יאיר גוראון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יאיר גוראון
יאיר גוראון
יאיר גוראון
לידה 1943
נאות מרדכי
פטירה 1990 (בגיל 47 בערך)
רחובות
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
תחנת ניסויים בערבה, על שם יאיר גוראון מייסד התחנה
תחנת ניסויים בערבה, על שם יאיר גוראון מייסד התחנה

יאיר גוראון (19431990) היה ממייסדי מו"פ (מחקר ופיתוח) ערבה[1] ומנהלו הראשון.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גוראון נולד בקיבוץ נאות מרדכי, לרחל[2] ומשה גוראון, ילידי צ'כוסלובקיה וממייסדי הקיבוץ. בהיותו נער, עזבו הוריו את הקיבוץ. תחילה עברה המשפחה לשכונת צהלה בתל אביב, ואחר כך, בעקבות שליחות של אביו בשירות משרד החוץ עברו להתגורר בברזיל. בגיל 16, בהתאם להבטחת הוריו, חזר לבדו ארצה על מנת לסיים את לימודי התיכון בפנימיית הכפר הירוק.

ב-1961 התגייס לסיירת הצנחנים, כלוחם. במהלך שירותו הצבאי פגש את נעמי בן-מיכאל מקיבוץ גת. כשהשתחרר פנה ללמוד בפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית בירושלים. בוגר תואר ראשון (1968)[3] ותואר שני (1971) בלימודי קרקע ומים.[4]

בשנת 1973 שכל את אחיו דוידי שנפל בחזית הדרום במלחמת יום הכיפורים.[5]

ב-1979 קיבל על עצמו את תפקיד של מנהל קרן BARD[6] - קרן דו-לאומית (ארצות הברית-ישראל) למחקר ולפיתוח חקלאיים.

גוראון נפטר ממחלת הסרטן ב-1990 ברחובות. בן 47 היה במותו. השאיר אחריו אשה - נעמי, וארבעה ילדים: רן גוראון, מנכ"ל בזק החל מיוני 2022 ועד אפריל 2024, ושימש כמנכ"ל חברת פלאפון, yes ובזק בינלאומי בעבר; יעל גוראון, אשת חינוך ומרצה; אורי גוראון; וטל גוראון-עמר.

פעילות מקצועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרן BARD (‏US-ISRAEL Binational Agricultural Resarch and Development fund), שנוסדה ב-1977, היא קרן דו-לאומית למחקר ולפיתוחים חקלאיים של ארצות הברית וישראל.[7] מטרת הקרן היא לקיים שיתוף פעולה המדעי וטכנולוגי בין שתי המדינות, ולקדם מיזמים למחקר מדעי ולפיתוח תעשייתי. עניין מיוחד למקימי הקרן היה ביסוס מחקר חקלאי מעשי, ופיתוח חקלאי באזורים גאוגרפיים שבהם אספקת המים וכמות הגשמים מגבילים את תפוקת היבולים. קרן BARD ביקשה לקדם מחקר בנושאים של שימור וניצול משאבים של קרקע, מים ואנרגיה, לצד בחינה סביבתית של טכנולוגיה חקלאית, ייצור יבולים אינטנסיבי, הנדסה ועיבוד חקלאיים. כל זאת, לצורך מציאת פתרונות לאתגרי ייצור מזון וסיבים בארצות הברית, בישראל ובמקומות אחרים בעולם.

גוראון ניהל את הקרן מאז הקמתה ועד פטירתו ב־1990.

בשנת 1982 החל גוראון לנהל את מו"פ דרום[8] (במקביל לתפקידו כמנהל קרן BARD). בשנת 1986 הקים גוראון את מו"פ ערבה תיכונה וצפונית.[9]

במהלך חמש השנים בהן ניהל את מו"פ דרום הקים ופיתח את תחנת הניסויים המרכזית בחצבה (שנקראת על שמו), מו"פ חקלאי ערבה תיכונה וצפונית תמר ואת תחנת הניסויים בכיכר סדום, הנקראת היום תחנת זוהר.

קרן יאיר גוראון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקרן השנתית על שם יאיר גוראון (משנת 2011)[10] מעניקה מדי שנה מלגות-מחקר בהיקף של עשרות אלפי שקלים,[11][12] לסטודנטים אקדמאים לתואר שני ושלישי, ולחוקרים מצטיינים במסגרת עבודת פוסט-דוקטורט, באחד ממוסדות המחקר וההשכלה הגבוהה המוכרים בישראל, מתוך כוונה לעודד חוקרים לבצע מחקר ופיתוח רלוונטיים לאזור הערבה, בתחומי מחקר חקלאי. בין התחומים האקדמיים אותם מעודדת הקרן, ניתן למצוא חקלאות, ביוטכנולוגיה, מדעי הסביבה, יחסי סביבה וחקלאות, התמודדות עם סיכונים ושיטות לניהול סיכונים בחקלאות, מים, והידרולוגיה, קרקע וגאולוגיה, אנרגיה, ומחקר על מגוון המינים בחי ובצומח בערבה שבה פעל יאיר גוראון, שהיה מקימה ומנהלה הראשון של מו"פ ערבה תיכונה וצפונית (היום חלק ממו"פ מדבר וים המלח). קרן המלגות מעניקה גם מלגות לתלמידים מצטיינים מבתי הספר בערבה וסביבתה.

משנת 2011 ועד היום זכו 80 סטודנטים וסטודנטיות במלגות-מחיה מטעם הקרן, כאשר במהלך שנות פעילותה גייסה וחילקה הקרן תרומות ומלגות במעל מיליון שקל.[13]

רן גוראון,[14] בנו הבכור, עומד בראש ועד הנאמנים של קרן יאיר גוראון. אילון גדיאל, מנהל מו"פ ערבה תיכונה וצפונית-תמר, ממושב עין יהב, הוא יו"ר קרן המלגות על שם יאיר גוראון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]