טיימיי, קיסרית יפן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טיימיי, קיסרית יפן
貞明皇后
לידה 25 ביוני 1884
טוקיו, האימפריה היפנית יפןיפן
פטירה 17 במאי 1951 (בגיל 66)
טוקיו, יפן בתקופת הכיבוש האמריקאי
שם מלא סדאקו קוּג'וֹ (九条節子)
שם לידה 九条節子 עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Musashi Imperial Graveyard עריכת הנתון בוויקינתונים
דת שינטו
בן זוג יושיהיטו, קיסר יפן
שושלת בית המלוכה היפני
אב Kujō Michitaka עריכת הנתון בוויקינתונים
אם Ikuko Noma עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים
הקיסרית הרעייה של קיסר יפן
30 ביולי 191225 בדצמבר 1926
(14 שנים)
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טֶיְימֶיְי, קיסרית יפןיפנית: 貞明皇后;‏ 25 ביוני 188417 במאי 1951) בילדותה נודעה בתור סדאקו קוּג'וֹ, הייתה רעייתו של יושיהיטו, קיסר יפן ואמו של הירוהיטו, קיסר יפן. תוארה המלוכני, טֶיְימֶיְי, משמע "קביעות נאורה".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדאקו קוג'ו הייתה ילידת משפחת אצולה יפנית, גדלה בטוקיו ונודעה כנערה חכמה מאוד בעלת אינטליגנציה גבוהה.

קיסרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקיסר לעתיד טאישו היה חולה בדלקת קרום המוח משהיה בן שלושה שבועות ודבר זה השפיע על בריאותו ועל יכולתו הנפשית, וכללה הפרעת דיבור וקשיי הליכה, למשך שארית חייו. בשל בעיותיו הבריאותיות, לעיתים קרובות הוא לא היה מסוגל להמשיך בלימודיו והיה סטודנט חלש בתחומים הדורשים חשיבה גבוהה יותר.

בגלל יכולתו הנפשית המופחתת של טאישו, אביו, מוצוהיטו, קיסר יפן, רצה אישה אינטליגנטית, רהוטה ומכובדת עבור בנו, והוא מצא את התכונות הללו בסדאקו קוג'ו. ב-10 במאי 1900 חותנו יושיהיטו בן ה-20 וסדאקו בת ה-15.

תרומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

היא נודעה בכך שתרמה סכומים גדולים מארנקה הממלכתי לבית החולים לצרעת המיסיונרי קישיון וגם לאנשים העובדים בפיתוח רפואי נגד צרעת כדי לעודד אותם להמשיך את שירותם לחולים.

בשנת 1931, כתוצאה ממעשיה המיטיבים, הוקמה החברה למניעת צרעת מתוך הכספים אשר תרמה. ביום הולדתה ב-25 ביוני הוקם יום מניעת הצרעת הלאומי ויוזם קמפיין חינוכי למניעת צרעת ברחבי האימפריה היפנית.

היא השתתפה בפגישות מנהלי מחלקות רפואיות לטיפול בצרעת היפנית והשתתפה בדיונים הנוגעים למצבם של חולי הצרעת, ולמצבים ומינים של המחלה.

שנים מאוחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקיסר טאישו נפטר מהתקף לב ב-25 בדצמבר 1926, בגיל 47 ובנו הירוהיטו ירש אותו כקיסר. לאחר מות בעלה, תוארה של סדאקו הפך ל"קיסרית קוטאיג'ו" (Kōtaigō) שפירושה "אלמנתו של הקיסר לשעבר".

הקיסרית התנגדה בתוקף למעורבות יפן במלחמת העולם השנייה, היא פעלה החל משנת 1943 ביחד עם בנה, טאקאהיטו, נסיך יפן, בניסיון להפיל את ראש ממשלת יפן המיליטנטי, הידקי טוג'ו אשר לאחר המלחמה אכן הואשם בפשעי מלחמה והוצא להורג.

הקיסרית נפטרה בשנת 1951 בגיל 66.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טיימיי, קיסרית יפן בוויקישיתוף