יוליה פבזנר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוליה פבזנר
Юлия Певзнер
לידה 25 בדצמבר 1971 (בת 52)
סנקט פטרבורג, ברה"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת אופרה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת תל אביב עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
https://juliapevzner.com/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוליה פֶּבְזְנֶררוסית: Юлия Певзнер; נולדה ב-25 בדצמבר 1971) היא במאית אופרה ותיאטרון ישראלית.

קורות חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האופרה "בוריס גודונוב"
האופרה "שיקוי האהבה"
האופרה "החוטם"
האופרה "פיק דאם"

יוליה פבזנר נולדה וגדלה בסנקט פטרבורג שברוסיה הסובייטית, שם סיימה לימודי מוזיקולוגיה ופסנתר בבית הספר התיכון שליד האקדמיה למוזיקה בלנינגרד ע"ש רימסקי קורסקוב ב-1990. אחר-כך למדה במשך שנה בבית הספר לרפואה, עד שעלתה לישראל ב-1991. פבזנר בוגרת תואר ראשון בספרות צרפתית ובלשנות באוניברסיטת תל אביב (1996). בראיון שנערך עִמה סיפרה על התחלת דרכה באופרה ב-1994:

"במהלך שנת הלימודים בישראל פרצה שביתה ענקית באקדמיה וחיפשתי עבודה נוספת. מצאתי עבודת מלצרות במסעדה קטנה ליד אולם נגה, שם ישבה בזמנו האופרה הישראלית." למזלה הטוב, מנהל ההצגה הראשי של האופרה נקרא באותו הזמן לשירות מילואים ובאופרה חיפשו לו מחליף. "חברה שעבדה באופרה המליצה עליי. היא אמרה שאני קוראת תווים ושאוכל להחליף אותו עד שיחזור, ושם למעשה הכול התחיל." [1]

בזכותן של בייגר בלאקוול זליג, מנהלת ההפקות באופרה הישראלית, וחנה מוניץ, מנהלת האופרה הישראלית, התחילה פבזנר לעבוד כמנהלת הצגה, ובהמשך כעוזרת במאי באופרה הישראלית.

עבודת הבימוי הראשונה של פבזנר הייתה ב-1998 בהצגת הבכורה של האופרה "הנסיך המאושר" של גיל שוחט, על-פי אוסקר ויילד, בפסטיבל למוזיקה עכשווית במוזיאון תל אביב. עבודת הבימוי הראשונה שלה באופרה הישראלית הייתה ב"חליל הקסם הקטן", עיבוד לילדים של חליל הקסם מאת מוצרט, בשנת 2000.

בין הבמאים עמם עבדה היו דייוויד פאונטני ודייוויד אולדן והיא חידשה כמה מהפקותיהם. פאונטני הכיר לה את פרנצ'סקה זמבלו, במאית האופרה הבכירה בעולם, שהייתה למורת הדרך של פבזנר. במשך כמה שנים, שימשה פבזנר כעוזרתה, הן ביימו יחדיו בבתי אופרה בקובנט גרדן, לונדון, בבולשוי במוסקבה ובבסטיליה בפריז. מאוחר יותר חידשה פבזנר מספר רב של הפקותיה.

ב-2003 פבזנר עבדה לראשונה כבמאית עצמאית מחוץ לגבולות ישראל, באופרה "פיק דאם" מאת צ'ייקובסקי, שהוצגה בבית האופרה של דאלאס. היא ביימה את האופרה "החוטם", מאת דמיטרי שוסטקוביץ', באופרה של בוסטון (2009). האופרה זכתה בתואר Best of Boston (מטעם העיתון הבוסטון גלוב). כתב העת Artforum כלל אותה בין עשרת אירועי התרבות החשובים של השנה. בכתב העת Opera News נכתב על ההפקה של "החוטם":

הבמאית יוליה פבזנר וצוות העיצוב שלה ייצגו את טבעה החופשי של המוזיקה בכך שיצרו מחדש את סנקט פטרבורג של המאה ה-19 על בנייניה, גשריה ונופיה שהועלו או הונמכו כפי שנדרש על-מנת לדמות את השינויים ולהציג את הסביבה העירונית בתנועה מתמדת. תלבושות התקופה, שעוצבו באמצעות שימוש משכיל במרקם וצבע, היו מעניינות ומסוגננות והדגישו את הגוון הריאליסטי – היוצא מן הכלל הבולט, כמובן, היה החוטם הנעלם של קובאילוב, שתפח לגובה של מטר שמונים. [2]

