טיוטה:תולדות הלבנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תולדות הלבנה
The Lunar Chronicles
ספרי הסדרה

סינדר (אנ' 2012, עב' 2015) סקרלט (אנ' 2013 עב' 2017) קרס (אנ' 2014 עב' 2018)

ווינטר (אנ' 2015)
מידע כללי
מאת מריסה מאייר
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה, נוער בוגר, רומנטיקה, מדע בדיוני, דיסטופיה
הוצאה
הוצאה Macmillan Publishers
מספר עמודים

סינדר: 390 סקרלט: 454 קרס: 550

ווינטר: 827
הוצאה בעברית
הוצאה כנרת זמורה-דביר
תרגום יעל אכמון
מספר עמודים

סינדר: 336 סקרלט: 400

קרס: 479
סדרה
מספר ספרים 4

תולדות הלבנהאנגלית: The Lunar Chronicles) היא סדרת רומני מדע בדיוני לנוער בוגר שנכתבה על ידי הסופרת האמריקאית מריסה מאייר. כל ספר טומן בחובו טוויסט מדע בדיוני על אגדה ישנה, כולל סינדרלה, כיפה אדומה, רפונזל ושלגיה. הסיפור מתרחש בעולם עתידני בו מתקיימים חיים ארציים, סייבורגים ואנדרואידים, ומרוץ של מושבי ירח.

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סינדר[עריכת קוד מקור | עריכה]

"סינדר" הוא הספר הראשון בתולדות הלבנה והשני כרונולוגית. הוא פורסם ב-3 בינואר 2012 באנגלית, ובעברית ביולי 2015.[1]

לין סינדר (המבוססת על סינדרלה),[1] קיבורגית המתגוררת עם אמה החורגת ושתי אחיותיה החורגות בניו-בייג'ינג של חבר העמים המזרחי, עובדת כמכונאית בביתן בשוק, שם היא פוגשת את הנסיך קאי, המבקש שהיא תתקן את האנדרואידית האישית שלו. לאחר שאחותה החורגת של סינדר, פיאוני, באה במגע עם מגפה קטלנית המשתוללת בעולם, סינדר מתנדבת בכוח לבדיקת התרופה. כתוצאה מכך, פרטים רבים שלא היו ידועים בעבר בנוגע למוצא סינדר עולים לפני השטח. במקביל, המתיחות בין כדור הארץ ללבנה, מושבה ירחית שלרוב האזרחים יש יכולות מיוחדות, גוברת כאשר הנסיך קאי צריך לקבל החלטה.

סקרלט[עריכת קוד מקור | עריכה]

"סקרלט" הוא הספר השני בתולדות הלבנה והשלישי כרונולוגית. הוא פורסם ב-5 בפברואר 2013 באנגלית, ובעברית במאי 2017.

סקרלט בנואה (מבוסס על כיפה אדומה)[2] היא נכדתה של מישל בנואה, חקלאית וטייסת צבאית לשעבר שנעלמה. במסעה של סקרלט למצוא את סבתה, היא עובדת בהיסוס עם לוחם רחוב בשם וולף, שהוא לוחם ירח שהשתנה גנטית. כשההתפעלות של סקרלט מוולף הולכת וגוברת, להקת הירח הישנה שלו מעמידה אותם בנסיבות יוצאות דופן, ובודקת את נאמנותו של וולף. קשרים עמוקים יותר צפים כאשר נחשפת סוף סוף כוונת הזדון של הלהקה. במקביל, סינדר מאחדת כוחות עם האסיר קרסוול ת'ורן. כשהחיפוש נמשך, סקרלט פוגשת את סינדר והופכת לבת בריתה בתוכניתה לעצור את עריצותה של המלכה לבנה ואת העוזרת שלה, סיביל מירה.

