טימותי האטון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טימותי האטון
Timothy Hutton
טימותי האטון בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בטורונטו, 2008
טימותי האטון בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בטורונטו, 2008
לידה 16 באוגוסט 1960 (בן 63)
מליבו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Timothy Tarquin Hutton עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1965 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים תיכון פיירפקס עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טימותי טארקווין האטוןאנגלית: Timothy Tarquin Hutton; נולד ב-16 באוגוסט 1960) הוא שחקן ובמאי קולנוע אמריקאי, זוכה פרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר הצעיר ביותר בהיסטוריה, וזוכה שני פרסי גלובוס הזהב, על תפקידו בסרט "אנשים פשוטים".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טימותי האטון נולד בעיר מליבו שבקליפורניה, לשחקן הקולנוע ג'ים האטון (אנ') ולמרלין אדמס, מורה במקצועה. הוריו של האטון נפרדו כשהיה בן שלוש, והוא עבר ביחד עם אחותו הגדולה היידי (נולדה בשנת 1959) לגור עם אמו בבוסטון. משפחתו של האטון חזרה לקליפורניה כשהיה בן 12. את השכלתו רכש האטון בתיכון פיירפאקס שבלוס אנג'לס, שם החליט להפוך לשחקן מקצועי והופיע במספר מחזות תיכוניים.

את קריירת המשחק המקצועית שלו החל האטון במספר סרטי טלוויזיה, בהם הסרט "Friendly Fire". את הופעתו הקולנועית הראשונה ערך האטון בשנת 1980, בדרמה זוכת ארבעה פרסי אוסקר של רוברט רדפורד "אנשים פשוטים". בסרט הופיע האטון בתור קונרד ג'רט, בן למשפחה בורגנית אמריקאית, שמתמוטטת נוכח טרגדיה שפוקדת אותה, טביעתו של הבן הבכור. קונרד הוא תלמיד תיכון, ששוחרר זה עתה מבית חולים פסיכיאטרי, לאחר ניסיון התאבדות. על תפקיד הבכורה הקולנועי שלו זכה האטון בפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר והפך לשחקן הצעיר בהיסטוריה שזכה בפרס, בגיל 20 בלבד. על תפקידו זה זכה האטון גם בשני פרסי גלובוס הזהב, בקטגוריות שחקן המשנה הטוב ביותר והשחקן החדש הטוב ביותר, וכן היה מועמד לפרס באפט"א.

שנה לאחר מכן שיחק האטון בסרט "כיבוי אורות", ובסדרה "A Long Way Home".הוא היה אף מיוצרי הסדרה הבלשית "נירו וולף" (ע"פי ספריו הקלאסיים של רקס סטאוט) וכיכב באחד התפקידים הראשיים. מאז הופיע האטון בעיקר בתפקידים משניים בסרטים, בין היתר ב-"נשיקה צרפתית", "בחורות יפות", "בת הגנרל" בתור קולונל ויליאם קנת, "קינסי", "חלון סודי" ובסרטו של רוברט דה נירו "שומר המדינה".

בשנת 2019 החל לשחק את הד"ר לאון בצ'לי בסדרה "כמעט משפחה" ברשת FOX, ובכיכובה של בריטני סנואו.

בימוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1986 ביים פרק אחד מתוך הסדרה "סיפורים מופלאים" שיצר סטיבן ספילברג. ב-2001 ביים 7 פרקים בסדרה "מסתורין נרו וולף", שבו גם כיכב למשך 2 עונות.

ב-1998 ביים האטון את סרט הקולנוע "כח הלב", בכיכובם של קווין בייקון ואוון רייצ'ל ווד.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האטון היה נשוי פעמיים. נישואיו הראשונים היו לשחקנית הקולנוע היהודייה-אמריקאית דברה וינגר, משנת 1986 עד 1990. לזוג נולד בן אחד. בשנת 2000 התחתן האטון עם סופרת ספרי הילדים הצרפתייה ארואה ז'יסקר ד'אסטן, אחייניתו של נשיא צרפת לשעבר ואלרי ז'יסקר ד'אסטן, ולשניים נולד גם כן בן אחד. הם נפרדו בשנת 2009.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]