טיוטה:רשת ארכיוני ישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פרויקט "אָז - רשת ארכיוני ישראל" (רא"י) הוא חלק מתכנית "ציוני דרך" לשיקום תשתיות מורשת לאומית והעצמתן. הפרויקט מתקיים בחסות משרד ראש הממשלה.

מטרות הפרויקט הן לקדם את השימור, החשיפה וההנגשה של נכסי תרבות ומורשת באמצעים חדישים, לעודד את חקר תולדות הציונות, היישוב והמדינה ולהעניק בידי הציבור כלֵי עבודה ולימוד יעילים העולים בקנה אחד עם ההתפתחויות והחידושים בחזית הפצת הידע והמחקר במאה העשרים ואחת.

לפרויקט שותפים משרד ירושלים והמורשת, הספרייה הלאומית, ארכיון המדינה והאיגוד הישראלי לארכיונאות ולמידע.

ראשיתו של פרויקט "אָז" בסקר מקיף שנערך בשנים 2014-2013 בקרב שורה ארוכה של ארכיונים בכל רחבי הארץ, קרוב ל-600 בסך הכול. בתום תהליך עיבוד הנתונים, בחינת החומרים ודירוג הארכיונים על פי מידת העניין המשוערת שיגלה הציבור באוספיהם, נבחרו הארכיונים הראשונים שייכללו במיזם ונחתמו הסכמים לשיתוף פעולה. דוח הסקר יפורסם בקרוב.

בפרויקט "אָז" יש משום מהפכה רעיונית ומעשית בכל האמור בהתייחסות לעברנו כעם וכמדינה ובאופן השימור והתיעוד של המורשת הלאומית והזיכרון הקולקטיבי: לראשונה, מכונסים תחת קורת גג אחת אוספים ארכיוניים שעד כה הייתה הגישה אליהם קשה או בלתי אפשרית, וכעת היא חופשית, ישירה ונוחה.

במדינת ישראל יש מאות רבות של ארכיונים ואוספים האוצרים מיליוני פריטים שמהווים מקורות ראשוניים בעלי חשיבות היסטורית, לאומית וציבורית ראשונה במעלה. פריטים אלה מגלמים קשת רחבה של היבטים בתולדות האומה ובחיי המדינה ומהווים אבן שואבת למחקר וללימוד. הם מגוללים את סיפור צמיחתם של התרבות העברית החדשה והיישוב היהודי החדש בארץ ישראל; מספקים הצצה לחיים בתקופת השלטון העות'מאני ובתקופת השלטון הבריטי; משרטטים את התהליכים ההיסטוריים שקדמו לרגעים הגורליים של הכרזת המדינה; מתעדים את האירועים וההתרחשויות מיום הקמתה, בשנותיה הראשונות ובשנים שחלפו מאז; זורים אור על דמויות ואישים ומנציחים את קורותיהם ואת עשייתם האישית והציבורית; מתארים את הרקע להקמתם ולייסודם של תנועות, ארגונים ומוסדות ומצביעים על הרעיונות והאידאולוגיות שקידמו; משמרים זיכרונות, ויוצרים את תמונת התהוותה והתגבשותה של החברה הישראלית על כל רבדיה, קהילותיה, עדותיה ומגזריה.

פריטי המקור הנכללים באתר מגוונים מאוד בצורתם ובעבור מאות אלפים מהם – זוהי הצגת בכורה: מלבד חומרי תיעוד מוכרים כגון תצלומים ודברי דפוס - מכתבים, פרוטוקולים, תעודות וכרזות, בולים ומפות ושאר מסמכים ופרסומים - מכיל האתר שפע של מדיה אורקולית, לרבות קטעי שמע והקלטות נדירות, סרטים ותכניות וידאו. מנוע החיפוש של האתר מאפשר לערוך חיפוש חכם ברשת גדלה והולכת של ארכיונים, להצליב נתונים ולקבל מגוון רחב של תוצאות מארכיונים שונים ומסוגים שונים של מידע.

לשימור אוצרות המורשת שלנו למען הדורות הבאים נודעת חשיבות עליונה, ולשימורם באמצעות דיגיטציה יתרונות רבים וברורים. הדיגיטציה היא צורך דחוף, שכן ארכיונים לא מעטים חסרים את התנאים הפיזיים שיבטיחו את שימור תכולתם לטווח הרחוק, ורובם לא עברו תהליך דיגיטציה סדור בטרם הצטרפו לפרויקט. השימור הדיגיטלי מאפשר לעמוד בתמורות המהירות המתחוללות בטכנולוגיית המידע ובתחומי התוכנה והחומרה, ומניח תשתית להפקה עתידית של מידע נוסף באמצעים טכנולוגיים מתקדמים. שרתי הספרייה הלאומית שהאתר מתאחסן בהם, זוכים לשירותי גיבוי ותמיכה בתקנים המחמירים ביותר.

פרויקט "אָז" מקדם בברכה שיתופי פעולה ויוזמות עם פרטים, ארגונים ומוסדות שברשותם חומרי מורשת לאומית ומעודד ארכיונים להצטרף למיזם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:ארכיונים בישראל קטגוריה:ישראל: מיזמים עתידיים