טיוטה:עידו וובר (ארליך)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הרב עידו-יצחק וובר (ארליך) (נולד בכ"ה בניסן ה'תשכ"ג, 19 באפריל 1963) הוא רב ישראלי, יועץ אישי, ומרצה בתחומי היהדות ומיסטיקה יהודית, מרבני חסידות חב"ד בישראל וראש כולל 'ירים משה' בירושלים

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד וגדל בירושלים למשה אילת (ארליך), שהיה דובר, יועץ תקשורת, מקורבו של מנחם בגין ומעורכי ביטאון תנועת החירות, ולאמו תלמה לבית בן-זאב. אבי אמו היה ההיסטוריון וחוקר הערבית והאסלאם ד"ר ישראל בן-זאב. הוא דור שביעי לילידי ירושלים.

בילדותו המוקדמת התגורר עם הוריו בגבעת שמואל ולמד בבית הספר הממלכתי בעיר. בהמשך למד בבית הספר תיכון חדש בתל אביב-יפו. בשנת 1976 עבר עם אביו לבוסטון שבמדינת מסצ'וסטס שבארצות הברית, שם ניהל אביו את שלוחת אל-על בניו-אינגלנד. הוא המשיך שם את לימודיו התיכוניים בברוקליין הסמוכה. ב-1980 חזר לישראל לצורך שירות בצה"ל ושירת בחיל הנדסה קרבית. בהמשך שימש מש"ק דת מטעם הרבנות הצבאית והשתתף במלחמת לבנון הראשונה.

בשנת 1983, במהלך שירותו הצבאי, הכיר את הרב משה ובר משכונת בתי אונגרין בירושלים, מי שהיה למורו ורבו המובהק. בהמשך, בעידוד אביו, חזר לשם המשפחה המקורי, ארליך (במקום אילת שהיה עברוּת של השם ארליך) ובאותה הזדמנות הוסיף לשמו את שם משפחתו של הרב ובר, שהיה חשוך ילדים, בהסכמת אביו. בהשפעת רבו הוא נעשה חסיד חב"ד ובהמשך נסע לעתים קרובות לחצר הרבי מליובאויטש. במשך תקופה, במקביל לשירותו הצבאי, למד בישיבת הר עציון, ונהג לסעוד את סעודות השבת בביתו של ראש הישיבה הרב אהרן ליכטנשטיין. למד גם בישיבת מיר בירושלים.

לאחר נישואיו בשנת 1986 החל במסלול ללימודי סמיכה לרבנות. למד בכולל צמח צדק ברובע היהודי ובהמשך למד בישיבת אוהל משה ובכולל חתם סופר בראשותם עמד הרב ובר, כולם בירושלים. בשנת 1999 הוסמך לרבנות על ידי הרב מרדכי אהרן שיינברגר, ראש המסמיכים בכולל אוהל משה. אל כתב ההסמכה הצטרפו הרב עובדיה יוסף והרב ובר. בשנת 2000 מונה לרב בית הכנסת המרכזי בשכונת מוסררה (מורשה) בירושלים. בשנים 2000-2005 שימש ראש ישיבת 'שובה ישראל' לחוזרים בתשובה בירושלים. בשנת 2001 המשיך את לימודי הרבנות במכון 'היכל שלמה' שבמכון אריאל בירושלים, בראשות רבו הרב זלמן נחמיה גולדברג. בשנת 2005 השלים את לימודי הרבנות והוסמך לרבנות על ידי הרבנות הראשית לישראל. במקביל, מונה על ידי המועצה הדתית בירושלים במינוי זמני לתפקיד רבה של שכונת מלחה בעיר.

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב ארליך-ובר מוכר בציבור כמרצה בתחומי היהדות, והיה מחלוצי הפקת קלטות בהגשתו שעסקו בנושאים יהודיים. במהלך שנות ה-90 הוציא לאור מעל 500 קלטות בשם 'שמעו ותחי נפשכם', שעסקו בפרשיות התורה, מועדי ישראל, מעגל השנה וגדולי הדורות, כולם בהגשתו. סדרת הקלטות זכתה לפופולריות גבוהה בציבור הדתי והחרדי.

