טיוטה:פרש הברונזה (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרש הברונזה
The_Bronze_Horseman
מידע כללי
מאת פאולינה סיימונס
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן היסטורי
הוצאה
תאריך הוצאה 2002
מספר עמודים 688
הוצאה בעברית
הוצאה מודן הוצאה לאור
תרגום חנה ידור אבני

פרש הברונזה הוא ספר רחב יריעה של הסופרת פאולינה סימונס והספר הראשון בטרילוגית פרש הברונזה. הספר מתחיל ב -22 ביוני 1941, היום בו נכנסת רוסיה למלחמת העולם השנייה לאחר מבצע ברברוסה. טטיאנה מטנובה, כמעט בת שבע עשרה, פוגשת את קצין הצבא האדום החתיך והמסתורי אלכסנדר בלוב. מערכת היחסים בין טטיאנה לאלכסנדר מתפתחת על רקע המצור על לנינגרד ולנוכח קשיים רבים.

עלילת הרומן ותיאור הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

טטיאנה מטנובה מתעוררת ב -22 ביוני 1941, יום לפני יום הולדתה ה -17, לאחותה הגדולה דאשה שחוזרת הביתה ומצהירה שהיא מאוהבת. באותו בוקר מודיע ויאצ'סלב מולוטוב כי גרמניה פלשה לברית המועצות. הוריה של טטיאנה שולחים את אחיה התאום פאשה למחנה בנים כדי שהצבא לא יגייס אותו. טטיאנה, צעירה ותמימה, מתרגשת מהמלחמה. בעוד משפחתה מתמקדת בשליחת פאשה בשלום, טטיאנה מופקדת על רכישת מזון ואספקה. היא לא מצליחה למצוא הרבה מה לקנות, והיא קונה גלידה וגורמת לה לפספס את האוטובוס שלה. בזמן שהיא ממתינה לאוטובוס הבא, היא מבחינה בקצין צבא אדום שצופה בה, ולבסוף הוא חוצה את הרחוב ומציג את עצמו כסגן אלכסנדר בלוב.
לאחר היכרות נבוכה, אלכסנדר וטטיאנה נמשכים זה לזה והוא עוזר לה לקנות אוכל בחנות הקצינים. חברו המרגיז של אלכסנדר, דימיטרי, מתעקש לעזור להם לשאת את הקופסאות הביתה. כשהם מגיעים לדירתה של טטיאנה, הם מגלים שהוא האיש שדאשה התאהבה בו. טטיאנה מאוכזבת אך אינה רוצה לבוא בינו לבין אחותה. עם זאת, אלכסנדר מבקר אותה למחרת, ופוגש אותה מחוץ למפעל קירוב שבו היא עובדת. לאחר כמה שבועות של הליכה בביתה, המשיכה של אלכסנדר וטטיאנה אינה ניתנת להכחשה. ובכל זאת, טטיאנה מתחננת לאלכסנדר להישאר עם דאשה ולא לשבור את ליבה של אחותה. הקשר של אלכסנדר וטטיאנה הולך ומתעצם כאשר אלכסנדר מספר לה שהוא אמריקאי שהיגר עם הוריו, כיום מתים, בשנת 1930.
לאחר כמה שבועות, המטאנובים שבורי לב מפאשה, מכיוון שהם לא יכולים לעבור למחנה ולשמוע דיווחים שהוא נתון באש. טטיאנה שומעת את הוריה אומרים שהם היו מעדיפים לאבד אותה במקומו ומחליטה להתנדב בחזית על מנת למצוא את אחיה ולהחזיר אותו הביתה. כשהיא מגיעה לחזית לוגה, היא מוצאת את המחנה ריק. טטיאנה מוצאת מקלט בבניין המופצץ ונפצעת קשה. דאשה מבקשת מאלכסנדר למצוא אותה, והוא לוקח את טטיאנה בחזרה ללנינגרד, וחולק את הנשיקה הראשונה שלהם בדרך.
בלנינגרד מתברר שאלכסנדר לא יכול להתרחק, אך טטיאנה מסרבת לספר לדאשה על מערכת היחסים ביניהם. אלכסנדר השיכור מבקר את טטיאנה בחדר החולים שלה בלילה אחד, והם הופכים לאינטימיים יותר. אלכסנדר מספר לטטיאנה על הוריו וכיצד הגיע לחיות בשם בדוי - וכי דימיטרי מודע לזהותו האמיתית. סבא וסבתא של טטיאנה מתפנים למולוטוב, אך טטיאנה אינה מסוגלת לנסוע בגלל רגלה השבורה, כלומר היא, דאשה והוריה לכודים בעיר במהלך המצור על לנינגרד.
כתוצאה ממיעוט המזון והחורף הקשה, אנשים רבים מוצאים את מותם, כולל רוב משפחתה של טאטיאנה, המטאנובים. דאשה, לאחר חודשים של התעלמות, מגלה לטטיאנה שהיא מודעת למערכת היחסים בינה לבין אלכסנדר. בסופו של דבר, כשרק דאשה וטטיאנה עדיין בחיים ושניהם במצב בריאותי ירוד, אלכסנדר מוצא שיירה לפינוי האחיות מלנינגרד. על מנת לקיים את הבטחתו לטטיאנה שלא לפגוע בדאשה, אלכסנדר מסכים לדרישתה של דאשה לומר לה שהוא תמיד אהב רק אותה ומעולם לא את אחותה טטיאנה. לאחר שדאשה וטטיאנה יוצאות בבטחה לקובונה, דאשה מתה ממחלה וטטיאנה קוברת את אחותה בתוך חור קרח ונוסעת ללזרבו למצוא את סבה וסבתה.

