טיוטה:רשימו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רשימו הינו מונח מעולם הקבלה המתאר את השלב הבא שאליו האדם המשתוקק לתקן עצמו (וסביבתו) מסוגל להגיע. לכן המונח כהגדרתו הוא דינאמי בטווח השלבים האפשריים.

לפי הקבלה, המונחים גדלות, שלמות או תיקון האדם מחולקת לרמות שונות. לפי חלק מהמקובלים החלוקה לרמות מתבטאת כספירות, לפי חלקם כ "מוחות" או קליפות וחלק יכנו הרמות כ"חלקי שלמות העבודה" (רמח"ל[1]). בבודהיזם למשל (ולהבדיל) השלבים נקראים ארבע האמיתות הנאצלות, וכן הדרך המתומנת הנאצלת. החכמה נמצאת בכל מקום, אך לפי הקבלה, אם אדם מתקן עצמו שלא באמצעות התורה (שמאור שבה מחזירו למוטב, שבכך הוא מוכוון טוב), זוהי הגדרת העבודה זרה.

כאשר אדם "מתעורר" מהמציאות שהוא מורגל בה ומתחיל להרחיב את מודעותו ברמות נוספות אזי בכל שלב שהוא נמצא בו הרמה הבאה לתיקון תקרא "רשימו".

לפי הקבלה, האור מאיר את דרכו של האדם לרשימו שלו. (ויחד איתו - כחלק מתיקונו - גם את של העולם כולו אם הוא מבין שהוא והעולם חדא הוא ושזהו תפקידו של משיח בן דוד, לגרור העולם לתיקון הקליפה הימנית[2]). חליים ודחק שאדם חווה הינם האור שמאיר לו בכך לתקן ולעשות את הצעד הבא לתקן את הרשימו שלו.

בעת צמצום האלוקות לתוך העולם הזה, הדבר נעשה בשכבות (רמות) שונות. בכוחו של האדם לגלות את האלוקות שכבה אחר שכבה, כאשר הוא מוכוון לטוב לעצמו ולזולת. לטוב מפני שהאור עצמו הוא טוב ואי אפשר להאיר באמצעות חושך, ולזולת כי באמת אין הפרדה בינו לבין הזולת כי הכל אחד).

למרות שכל אדם נמצא מצד טבעו במקום שונה, בכל זאת, כל אדם באשר דעתו נמצאת, הצעד הראשון לתיקון הינו עצם השימוש בדעתו. שישים לב לפעולות שהוא עושה ויזהה בהם התבניות ויתקנם, תחילה בדברים הפשוטים ביותר הקשורים להתנהגותו היומיומית הפוגעת בגופו (או גופם של אחרים). ולאחר שיתקן חלק זה, יתחיל להאיר האור על הרשימו שלו (שזה השלב הבא, שקשה להבינו לפני שמגיעים לתיקון השלב הקודם אליו)

כמו כן, הצעד הראשון זהו צעד שנהוג במסורות רבות לתרגל (ללא קשר ישיר לקבלה\יהדות). כמו מדיטציה ושיטות דומות הנפוצות בבודהיזם ודתות נוספות, שהם אלו תרגילי שימת לב (יציאה מאוטומטים\תבניות) שזוהי דרך נכונה בעיקר אם מוכוון האדם לטוב המוחלט בסוף תהליך התיקון (ושמירת המצוות לפי הקבלה עשויה לעזור לו בכך, כמו מצוות ציצית שכתוב בה במפורש "למען תזכרו" וכן "וזכרתם"[3]).

שימת הלב עצמה היא בעצם לשים "דעת" בלב (החלקים בגופו שאינם נראים כמו: כליות, ריאות, לב שמחוברים למוחו דרך מערכת העצבים ההיקפית), שזה החלקים התחתונים ביותר בצמצום. דהיינו, שהאדם צריך לרדת בשביל לעלות, ואחרי שירד, האור מאיר את הרשימו (הבא), כך שלמרות שהצעד הראשון ייתכן שנעשה שלא לשמה (למשל כדי להבריא או להרגיע את הנפש כפי שמתארים זאת בעולם המיינדפולנס) אך מתוך שלא לשמה בא לשמה, בעיקר אם הבין האדם בתיקון שהעיקר זה כוונת הלב (רחמנא ליבא בעי - לתקן את הגוף בחלקים הבלתי נראים שלו, שזה הקרביים) וכוונתו לטוב (לעצמו ולזולת). (דרוש מקור?)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הרמח"ל בהקדמתו לספרו מסילת ישרים
  2. ^ הגר"א בספרו קול התור ומ.ב.ד
  3. ^ תורת משה, חומש במדבר פרק ט"ו

[[קטגוריה:ויקיפדיה: ערכים של משתמשים חדשים|{{ס:התש"פ}}

►► אדר ◄◄
יום טוב / שבתון חג שאיננו שבתון יום זיכרון או צום

]]