לצד זאת, בשנת 1993 החל להוציא לאור את העלון השבועי לפרשת השבוע, 'שמעו ותחי נפשכם'. העלון בעריכתו ממשיך לצאת לאור עד היום, ונחשב לאחד הוותיקים שבעלוני בתי הכנסת. בעלון מוגשים, לצד דברי תורתו של רבו, טור אישי בנושאים אקטואליים לצד סיפורי צדיקים. הקלטות והעלון זכו לתמיכתם בכתב של רבנים נודעים ובהם הראשונים לציון הרב עובדיה יוסף והרב מרדכי אליהו, פוסק ההלכה הרב שלמה זלמן אוירבך ודיין העדה החרדית בירושלים, הרב משה הלברשטם, אליו היה הרב ארליך-ובר מקורב. כך גם החל מ-2010 הוא מפרסם מדור שבועי על סיפורי חסידים בשבועון כפר חב"ד (שבועון).

בשנות התשעים נהג להגיש במוצאי יום הכיפורים את התכנית 'דף חדש' בערוץ הראשון של הטלוויזיה הישראלית, שעסק בחגי תשרי. בתכנית התארחו רבנים, אמנים ויוצרים במוסיקה יהודית. עם ההתפתחות הטכנולוגיות, הרצאותיו של הרב ארליך-ובר מופצים באמצעות סרטונים באתרי האינטרנט ובתוכנת המסרים וואטסאפ.

הרב עידו ארליך-ובר נחשב מומחה במיסטיקה יהודית ומגיש תכניות רדיו בהן הוא מייעץ לאנשים בתחומי חייהם על פי שמם ותאריך לידתם. בשנים 2002-2007 הגיש תכניות תורניות ותכניות ייעוץ אישי ברדיו 'קול חי'. בשנים 2007-2012 הגיש תכנית מאזינים ברדיו 103fm, שבה ייעץ למאזינים במגוון תחומים אישיים.

בשנת 2010, עם ייסודו של רדיו קול ברמה, נעשה הרב ארליך-ובר אחד מרבני הרדיו, והוא מגיש מגוון תכניות והרצאות בנושאי יהדות. החל משנת 2016 מגיש תכנית ייעוץ שבועית למאזינים שמשודרת בו זמנית ברדיו דרום וברדיו גלי ישראל.

לצד הרצאות וחוגי בית בנושאים יהודיים, הרב ובר עורך קבלת קהל בערים שונות בארץ, שבמסגרתה הוא פוגש רבים המבקשים את עצתו בתחומים אישיים.

נשוי ואב ל-12 ילדים. העיתונאי והסופר אריה ארליך הוא בנו של הרב ובר-ארליך.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שמעו ותחי נפשכם - לקט דברי התורה שהופיעו בעלונים בעריכתו
  • והאיש משה - ספר ביוגרפיה על מורו ורבו

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטונים של הרב וובר באתר youtube: https://www.youtube.com/results?search_query=%D7%94%D7%A8%D7%91+%D7%A2%D7%99%D7%93%D7%95+%D7%95%D7%91%D7%A8&spfreload=10 שיעוריו של הרב וובר באתר 'כיכר השבת': http://www.kikar.co.il/gsearch.php?q=%D7%94%D7%A8%D7%91+%D7%A2%D7%99%D7%93%D7%95+%D7%95%D7%95%D7%91%D7%A8&mode=site האתר של הרב עידו ובר: http://veber.co.il/

[[:קטגוריה:בוגרי ישיבת הר עציון]] [[:קטגוריה:בוגרי ישיבת מיר-ירושלים]] [[:קטגוריה:בוגרי תיכון חדש]] [[:קטגוריה:רבנים חרדים ישראלים]] [[:קטגוריה:חסידי חב"ד]] [[:קטגוריה:רבנים חרדים ישראלים]] [[:קטגוריה:דרשנים ישראלים]] [[:קטגוריה:תנועת התשובה: פעילים]] [[:קטגוריה:סגל שבועון כפר חב"ד]] [[:קטגוריה:סגל קול ברמה]]