טיוטה:עכבר טוגו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןטיוטה:עכבר טוגו
מיון מדעי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

== עכבר טוגו ==

ידע כללי:[עריכת קוד מקור | עריכה]

עכבר הטוגו, הידוע גם כעכבר היער האפריקני של בוטנר או עכבר היער החורש שיניים, הוא עכבר הידוע רק משני דגימות שנלקחו ליד המיקום ביסמרקבורג, ליד ייג', טוגו בשנת 1980. הסוג שלו הוא מונוטיפי.

תיאור והיסטוריה טבעית:[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל המידע הכתוב אודות בעל חיים זה מבוסס על גוויה באיכות ירודה ויבשה השמורה בנוזל, וגולגולת ולסת. הגולגולת והלסת שייכות לבעלי חיים שונים. החומר שמור במוזיאון הזואולוגיה הומבולדט בברלין, גרמניה.

אורך הגוף והראש הנם 118 מילימטר עם זנב באורך 37 מילימטר. הזנב הינו באופן לא רגיל קצר יותר ביחס לגוף (יחס של 37%) ונחשבת לתכונת אבחון חשובה. החיה היא כהה עד לכדי אפור-חום למעלה ואפור-חום בהיר למטה. האוזניים קטנות ושעירות. רגליים גם שעירות לא מעט. הזנב עלול להיות עירום או שעיר מעט.

קטגוריה\מיון:[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלימקומי (שם נוסף לעכבר) עבר הלוך וחזור בין משפחות העכבריים דנדרומורינאים לבין המוריאנה מאז התגלותו. העכבר מדמה מאוד את עכברי לופורומי, שעבר למשפחה החדשה שיצרו בשם דיאומינאי על בסיס המידע המולקולרי. חשבו על הקשר עם הלופומורים בשל התחשבות באבולוציה המתכנסת משום שהתזונות שלהן דומות. הרכב השיניים הזכיר דנדרומורינאים, מיסטרומים או גרבילים. דניס אט אל כתב תולדת גזע שהציע, עם תמיכה מעטה, שלאימקומים היא אחות לגרבילים.

מוסר וקארלטון בחרו לייצר תת-משפחה חדשה, לאימקומינאה, על מנת לשייך אליה את המין העכברי החדש. הם מיקמו אותו במשפחת המורידאי בשל החיבור הפוטנציאלי לגרבילים או לדיאומינאים, אך הדגישו שמחקר פילוגנטי רחב, כולל לאימאקומים, נסומידים ומורידים, יהיה נזקק על מנת להחליט סופית את מעמדו ומיקומו המתאימים.

מצב שימור:[עריכת קוד מקור | עריכה]

עכבר הטוגו נחשב להיות בסכנה רצינית או נכחד תלוי ברשות. שליטר החשיב אותו כנכחד, משום שסקרים שנשלחו לאיזור כשלו בלשחזר אותו. גראב אט אל (1998) העיר שהסקרים האלו לא לקחו מספיק דגימות מתאימות מבית הגידול בטוגו ובגאנה השכנה, הם נרתעו מלקבוע על המין כנכחד. מוסר וקארלטון גם הדגישו שהinsectivorous muroids (?) כקבוצה היא קשה לתפיסה, וגם סקרים אינטנסיביים של יערות גבוהים באיזור זה נדרשים לקבוע אם זה עדיין נמשך.

הIUCN כרגע מתאר את עכבר הטוגו כ"חסר נתונים".

קישור[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עכבר טוגו בוויקישיתוף