טיוטה:קהילת הטרנסג'נדרים והאינטרסקס בדרום אפריקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

קהילת הטרנסג'נדרים והאינטרסקס בדרום אפריקה מוכרת באופן חוקי, ישנם ארגונים שעוסקים בענייני בקהילה זו ובתי חולים שמציעים טיפולים רפואיים. עם זאת, קהילה זו סובלת מאלימות, התעלמות ובלתי נראות, במיוחד באזורים פרווריים בדרום אפריקה.

הכרה של טרנסג'נדרים ואינטרסקס בחוקה[1][עריכת קוד מקור | עריכה]

החוקה הדרום-אפריקאית (1996) ידועה בשל ההתבצרות הפרוגרסיבית שלה סביב מגדר, מין ונטייה מינית. למרות זאת, רק ב-2004 הועבר חוק שבאופן חד משמעי הבטיח את זכותם של קהילת הטרנסג'נדרים והאינטרסקס לקבוע את סעיף המין באופן חוקי, כך שיתאים לזהותם. שנתיים לאחר מכן, ב-2006, שונה המונח מין ביולוגי שכלל גם אינטרסקסים, והבטיח שגם הם יכללו בחוקים למען שוויון ונגד אפליה.

ארגונים ואקטיביזם[1][עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם ארבעה ארגונים לא ממשלתיים שעוסקים בנושאי טרנסג'נדרים ואינטרסקס:

(GenderDynamiX (GDX ו- (Intersex South Africa (ISSA שיושבים בקייפטאון, S.H.E. בכף המזרחית,

ו- (Transgender and Intersex Africa (TIA בחאוטנג.

שלושה תחומי פעילות משותפים לכל ארבעת הארגונים:

1. שיפור של יישום החוקים בפועל, והגנה עליהם

2. מידע ותמיכה

3. שיפור שרותי הבריאות עבור קהילת הטרנסג'נדרים והאינטרסקס

ב-2012, בעקבות סקר שהובל על ידי 11 ארגונים להט"בים, התנועה הלהט"בית הדרום-אפריקאית מתמקדת בעיקר ביישום הדל (או חוסר היישום) של חוקים קיימים בתחומים של פשעי שנאה, בחינוך, במלחמה נגד אפליה משטרתית וגופים אחרים שאחראיים על הגנת הזכויות. כמו כן, בסקר נראה שקבוצות להט"ביות שונות בעיקר התמקדו בנושאים הקשורים ללסביות והומאים, והשאירו נושאים הקשורים לקהילת הטרנסג'נדרים והאינטרסקס בצד. רק אחד מתוך 11 ארגונים התעסקו באופן ישיר עם קהילת הטרנסג'נדרים, ארגונים אחרים טענו כי קהילה זו חייבת להתקיים אך בפועל לא התעסקו בעבודתם בנושאים הקושרים לקהילה זו. לפי הסקר, קהילת האינטרסקס נחשבים על ידי כל הארגונים כקהילה הבלתי נראית ביותר.

מענה רפואי[1][עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם מספר בתי חולים ציבוריים שמטפלים באנשים מקהילת הטרנסג'נדרים והאינטרסקס:

1. Chris Hani Baragwanath Hospital - בחאוטנג

2. Charlotte Maxeke Johannesburg Academic Hospital - ביוהנסבורג

3. Steve Biko Academic Hospital - בפרטוריה

4. Groote Schuur Hospital Gender Clinic - בקייפטאון

טיפולים שבתי חולים אלה מציעים: טיפולים הורמונליים ואנדוקריניים, ניתוח לשינוי מין, טיפולים פסיכותרפיים ועוד.

HIV[עריכת קוד מקור | עריכה]

קהילת הטרנסג'נדרים מוגדרים כאוכלוסייה בסיכון גבוה להדבקות בHIV. דווח כי קיימת היררכיה בתוך קבוצת האוכלוסיות בסיכון להדבקות בHIV, כך שקהילת הטרנסג'נדרים והאינטרסקס, למרות הדיווח על פגיעותם ביחס לנגיף זה, מקבלים את הכי פחות תשומת לב, בעיקר בעקבות חוסר בסטטיסטיקות ומחסור במחקרים סביב אוכלוסיות אלה.

שינוי מין בתעודת זהות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2003 הועבר חוק המאשר לשנות את סעיף המין במרשם האוכלוסין, תחת תנאים מסוימים. כתוצאה, יכלו לקבל תעודות זהות ודרכונים התואמים לזהותם המגדרית. בחוק הוגדרו 3 סוגי אנשים שרשאים לשנות את סעיף המין ברשומת הלידה שלהם: אנשים שעברו טיפול רפואי או הליך כירורגי (למשל ניתוח לשינוי מין או טיפולי הורמונים), אנשים שמאפייני המין שלהן התפתחו באופן טבעי, ואינטרסקסים. הקבוצה לתמיכה בטרנסג'נדרים של קייפטאון ביקרו את החוק על כך שהוא דורש טיפול רפואי או הליך כירורגי לפניי שניתן לבצע את השינוי. בשנת 2013, דווח כי 95 אנשים שינו באופן חוקי את סעיף המין שלהם תחת החוק. בנוסף, דווח כי צצו בעיות כיוון שהעובדים לא היו עקביים עם האופן בו פירשו את הדרישות הרפואיות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]