טיוטה:קטנועית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

*קטנועית* - *רכב מיקרו ממונע בעל תא נוסעים סגור עם 2 מקומות ישיבה, המיועד לשימוש בסביבה עירונית בלבד*

הקטנועית הוא "הקוודרסייקל" האירופאי בהגדרתו. הקטנועית משלבת את המאפיינים הן של הקטנוע והן של המכונית ומכאן שמו.

הקטנועית היא כלי רכב זעיר לשימוש עירוני בלבד. הדגמים הרלוונטיים שייכים באירופה לקטגוריית קוואדריסייקל (L7e-A ו-C), בהם מותר להסיע שני נוסעים בלבד, ואשר עושים שימוש במנוע בהספק של עד כ-20 כ"ס (15kw). לפי שר התחבורה, ישראל כץ, כלי הרכב הקטנים מאפשרים השתלבות קלה בתנועה, בדומה לכלי רכב דו-גלגליים, ועשויים לתרום לשיפור גודש התנועה ומצוקת החניה ברחובות העיר..

קטנועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריית "קוואדריסייקל" (ללא רישיון נהיגה) באירופה, זוכה להצלחה גדולה בערי אירופה, והיא פופולרית בעיקר בצרפת בה פועלים מספר גדול יחסית של יצרנים. כלי הרכב הזעירים משווקים במספר גרסאות, כולל "מוחלשות" ואיטיות יחסית עם מנועים קטנים במיוחד - במקרים רבים חשמליים. אלה אינם דורשים רישיון נהיגה באירופה, ומהווים לכן פתרון מצוין למוגבלי תנועה וקשישים..

במשרד התחבורה החליטו לאמץ את התקינה הבכירה יחסית (7L) עם משקל עצמי של בין 400 ק"ג (עם מנוע חשמלי) ל-550 ק"ג עם מנוע בנזין בהספק של 20 כ"ס (15kw) ומהירות מרבית של עד 70 קמ"ש. ד"ר שי סופר.

יש לציין שהגדרת הרישוי לקוואדריסייקל באירופה (וישראל) דומה לכלי דו-גלגלי, ולכן אינה מחייבת מערכות בטיחות כמו ABS, בקרת יציבות, כרית אוויר או מזגן. בניגוד לחלק ממדינות באירופה, בישראל תחייב נהיגה בכלי רישיון לרכב פרטי (B). "לדעתנו מדובר בכלי שדומה יותר למכונית מאשר אופנוע. יש לו ארבעה גלגלים, הגה ודוושות, והוא לא משתחל בין כלי רכב אחרים כמו דו-גלגלי", מסביר סופר.

"עלות הרכישה שלהן אינה גבוהה ועלות התחזוקה אפסית". "בין היתר נאשר להטעין אותן משקע חשמל רגיל, ללא צורך בעמדת הטענה מיוחדת", "כלי הרכב הקטנים יזכו גם להעדפה בחניה", ויורשו בין היתר לחנות באזור המוקצה לדו-גלגלי ובניצב למדרכה. "שלושה כלים כאלה תופסים מקום של מכונית אחת", דברי המדען הראשי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]