יהודה כרמל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כרמל בצעירותו

יהודה כרמל (19142007) היה איש המוסד, איש השב"כ, חבר ארגון ההגנה, חבר קיבוץ יגור, ממקימי הקיבוץ חניתה, מהראשונים לארגון הש"י ואחד מחוטפיו של אדולף אייכמן.

ילדותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרמל נולד בליטא בשם יהודה בין. היה הבכור מבין 5 אחים, זלמן, דניאל, הילל ומיכאל והוא עצמו וגדל בבית מקדם ציונות. בבית שבו גדל דיברו פולנית, רוסית, עברית ויידיש, דבר שעזר לו בעתידו. כשהיה בן 16,ברח מהבית, עלה לבדו לארץ ישראל והפך לחלוץ.

ראשית חייו לאחר העלייה ארצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עת שהגיע לארץ ישראל בשנת 1930 החליט כרמל להתיישב בקיבוץ יגור. בקיבוץ הוא נחשף לפעולות ההתיישבות בארץ והשתתף בהקמת הקיבוץ חניתה שהיה אחד מקיבוצי חומה ומגדל. משהגיע לארץ חבר לארגון ההגנה ואף קיבל את עיטור לוחמי ישראל ואת אות ההגנה והיה אחד הראשונים לארגון הש"י, שהיה ארגון המודיעין הראשון בארץ ישראל. הוא איבד את אצבעותיו הקמיצה והאמה בידו השמאלית בפיצוץ רימון שהיה בתאונה, כנראה בעלייה לחניתה, שם גם חרך את ברכו כשחיפש מחסה בזמן הירי.

לאחר הקמת ארץ ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשימת המשתתפים חלקית לעליה לחניתה, בה מופיע כרמל תחת שם משפחתו הישן, בין.

לאחר הקמת המדינה כרמל נשאר במערך המודיעין ושירת כשליח מטעם המוסד והיה צריך לשנות את שם משפחתו כדי שלא יקשרו אותו למשפחתו שנספתה בשואה ו\או משפחתו שנשארה בליטא (שאז הייתה חלק מברית המועצות), וישתמשו בכך לניצולו ולהשגת מידע. את שמו שינה לכרמל מכיוון שזה היה שם נפוץ וגם של ההר שלמרגלותיו שכן הקיבוץ בו גר הרבה משנותיו בארץ, קיבוץ יגור.

את משלחתו ברומניה עשה בשלהי שנות החמישים, והיה בתפקיד סגן שגריר ישראל, אף על פי שמסר מודיעין. במבצע זה, אשתו שימשה כפקידה זמנית בשגרירות, והצטרפה למשלחת מכיוון ששלטה בשפה הרומנית.

לאחר שליחויות אלה הוא הפך לאיש שב"כ. הוא היה ביחידת כידון בשב"כ ואף נבחר להשתתף בחטיפת אייכמן בתור כפילו. הוא נבחר לתפקיד זה מכיוון שהיה לו ניסיון והכשרה מתאימה. כמו כן, היה לו מבנה גוף דומה לזה של אייכמן (אותה כמות שיער, עיניים כחולות, קומה דומה וכו'). הוא נכנס לארגנטינה עם הצוות בזהות בדוייה בשם "זאב זכרוני" ששימשה להוצאת אייכמן מארגנטינה, ואף היה אזוק אליו בטיסה בה הוא הובא לארץ.

בשנת 2007 הוא נפטר בגיל 93.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תעודת ההוקרה ללוכדי אייכמן שקיבל בנו בשמו

הוריו ושלושה מאחיו נספו בשואה ורק אחד, זלמן, שרד ועלה לארץ ישראל וכמו אחיו יהודה עצמו, התיישב ביגור.

כרמל הכיר את אשתו לאה במסגרת ארגון ההגנה, כשהייתה בש"י. בנו היחיד, אבנר, נולד בשנת 1947. אשתו נפטרה בשנת 1999.

לאחר מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2009 קיבלו כל המשתתפים בחטיפת אייכמן תעודת הוקרה חתומה על ידי ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ומראש המבצע, רפי איתן, אותה בנו, אבנר, קיבל בשמו, שכן כרמל הלך לעולמו שנתיים לפני כן.

בסרט "מבצע פינלה" המתאר את חטיפת אייכמן, נראתה על המסך תמונה של כרמל ככפיל של אייכמן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]