לדלג לתוכן

טיוטה:תבונה - ארגון צעירים אורתודוקסים בפולין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תבונה – ארגון צעירים אורתודוקסים בפולין

אגודת "תבונה" נוסדה בוורשה בינואר 1916 ומיד לאחריה בשיידלצה שם היא נרשמה פורמלית וקיבלה רישיון להפעיל סניפים בערים בפולין. ב-1918 פעלו לפחות עשרה סניפים בערים גדולות בפולין ובהם אלפי חברים.[1]

מנהיגי אגודת ישראל בגרמניה עודדו את התארגנותה, אף שחלק מן הממסד האורתודוקסי בפולין הסתייג מכך. רוב העסקנים האורתודוקסים בפולין קיבלו את ההתארגנות בברכה ובכינוס הייסוד של אגודת ישראל בפולין, שהתקיים בוורשה ב-14.11.1916, השתתף חיים שוויזגאלד, מנהיג תבונה, שהביא לכינוס את ברכת תנועתו.[2]

סניפי "תבונה" התארגנו בדומה למבנה תנועות נוער יהודיות אחרות, כדוגמת "השומר הצעיר". "בית ועד" (מועדון) שימש כמקום הפעילות החברתית, התרבותית והפוליטית של הסניף ובתוכו ספריה, שכללה ספרים מתחומי התרבות הכללית, הספרות היפה ולצדן ספרות תורנית. שני עיתונים שימשו כבמה להנהגת התנועה ולחבריה – "תבונה" ו"אונזער קולטור ווינקעל" (פינת תרבותנו).

במצע התנועה נקבעה הקניית השכלה כללית, הכרת הספרות היפה, לצד לימודים תורניים לחברי התנועה, כמטרה ראשונית. במוקד המצע ניצבה העבודה הארץ-ישראלית ובניין בית-לאומי בהתאם להצהרת בלפור. החברים נקראו לעלות ארצה ולהקים בה מושבות. הוצעו גם דרכים לגיוס כספים למימון ההתיישבות.

בוועידה ארצית של תבונה שהתקיימה בוורשה בינואר 1916 התגלו בתנועה בקיעים. חלק מהצירים ביקשו שהתנועה תחבור לתנועת המזרחי. אחרים ביקשו שהתנועה תתאחד  עם אגודת ישראל רבים הסתייגו מהפעילות הפוליטית שסניפים קיימו במישור המוניציפלי.

הנהגת אגודת ישראל בפולין לא ראתה בעין יפה את התגבשות תבונה ואת פעילותה הפוליטית. היא יזמה הקמת ארגון של "צעירי אגודת ישראל" (צא"י) שניבנה על בסיסה של "תבונה" שהפסיקה לפעול.[3]


[1] ייסוד "תבונה", ארגונה, מצעה ופעילותה נדונו במאמר: יוסף פונד, "מהפכנים בחברה האורתודוקסית בפולין, 'תבונה' ארגון צעירים אורתודוקסים", גלעד כ"ב, עמ' 74-45. הודפס שנית: הנ"ל, אגודת ישראל מאמרים הנוגעים בה, ירושלים: ראובן מס, תשפ"ב, עמ' 132-103.

[2] אגודת ישראל בפולין כונתה בראשית דרכה "אגודת האורתודוקסים" ו"שלומי אמוני ישראל".

[3] כינוס ייסוד צא"י בפולין היה ב-28.2.1921. על ייסוד צא"י בפולין ראו: יוסף פונד. הקבצו צעירי יהודה! תנועות הנוער והצעירים של אגודת ישראל, ירושלים: כרמל, עמ' 73-60.