על הפקת בוריס גודונוב באופרות של שיקגו, יוסטון, הבסטיליה ובאופרה של סן פרנסיסקו נכתב בשבועון הלהט"בי The Bay Area Reporter:

אין כל ספק שיוליה פבזנר היא במאית דגולה, שמפיחה חיים בהפקות שלה. [3]

ב-2004 יצרה מופע תיאטרון מחול ושירה מוזיקלי "מכתבים לאורפיאוס", מאת רונן שפירא וענת שרון-בלייס, שהוצגה בפסטיבל קול המוזיקה בכפר בלום, בחממה במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב ובפסטיבל התיאטרון הבינלאומי בטביליסי (גאורגיה). ב-2005 יצרה את המופע "Helen of Troy Does Counter Dancing" בפסטיבל הפרינג' הישראלי. ב-2009 פבזנר ביימה את הבכורה העולמית של "גולם 13" של נעם שריף באופרה הלאומית של פראג. דגם של התפאורה לאופרה "יבגני אונייגין", שביימה באופרה של וירג'יניה, ב-2008, שעיצב אלכסנדר ליסיאנסקי, מוצגת במוזיאון ברוסיה.

יוליה פבזנר ביימה אופרות בישראל, ארצות הברית, איטליה, שווייץ, צרפת, צ'כיה, יוון ורוסיה. היא ביימה ערבי קריאת מחזות בתיאטראות הקאמרי ובית ליסין. פבזנר גם כותבת עיבודים לדיאלוגים עבור ההפקות שהיא מביימת. תרגמה מספר מחזות מעברית לאנגלית ולרוסית לצורך כתוביות. ערכה מוזיקלית מספר מחזות.

בשנים 2010-2003 עבדה כבמאית בבית הספר למשחק בית צבי. בין 2003-2001 ו-2009-2007, שימשה כבמאית כיתת האופרה בבית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל אביב. לימדה כיתות אמן באופרה של יוסטון, בבית הספר הבינלאומי במוסקבה, בסדנת האופרה של תל אביב ובאופרה סטודיו.

בשנת 2010 שימשה כמנהלת האמנותית של פסטיבל המוזיקה לילדים בגליל.

הקימה עם אביב רון קבוצת אופרה קאמרית בשם "אופרת אביב", והיא בין המייסדים של האופרה הירושלמית.

יוליה פבזנר נשואה לאביב ציפר ולהם שתי בנות: מיקה ואנה.

הפקות אופראיות נבחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופרה מלחין בית אופרה הצגת בכורה
בוריס גודונוב מוסורגסקי האופרה של שיקגו נובמבר 2011
מריה פאדילה גאטנו דוניצטי האופרה של בוסטון, ארצות הברית מאי 2011
ליידי מקבת ממצנסק דמיטרי שוסטקוביץ' האופרה הישראלית 10 במרץ 2011
כך עושות כולן מוצרט הקאמרטה הישראלית ירושלים נובמבר 2011
הנזל וגרטל אנגלברט הומפרדינק על פי האחים גרים פסטיבל ירושלים לאמנויות מרץ 2011
פידליו בטהובן התזמורת הסימפונית של קרקוב 2010
לה בוהם פוצ'יני האופרה של וירג'יניה, נורפוק 2009
החוטם דמיטרי שוסטקוביץ' האופרה של בוסטון 2009
גולם 13 ג'ורג' וייט ונעם שריף בית האופרה הלאומי של פראג 2009
יבגני אונייגין צ'ייקובסקי האופרה של וירג'יניה, נורפוק 2008
חוות החיות מתן פורת ואופיר ברקן בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה 2008
בוריס גודונוב מוסורגסקי האופרה של סן פרנסיסקו 2008
פימפנונה גאורג פיליפ טלמן התזמורת הקאמרית רמת גן אוקטובר 2007
נבוקו ורדי בית האופרה הלאומי של יוון, אתונה 2007
זהב הריין ואגנר המטרופוליטן אופרה, ניו יורק 2007
הוולקירה ואגנר המטרופוליטן אופרה, ניו יורק 2007
הקול האנושי פרנסיס פולנק פסטיבל אביב הבינלאומי, ישראל 2007

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוליה פבזנר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מרב יודילוביץ', "אופרה אחרת", ראיון עם יוליה פבזנר, באתר ynet‏, 28 ביוני 2007
  2. ^ Kalen Ratzlaff, Opera News, 2/27/2009
  3. ^ Jason Victor Serinus, The Bay Area Reporter, 10/30/2008