיריה בכתב עת הספרותי "עכשיו" אותו הוא עורך.

שם היא פוגשת משוררים צעירים נוספים - עמוס (מאיר ויזלטיר - איתמר רוטשילד), יאיר (יאיר הורביץ - מיכאל מושונוב), דוד (דוד אבידן - אסף סולומון), מקסים (מקסים גילן - יונה רוזנקיאר) ועוד.

יונה מקיימת יחסים עם עמוס (בעוד הוא נשוי עם ילדה) וגם עם יאיר. הם מגובשים כמשוררים צעירים, מתפרעים בעת טקס חלוקת פרסים למשוררים, מפריעים למנחה (נסים קלדרון) ונעצרים. יונה מקבלת נזיפות מאמה אסתר ומאחותה נירה (מיכל ורשאי).

יונה נמצאת במצב נפשי קשה ומאשפזת את עצמה מרצון במחלקה הפתוחה במרכז לבריאות הנפש טלביה. הרופא המטפל ד"ר לוריא (אילן חזן) מהסס לתת לה תרופות שינה שיפגעו בכושר כתיבתה. לבסוף הוא מחליט לתת לה טיפול נסיוני ב-LSD שגורם להזיות קשות. היא רואה את אביה מתחת לגיליוטינה ואת ראשו הכרות. את חוויותיה היא מחלקת עם עמוס במכתבים שהיא שולחת לו ללונדון.

יונה מתאהבת בטדיאוש (תום חגי) בנו של מאושפז ומצבה משתפר. היא משוחררת ועוברת לגור אתו במנזר נוטרדם טדיאוש מתכנן חתונה אבל ברגש האחרון יונה מסרבת והוא זורק אותה מהחדר.

מוקד מגיש לה את ספר שיריה השני "שני גנים" והיא שמחה, אבל לאחר ביקורת קשה בעיתון "הארץ" היא מנסה להתאבד ומאושפזת במחלקה הסגורה במרכז לבריאות הנפש ומטפל בה מנהל המרכז ד"ר ויניק (סיני פתר). היא מנסה להכתיב את שיריה לאח חזן (דוד אלוני) ולבסוף עומדת לפני ועדה שחרור מבית החולים ומודיעה כי ברצונה להשתקם, להיות מורה להיסטוריה ויהדות ולכתוב רק בצורה מבוקרת.

כאן מסתיים הסרט כשברקע מושמע שירה "לא יכולתי לעשות כלום" בקולו של אילן וירצברג שהלחין את השיר. מופיעה כתובית בה נכתב - "בקיץ 1985 נפטרה האם אסתר מפרקינסון והבת 3 חדשים אחריה מסרטן שד גרורתי. מהיום שעזבה את המחלקה הסגורה לא חדלה לכתוב ולפרסם שירה והפכה בחייה לאחת המשוררות הגדולות שידעה הארץ. לקראת סוף חייה כתבה גם שירי אהבה, בת 41 במותה".

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
נעמי לבוב יונה וולך
שלום מיכאלשווילי גבריאל מוקד
איתמר רוטשילד עמוס מבוסס על דמותו של מאיר ויזלטיר
מיכאל מושונוב יאיר הורביץ
תום חגי טדיאוש
ליאת גורן אסתר וולך אמא של יונה
מיכל ורשאי נירה וולך אחותה של יונה
אילן חזן ד"ר לוריא פסיכיאטר
סיני פתר היינריך צבי ויניק
אסף סולומון דוד אבידן
נסים קלדרון מחלק פרסי שירה
יונה רוזנקיאר מקסים גילן
דוד אלוני חזן אח במחלקה פסיכיאטרית

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]