חודשים לאחר מכן, אלכסנדר מודאג מטטיאנה ודאשה, לאחר שלא קיבל מהם שום מכתב. הוא ביקש חופשה מהצבא ונסע ללזבו שם הוא מצא את טטיאנה. הוא שמע מבני הכפר ומטאטיאנה עצמה על מה שעלה בגורל אחותה ובגורלה וגילה כי טטיאנה אבדה שני הסבים שלה, התאוששה משחפת ודלקת ריאות. טטיאנה חסרת אמון ובסופו של דבר מגלה במהלך ויכוח שהיא לא בטוחה אם הוא באמת אוהב אותה או את דאשה. אלכסנדר וטטיאנה השלימו ומאוחר יותר עושים אהבה לראשונה. למחרת בבוקר, אלכסנדר מבקש ממנה להינשא לו, והם עושים זאת ביום הולדתה ה -18. הם מבלים חודש יחד בבקתה ביער שליד לזרבו, לפני שאלכסנדר חייב לחזור לחזית.

טטיאנה, המודאגת לאחר שלא שמעה מאלכסנדר, חוזרת ללנינגרד כדי למצוא אותו. לאחר שגילתה שהוא בטוח, היא נשארת ועובדת כאחות בבית החולים גרצ'סקי בלנינגרד, ורוצה להישאר בקרבתו. אלכסנדר נסער ומנסה להניא אותה אך לא מצליח. הוא חוזר לחזית, מאוים מהאפשרות שדימיטרי עשוי למצוא אודות נישואיו הסודיים עם טטיאנה ולהסגיר אותו ל- NKVD כנקמה.

אלכסנדר, שעלה כעת לרב-סרן, נפצע בחזית בעת שניסה להציל את ד"ר מתיו סיירס, רופא הצלב האדום האמריקאי שאיתו עובדת טטיאנה. טטיאנה משכנעת את הרופא לנתח אותו ותורמת דם כדי להציל את אלכסנדר, שנחשב למקרה חסר סיכוי. היא מנצחת ואלכסנדר חי. על מעשיו, הוא מקבל את מדליית גיבור ברית המועצות. לאחר מכן מבקשת טטיאנה מסיירים לסייע להם לעזוב את ברית המועצות, כשהיא מתייצבת כאחות הצלב האדום. אלכסנדר מודאג מהסכנות של תוכנית זו, במיוחד לאחר שגילה שהיא בהריון.

דימיטרי מבקר את אלכסנדר כשהוא מתקדם ומגלה שהוא יודע על הנישואין. הוא מאיים לספר ל- NKVD על עברו של אלכסנדר אם לא יאפשר לדמיטרי לברוח איתם מברית המועצות. מאוחר יותר דורש דימיטרי שטטיאנה תישאר מאחור, לכאורה מכיוון שהיא עלולה להאט אותם, אך למעשה להבריח את בני הזוג. אלכסנדר מסרב ומאבד את העשתונות, מכה את דימיטרי וכמעט הורג אותו לפני שצוות בית החולים מתערב. הוא מודע לכך שמעצרו בפתח, ובניסיון נואש להציל את טטיאנה, הוא מתחנן בפני סיירס שיגיד לה שהוא מת בזמן שהועבר כדי שיועלה לדרגת סגן אלוף, כדי שתצא בלעדיו. אלכסנדר נפרד לשלום מטטיאנה הלא מודעת, ואומר לה "לזכור את אורבלי".

לאחר שד"ר סיירס מספר לטטיאנה על גורלו כביכול של אלכסנדר, טטיאנה מסרבת להאמין בכך, אך בסופו של דבר משתכנעת ומסכימה לעזוב עם סיירס ועם דימיטרי שמתחזה כפיני. כאשר דימיטרי מזוהה על ידי שומרי הגבול, קרב אש הורג את דימיטרי ואת השומרים משני צידי הגבול, תוך שהוא פוצע קשה את ד"ר סיירס. טטיאנה פצועה אף היא, מסיעה את עצמה ואת הרופא להלסינקי, שם הוא מת מפצעיו. לאחר מכן היא יוצאת לסטוקהולם, שם היא שוהה מספר חודשים לפני שהיא עולה על אנייה לאמריקה.
טטיאנה מגיעה לאי אליס ביוני 1943 ונכנסת ללידה מוקדמת, יולדת תינוק שאותו היא קוראת אנתוני אלכסנדר ברינגטון, על שם אביו.

פירוש השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרש הברונזה נקרא על שם פואמה של פושקין, גדול המשוררים של רוסיה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:ספרים אמריקאיים קטגוריה:רומנים (סוגה ספרותית)