קרס[עריכת קוד מקור | עריכה]

"קרס" הוא הספר השלישי בתולדות הלבנה והרביעי כרונולוגית. הוא פורסם ב-4 בפברואר 2014 באנגלית, ובעברית באוקטובר 2018.[3]

קרסנט מון, או "קרס" דארנל (מבוסס על רפונזל),[3] היא חלולה (בת לבנה ללא יכולות מיוחדות שאינה יכולה להיות מושפעת ממניפולציה נפשית והיפנוט) העובדת עם סיביל כדי לסייע לספינות הירח. כשהיא גרה לבדה על לוויין ומפתחת קראש עצום על קארסוול ת'ורן, היא פועלת בחשאי לחבל במלכת הלבנה המרושעת, ובסופו של דבר, קרס מתחברת עם סינדר ומסתבכת במזימתה להציל את כדור הארץ. כשמתעוררים סיבוכים והצוות נפרד, עליהם לעשות כל שביכולתם כדי למנוע חתונה מלכותית שתיתן את כדור הארץ לידי המלכה לונה. כל אותה העת המגפה החלה להשתנות ואפילו בני הלבנה אינם בטוחים.

Fairest[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Fairest" הוא הספר החמישי ב"תולדות הלבנה" והראשון כרונולוגית. הוא פורסם ב־27 בינואר 2015 באנגלית.[4]

הוגן ביותר הוא פריקוול לספרים האחרים בסדרה, המספרים את סיפורה ועברה של המלכה לונה (על פי המלכה הרעה משלגיה).[4] "Fairest" מתחיל כאשר לונה בת כ-15 שנים ועוקב אחר כעשר שנים מחייה, ומסתיים כעשור לפני התרחשות "סינדר". לונה גדלה בבית רעיל ויש לה אחות גדולה ואכזרית שהתעללה בה נפשית ופיזית לאורך כל חייה. לאחר שנרצחו הוריה על ידי מתנקש בן לבנה (חלול), אחותה של לבנה, צ'נרי, אמורה להפוך למלכה. שלטונה של צ'נרי הוא קצר מועד, ועם עלייתה של צ'נרי, לונה מתחילה להידרדר באופן בלתי צפוי עד שנהייתה חסרת לב כשמדובר בכל דבר מלבד עמה. היא רודנית.

וינטר[עריכת קוד מקור | עריכה]

"וינטר" הוא הספר הרביעי בתולדות הלבנה והחמישי כרונולוגית. הוא פורסם ב-10 בנובמבר 2015 באנגלית.[5]

וינטר (מבוסס על שלגיה)[5] היא בתה החורגת של המלכה לונה. היא גרה בלבנה בארמון וגודלה על ידי אמהּ החורגת. היא ראתה כיצד השימוש של לונה ב"הקסמה" (אשליה הגורמת לגורם אותה להראות יפה יותר) הפך אותה לעריצה חסרת לב. וינטר החליטה לעולם לא להשתמש ביכולת שלה, ולכן היא לא השתמשה ב"הקסמה" שלה מאז שהייתה בת שתים עשרה. תופעת לוואי של אי שימוש בהקסמה גורמת לאובדן שפיות אצל בני ירח, וּוִינטר חוזה חזיונות איומים. לעיתים קרובות היא רואה דם על קירות הארמון. במהלך הספר, מצבה הנפשי מתחיל להידרדר אט אט. מקור הנחמה היחיד של וינטר מההזיות הוא השומר שלה, חבר הילדות, ג'ייסין. הנסיכה וינטר וסקרלט הופכים לחברות קרובות. הנסיכה וינטר זוכה להערצה מצד אנשי הלבנה בזכות החסד והאדיבות שלה, ולמרות הצלקות שפוגעות בפניה, אומרים שיופיה עוצר נשימה עוד יותר מזה של אמה החורגת, המלכה לונה.

וינטר מתעבת את אמה החורגת ויודעת שלונה לא תאשר את רגשותיה כלפי ג'ייסין. עם זאת, וינטר אינה חלשה כמו שלונה מאמינה שהיא, והיא מערערת את משאלותיה של אמה החורגת מזה שנים. יחד עם המכונאית הסייבורגית, סינדר ובעלי בריתה, אולי יהיה לווינטר הכוח לצאת למהפכה ולנצח במלחמה שהשתוללה זמן רב מדי.

