טיוטה:צ'אוויסמו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

צ'אווסימו היא אידאולוגיה פוליטית שמאלית המבוססת על רעיונות, תוכניות וממשל הקשורים לנשיאה של ונצואלה בין השנים 1999-2013,הוגו צ'אווס, המשלבת אלמנטים של סוציאליזם, פופוליזם שמאלי, פטריוטיזם, אינטרנציונליזם, בוליבריאניזם, פמיניזם, פוליטיקה ירוקה ואינטגרציה של אמריקה הלטינית.

הוגו צ'אווס ב-2012.

אנשים שנחשבים לתומכים של צ'אווס והצ'אוויסמו, ידועים כצ'אוויסטאס.

מדיניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר מפלגות פוליטיות בוונצואלה תומכות בצ'אווסימו. המפלגה העיקרית, שנוסדה על ידי צ'אבס, היא המפלגה הסוציאליסטית המאוחדת של ונצואלה (ספרדית: Partido Socialita Unido de Venezuela- PSUV). מפלגות אחרות ותנועות התומכות בצ'אוויסמו הן המולדת עבור הכלל (ספרדית: Patria Para Todos או PPT) וטופמארוס.

בהרחבה, מדיניות הצ'אווסימו כוללות הלאמות, תוכניות רווחה חברתיות והתנגדות לנאו-ליברליזם (במיוחד למדיניות של קרן המטבע הבינלאומית ואת הבנק העולמי ). לדברי צ'אבז, סוציאליזם ונצואלני מקבל רכוש פרטי.

סוציאליזם זה מבקש לקדם רכוש חברתי. הצ'אווסימו כולל תמיכה בדמוקרטיה השתתפותית ובדמוקרטיה במקום עבודה .

בחודש ינואר 2007, הציע צ'אווס לבנות את המדינה הקהילתית, אשר הרעיון המרכזי בה הוא לבנות מוסדות ממשל עצמי כמו מועצות קהילתיות, קומונות וערים קהילתיות.

הסוציאליזם, שלטענת צ'אווס הוא ניסה לבנות בוונצואלה, הוא הסוציאליזם של המאה ה-21,תאוריה הרואה בשילוב שיתוף עובדים בניהול, דמוקרטיה השתתפותית ותוכניות חברתיות לצמצום העוני ואי-השוויון כדרך מתאימה להתמודד על המודל הקפיטליסטי.