טיוטה:שיטת התדר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שיטת התדר היא שיטת אבחון אישיות פסאודו-מדעית, המבוססת על חוש הריח.

יוצרת השיטה, שוש מניקס, מאמינה שאישיויות ("תדרים") נבדלות ביניהם בהעדפות הריח שלהם, כלומר בן אדם עם אישיות מסוימת יעדיף ריחות מסוימים על פני ריחות אחרים. צורת האבחון היא תהליך שבו המאובחן מריח כמות מסוימת של ריחות שונים שנבחרו מראש במיוחד לשם כך, והמאובחן מסנן את הריחות לפי ההעדפות שלו – הריחות שהוא "אוהב" יותר. בסיומו של התהליך הוא נשאר עם ריח אחד שאותו הוא אוהב יותר משאר הריחות, והריח הזה מסמל את הגדרת התדר של המאובחן.

השיטה מגדירה סדרה של 12 ריחות, כשכל ריח מבטא אישיות ייחודית. למשל ריח אחד יסמל אדם "רגשי" וריח אחר יסמל "שתלטן" או "אגואיסט" וכדומה.

בלתי אפשרי לחלק בצורה ברורה את האנושות למספר מצומצם של אישיויות, ובכל אדם אפשר למצוא תרכובות של אישיויות שונות במינונים שונים. השיטה מאמינה שלכל אדם ישנו תדר "ראשי" שהוא התדר השליט אצלו ובא לידי ביטוי בצורה הבולטת ביותר, והתדר ה"משני" - כשמו כן הוא, תדר שליט גם כן, אך משני לתדר הראשי.

בדרך כלל המאבחן משמש גם כמאמן אישי (קאוצ'ר) שעוזר למטופל לתכנן באמצעות האבחון את פתרון הבעיה שאיתה הוא מתמודד. מטרת הבאים לאבחון יכולה להיות לשלל סיבות. לדוגמה אם אדם מגיע עם בעיה בחיי הזוגיות, הוא יוכל להתמודד איתה טוב יותר אם הוא יבין את עצמו יותר ויבין את הרגשות והמוטיבציות שנמצאות לפעמים בתת-המודע שלו, ומניעות אותו בלי שיהיה מודע להן. לעיתים התהליך מיועד לשם עזרה בבחירת מקצוע, כשהמאובחן רוצה לבחור מקצוע שבו הוא יצליח יותר על בסיס האישיות שלו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראיון עם מפתחת השיטה באתר יוטיוב

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]