ספרים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוטים ועצבים (Wires and Nerves)[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוטים ועצבים היא סדרת רומנים גרפיים שנכתבה על ידי מאייר המבוססת גם על עולמם של "תולדות הלבנה".[6] מתרחש לאחר "תולדות הלבנה", אך לפני האפילוג "כוכבים מעל", הוא מציג דמויות מוכרות מהספרים, כאשר איקו היא הדמות הראשית. הספר הראשון, "חוטים ועצבים, כרך 1", באיורו של דגלאס הולגייט, יצא לאור ב־31 בינואר 2017. הספר השני, "חוטים ועצבים, כרך 2", מאויר על ידי סטיבן גילפין, יצא לאור ב־30 בינואר 2018.

כוכבים מעל (Stars Above)[עריכת קוד מקור | עריכה]

"כוכבים מעל" הוא אוסף של סיפורים קצרים "המתרחשים" ביקום "תולדות הלבנה". הוא פורסם ב-2 בפברואר 2016 באנגלית. הוא כולל ארבע נובלות שפורסמו בעבר בנפרד וחמישה סיפורים מקוריים:[7]

  • השומר: פריקוול לתולדות הלבנה, המראה את סקרלט הצעירה וכיצד הנסיכה סלין מטופלת על ידי מישל בנואה.
  • תקלות: סיפור קצר המתרחש לפני אירועי "סינדר" על אודות סינדר המתגוררת עם משפחתה החדשה בגיל 11, ומותו של לין גארן, אביה החורג של סינדר. הוא יצא לאור ב־27 בינואר 2014 באנגלית.
  • צבא המלכה: סיפור קצר על עברו של וולף ואחיו רן לפני "סקרלט". הוא יצא לאור ב-20 בנובמבר 2012 באנגלית.
  • המדריך של קרסוול להיות בר מזל: סיפור קצר המפרט את האירוע בין קרסוול ת'ורן וקייט פאלו ואת החזרת הפורטסקרין שלה שהוזכר בקרס. הצצה אל חיי קרסוול תורן הצעיר, חיי משפחתו ושנות העשרה שלו. הוא שוחרר ב-4 בפברואר 2014 באנגלית.
  • אחרי שעובר אור השמש: פריקוול "לקרס", מראה כיצד "קרס" בת התשע בסופו של דבר לבדה על לוויין, בריגול על כדור הארץ למען לונה.
  • הנסיכה והמשמר: סיפור קצר על חברותם של וינטר וג'ייסין בילדותם.
  • האנדרואיד הקטן: סיפור מחדש של בת הים הקטנה המתרחש לפני אירועי "סינדר". הוא שוחרר ב־27 בינואר 2014 באנגלית.
  • המכונאי: סיפור קצר על המפגש הראשון של לין סינדר והנסיך קאיטו, מנקודת מבטו של קאיטו.
  • משהו ישן, משהו חדש: סיפור קצר המתרחש כשנתיים לאחר "ווינטר" במהלך חתונתם של וולף וסקרלט, בו קאי מציע נישואין לסינדר.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • לין סינדר- הנסיכה סלין צ׳אנרי בלקבורן: סינדר היא הדמות הראשית בספר הראשון בסדרה, "סינדר", ודמותה מבוססת על דמותה של סינדרלה. סינדר נולדה בלבנה בשם הנסיכה סלין, יורשת העצר לכס המלכות. דודתה, המלכה לונה, רצתה למלוך. היא גרמה לשריפה בחדר של הנסיכה סלין, שהייתה אמורה להרוג אותה, אבל סלין הוברחה לכדור הארץ. שם, כדי להציל את חייה, גידלו אותה במרתף, בעודה בתרדמת, והשתילו לה חלקי סייבורגים המדכאים את כוחה, כדי שתמשיך לחיות ובבוא היום תשתלט על הכס ותציל את תושבי הירח מדודתה המרשעת.
  • סקרלט בנואה: סקרלט היא הדמות הראשית בספר השני בסדרה, "סקרלט", ודמותה מבוססת על דמותה של כיפה אדומה. סקרלט נולדה וגדלה בחווה בצרפת, עם סבתה. הן חיו חיים שקטים, וסקרלט עזרה לסבתה בעבודתה. היא לא ידעה שבמשך עשר שנים מחייה, במרתף שמתחת לביתן, גודלה הנסיכה סלין והפכה לסייבורגית. כשסבתה נעלמת, סקרלט יוצאת למבצע הצלה ונעזרת בוולף, אדם-זאב, ובדרכה פוגשת בסינדר. יחד הם נלחמים במלכה לונה ומנסים להציל את שני העולמות, הירח והלבנה, מהמלחמה המתקרבת.
