טיוטה:תנודתיות גלומה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

במתמטיקה פיננסית, תנודתיות גלומה של חוזה מסוג אופציה היא ערך התנודתיות של נייר הערך בבסיס האופציה, כך שאם ערך זה מוצב במודל לתמחור אופציות (כגון מודל בלק-שולס), התוצאה המתקבלת היא מחיר השוק הנוכחי של נייר הערך. גם מכשיר פיננסי שאינו אופציה, כגון נגזרי ריביות, יכול להיות בעל תנודתיות גלומה. התנודתיות הגלומה היא מדד תאורטי המביט קדימה, וזאת בניגוד לתנודתיות היסטורית המחושבת ע"פ ביצועי העבר של נייר הערך. על מנת להבין את מצב התנודתיות הגלומה במונחי נייר הערך דנן, משווים בין שיא ושפל התנודתיות הגלומה של נייר הערך במשך שנה אחת.

תנודתיות גלומה לא קבועה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ככלל, אופציות המבוססות על זמני ומחירי פקיעה שונים יניבו ערכים שונים לתנודתיות הגלומה. הדבר מהווה עדות לך שהתנודתיות הגלומה אינה קבועה אלא תלויה במחיר ובזמן, או שמודל התמחור בו נעשה שימוש לא מצליח לנבא את מחיר נייר הערך

כלי תנודתיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלי תנודתיות הם מכשירים פיננסיים העוקבים אחרי מדדי התנודתיות הגלומה של נגזרים אחרים. לדוגמה, מדד התנודתיות של בורסת שיקגו (VIX) מחושב על ידי ממוצע משוקלל של התנודתיות הגלומה במספר רב של נכסים הנסחרים בS&P 500. כמו כן קיימים כלים המתומחרים ע"פ מכשירי תנודתיות אלה.