טיוטה:שונפיי ימאזאקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שונפיי ימאזאקי (山崎 舜平, יאמאזאקי שונפיי, לעיתים נקרא גם כ- שומפיי ) הוא דוקטור להנדסה, ממציא יפני בתחום של מדעי המחשב ו-פיזיקה של מצב מוצק. נחשב לממציא הפורה ביותר בהיסטוריה והוא מחזיק נכון להיום בכ- 6061 פטנטים. עיקר המצאותיו הן בתחומים של מוליכים למחצה, שבבי זיכרון, מעבדים, יעילות אנרגטית, תצוגות LCD ו-OLED

שונפי ימאזקאי הוא גם המייסד, הנשיא וכן מחזיק המניות העיקרי של חברת SEL ( Semiconductor Energy Laboratory ) אשר בטוקיו .

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד ב־8 ביולי 1942. את השכלתו האקדמית, לרבות הדוקטורט שאותו סיים בשנת 1971, רכש באוניברסיטת דושישה ( אוניברסיטה פרטית ויוקרתית בקיוטו ) .

במהלך התואר השני (שאותו סיים בשנת 1967 ) והדוקטורט שימש לו כמנטור ד"ר יוגורו קאטו (כימאי יפני מפורסם שגילה את האפשרות לשמור מידע בעזרת תחמוצת ברזל מגנטית ).

עוד במהלך לימודי הדוקטורט פיתח התקן בסיסי של זיכרון הבזק בלתי נדיף. המצאה זו דרבנה אותו להתמקד ולהקדיש עצמו למחקר בתחום המוליכים למחצה.

לאחר סיום הדוקטורט, בשנת 1971, החל לעבוד בחברת האלקטרוניקה TDK.

ב־1980, הקים את חברת (Semiconductor Energy Laboratory)SEL, חברה למחקר ויישום מסחרי של פטנטים, והוא משמש כנשיאה עד היום.

פרסים והוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שונפיי ימאזאקי זכה בפרסים ואותות הוקרה רבים ובהם:

בשנת 1995 ממשלת יפן העניקה לו את מדליית הכבוד עם רקע כחול כהה (מוענק לאנשים שתרמו תרומה כספית נדיבה לטובת רווחת הציבור ). הוא זכה במדליה זו גם בשנים 1996, 2005, 2008, 2009, 2013

בשנת 1997 ממשלת יפן העניקה לו את מדליית הכבוד עם רקע סגול (מוענק לאנשים שתרמו להתקדמות המדע והאמנות ביפן או שהגיעו להישגים ניכרים בתחומים אלו ).

בשנת 2004 ובשנת 2011 - נכנס לספר השיאים של גינס כ "אדם המחזיק הכי הרבה פטנטים בעולם" (יש חברות מסחריות המחזיקות יותר פטנטים, כדוגמת IBM ו- סמסונג ).

בשנת 2011 קיבל תואר דוקטור לשם כבוד מטעם אוניברסיטת דושישה.

בשנה זו גם התקבל כעמית לכל החיים באגודת IEEE (מינוי הניתן לאישים בעלי הישגים יוצאי דופן בתחומי הנדסת החשמל, האלקטרוניקה ומדעי המחשב).