  • קרסנט מון דארנל: קרסנט היא הדמות הראשית בספר השלישי בסדרה, "קרס", ודמותה מבוססת על דמותה של רפונזל. קרס נולדה בירח. היא חלולה, כלומר אין לה כוחות היפנוט כמו לשאר אנשי הלבנה, וחלולים נחשבים כמפגע בירח. היא נשלחה למקום עם עוד ילדים חלולים, שם היא פיתחה את יכולות התכנות שלה, ופרצה למאגרי מידע בשביל שהילדים החלולים יוכלו ללמוד. היא נשלחה כעונש לחיות בלוויין המסתובב סביב העולם ולרגל ברשת אחר האנשים החשובים בו- מלכים, מורדים, ועוד. כשסינדר מבקשת את עזרתה היא עונה, אבל בתנאי אחד: סינדר וצוותה, הכולל כבר את סינדר עצמה, ת'ורן, וולף, סקרלט ואיקו, ישחררו אותה מכלאה. מבצע החילוץ משתבש, והחבורה מתפרקת. החבורה חייבת להציל את העולם. אבל עכשיו, כשהם לא יחד, הם חייבים למצוא תוכנית ולהציל את כולם.
  • הנסיכה וינטר בלקבורן-הייל: וינטר היא הדמות הראשית בספר הרביעי בסדרה, "וינטר", ודמותה מבוססת על דמותה של שלגייה. וינטר נולדה לאם שמתה מיד לאחר הלידה ולאב שאולץ להתחתן עם לונה כשעוד הייתה תינוקת. היא גדלה בירח כנסיכה- בתה החורגת של לבנה- במשך כל חייה. וינטר סירבה להשתמש בכוחות ההיפנוט שלה כי היא ניסתה להניע משרתת מהתאבדות בעזרת כוחותיה, ולא הצליחה.
  • המלכה לוַנה בלקבורן: לונה היא המלכה המרשעת השולטת בירח. היא רוצה לשלוט גם על כדור הארץ, והיא יוצרת מחלה, מגפה שתתקוף רק אנשים מכדור הארץ, ולא תושבי לבנה. היא מפיצה את המחלה בכדור הארץ, ולתושבים אין ברירה: כדי לקבל מידיה את התרופה, הם חייבים לגרום לנסיך אסיה ומושא אהבתה של סינדר (וכל בת בסביבה), קאי, להנשא לה.
  • איקו: איקו היא אנדרואידית, המלווה את סינדר במסעותיה. יש לה פגם בשבב, מה שגורם לכך שהיא מתנהגת כאילו היא בת אדם.
  • קרסוול ת'ורן: הוא פושע נמלט. הוא יצר לעצמו תדמית של אדם שתמיד עוזר לזולת, אך מתברר שבסוף רק הוא המרוויח. כשסינדר נתקלת בו בבית הכלא, היא לוקחת אותו איתה כי היא נפלה בטעות לתא שלו, והוא השוויץ ביכולות שלו וכמה שהוא יכול לעזור, וזה בדיוק מה שהוא עושה. הוא מצטרף לצוותה ועוזר לחלץ את קרס מהלווין, אך בסוף שניהם מתרסקים בכדור הארץ והוא מאבד את הראייה שלו (כמו הנסיך בסיפור של רפונזל).
  • וולף: וולף הוא אדם-זאב, שהונדס גנטית בירח, יחד עם מאות מאחיו, להיות הלוחם המושלם. כשהוא פוגש בסקרלט הוא עוזר לה, אך מתברר שכל הזמן בגד בה והובילה למלכודת. הוא מספר לה שהוא אוהב אותה ועוזר לה לברוח, ובכל רגע מנסה להשתלט על היצר שהכניסו לתוכו אנשי הלבנה: להילחם כדי להרוג.
  • הנסיך קאיטו: קאי נולד על כדור הארץ לקיסר אסיה. אימו מתה מהמגפה עוד כשהיה ילד. החלה מלחמה עם לונה, והקיסר חלה במחלה גם הוא. לאחר מות אביו מהמגפה, האחריות נופלת על קאי, והוא חייב להחליט: להתחתן עם המלכה לונה ולהציל את העולם מהמגפה, ולאחר מכן לונה תשתלט על העולם, או להסתכן במלחמה עמה?
  • ג'ייסין קליי: ג'ייסין הוא שומר בארמון המלכה לונה. הוא היה חברה הטוב ביותר של ווינטר כל ילדותם, אך מסופר שהוא מאוהב בה, והם הופכים לזוג. במהלך הסדרה הוא בוגד במלכה לונה, וכשנלכד על ידיה אמר שעשה זאת למען נסיכתו בלבד, והכוונה לווינטר. סינדר, הנסיכה סלין חשבה שהכוונה אליה.[8]

