טיוטה:פרונטירז - מדע לצעירים (כתב עת)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פרונטירז – מדע לצעירים הוא כתב עת מדעי מקוון, בגישה חופשית (open access) וללא מטרות רווח לילדים ונוער. כתב העת מפרסם מאמרים מדעיים שנכתבו על ידי מדענים ומדעניות מובילים בישראל ומחוצה לה ונערכו על ידי ילדים, עבור ילדים. פרונטירז – מדע לצעירים הוא המהדורה העברית של כתב העת הבינלאומי Frontiers for Young Minds, בהוצאת Frontiers media, שהוקם בשנת 2013 על ידי פרופסור רוברט נייט (Robert Knight) מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי. פרונטירז – מדע לצעירים הושק בספטמבר 2019, והוא יוצא לאור בשיתוף מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים, בניהולו המדעי של פרופסור עידן שגב מהאוניברסיטה העברית בירושלים ובתמיכת קרן דרהי. כתב העת מפרסם מחקרים מחזית המדע בתחומים: מדעי המוח ופסיכולוגיה, מגוון ביולוגי, מתמטיקה, בריאות, אסטרונומיה ומדעי החלל וכדור הארץ ומשאביו. בתהליך הפרסום שותפים צעירים וצעירות בני 8–15, כיתות ובודדים, שעורכים ומאשרים את המאמרים לפרסום ומנחים ומנחות מדעיים שמלווים את הסוקרים הצעירים. מטרתו העיקרית של העיתון היא להנגיש לצעירים ולמשפחותיהם מחקרים מחזית המדע הנכתבים על ידי החוקרים עצמם, ולשתף אותם באופן פעיל בתהליך המדעי עצמו – הצגת הנחות יסוד, הפעלת מחשבה לוגית וביקורת שיטתית במהלך המחקר. כיום התפרסמו כ-400 מאמרים בעברית. במסגרת פעולתו עורך העיתון מפגשים בין מדענים לצעירים, ויוזם פודקאסטים של מדענים ישראלים שכתבו לכתב העת. כתב העת קיבל את ברכתו החמה של נשיא המדינה, מר ראובן ריבלין.

תהליך פרסום המאמרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדענים ומדעניות מובילים מהארץ ומהעולם, כולל חתני וכלות פרס נובל, כותבים מאמרים מותאמים לילדים ונוער על רעיונות מרכזיים או תגליות חדשות בתחומם. לאחר ההגשה, והערכה ראשונית של המאמר על ידי עורך מדעי, ילדים ונוער בני 8–15 שופטים את המאמר ומחליטים אם לקבל את המאמר לפרסום או לא. יחד עם מנחה מדעי, הם סוקרים את המאמר, ונותנים משוב לכותבים על הבהירות, הנגישות והתוכן של המאמר. לאחר מכן, הכותבים, העורכים והמנחים המדעיים משתפים פעולה יחד לשכתוב המאמר על פי הערות הסוקרים הצעירים. המטרה של התהליך הזה היא לחשוף ילדים ונוער למחקרים ותגליות מחזית המדע, לתהליך החקר המדעי ותהליך ביקורת עמיתים בפרסום מאמרים מדעיים.[1]

מהדורה בינלאומית – Frontiers for Young Minds[עריכת קוד מקור | עריכה]

עורכים ראשיים: פרופ' רוברט נייט, אוניברסיטת קליפורניה בברקלי, פרופ' עידן שגב, האוניברסיטה העברית בירושלים. כתב העת Frontiers for Young Minds הוכר כ"אתר מצוין לילדים" על ידי איגוד הספריות האמריקאי וזכה בפרס לחינוך במדעי המוח של האגודה למדעי המוח (SfN).

מהדורה עברית: פרונטירז – מדע לצעירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המערכת בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניהול מדעי: פרופ' עידן שגב, האוניברסיטה העברית בירושלים הוצאה לאור: מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים ניהול פרויקט: ד"ר גליה זר כבוד עורכים: ד"ר מירה מרקוס (אוניברסיטת תל אביב), ד"ר ציפי הורוביץ קראוס (טכניון), פרופ' לאון דעואל (האוניברסיטה העברית בירושלים), פרופ' אריאל כנפו (האוניברסיטה העברית בירושלים) מנחים מדעיים וסוקרים צעירים: עשרות כיתות, קבוצות וילדים/ות בישראל השתתפו עד כה בסקירת מאמרים של פרונטירז – מדע לצעירים. הסקירות הונחו על ידי מנחים ומנחות מדעיים.

פעילות כתב העת בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתב העת הושק בישראל בסוכות תשע"ט באירוע לילדים והורים בתיאטרון הקאמרי בתל אביב, בו השתתפו פרופ' אמנון שעשוע, פרופ' יורם יובל, פרופ' שולמית לבנברג, יהונתן ויינטראוב, אומן החושים חזי דין ופרופ' עידן שגב. באירוע נכחו מעל 1000 משתתפים. בשנת 2020 עלה לאוויר הפודקאסט של פרונטירז – מדע לצעירים. בפודקאסט 12 פרקים, בהנחייתו של יובל מלחי, מנחה הפודקאסט הפופולרי היסטוריה לילדים. באוגוסט 2020 עלה הפודקאסט של פרונטירז לכאן תאגיד השידור הישראלי. פרונטירז – מדע לצעירים פועל להנגיש את המדע לציבור הרחב, בין היתר באמצעות מפגשים של מדענים ומדעניות עם ילדים ומשפחות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:ישראל: כתבי עת למדע פופולרי

  1. ^ Juarez, Michelle T.; Kenet, Chloe M.; Johnson, Chiandredi N. (2017-06-01). "Communicating Science through a Novel Type of Journal". CBE—Life Sciences Education (באנגלית). 16 (2): le2. doi:10.1187/cbe.16-12-0345. PMC 5459263. PMID 28408405.