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה היא סיפור מחדש של אגדות ישנות בהן הגיבורות הנשים לא קיבלו תפקיד משמעותי. בשל הצגת דמויות הנשים החזקות כחלופה לדמויות האגדות המקובלות לאורך ארבעת ספריה, סדרה זו נחשבת כספרות פמיניסטית.[9]

עיבוד לקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מריסה מאייר דיווחה כי הזכויות לסרט/סדרת טלוויזיה של "תולדות הלבנה" הוצעו והתסריט נמצא בעבודה.[10] בפברואר 2019 פרסמה מאייר בסטורי האינסטגרם שלה כי היא ממתינה לשיחת טלפון מסוכן הקולנוע שלה, אך מאז לא צצו עוד חדשות הנוגעות לסרט או סדרת טלוויזיה של תולדות הלבנה.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוראים מספרים שהספר היה מעולה. הם קראו אותו בלי לצפות להרבה והופתעו לטובה! הספר היה מעניין, מותח ומרגש מאוד, וכולם מחכים לספר הבא בסדרה. [11][12][13]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Brissey, Breia (20 בדצמבר 2011). "'Cinder' trailer, by Marissa Meyer". Entertainment Weekly. נבדק ב-25 במרץ 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Brissey, Breia (23 בנובמבר 2012). "See the trailer for 'Scarlet,' book 2 in the Lunar Chronicles -- EXCLUSIVE VIDEO". Entertainment Weekly. נבדק ב-25 במרץ 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ 1 2 Truitt, Brian (31 ביולי 2013). "Cover reveal, excerpt and Q&A: Marissa Meyer's Cress". USA TODAY. נבדק ב-25 במרץ 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ 1 2 Truitt, Brian (16 ביוני 2014). "Book Buzz: Meyer's 'Fairest' delves into evil". USA TODAY. נבדק ב-22 במאי 2017. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ 1 2 Brodeur, Nicole (6 בנובמבר 2015). "YA author Marissa Meyer reaches for the stars with her 'Lunar Chronicles'". Seattle Times. נבדק ב-25 במרץ 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Kirch, Claire (26 בינואר 2017). "Q & A with Marissa Meyer". Publishers Weekly. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Weinberger, Aliza (30 בינואר 2016). "When glass slippers meet cyborgs: Author Marissa Meyer talks ending the Lunar Chronicles". Mashable. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ תולדות הלבנה
  9. ^ White, Caitlin. "Q&A: Marissa Meyer Talks Fairy Tales and Feminism". Bustle (באנגלית). נבדק ב-2018-05-02.
  10. ^ Marissa, Meyer. "FAQ – Marissa Meyer". www.marissameyer.com. נבדק ב-2020-11-27.
  11. ^ ביקורת באתר עברית
  12. ^ ביקורת באתר סטימצקי
  13. ^ ביקורת באתר goodreads

קטגוריה:סדרות ספרי פנטזיה קטגוריה:ספרות פמיניסטית