טיוטה:סינקלייר ZX80

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סינקלייר ZX80 היה הראשון בסדרת מחשבים שיצאו לשוק בתחילת שנות השמונים של המאה העשרים. באותה התקופה, מחשבים היו רק במוסדות ועסקים גדולים, היות שמחשב ה-PC הראשון של חברת IBM טרם בא לעולם. הוא יוצר על ידי חברת סינקלייר הבריטית והיה הראשון שעלה פחות ממאה לירות שטרלינג. היה ניתן לבנותו, הן כמחשב מורכב והן כקיט להרכבה, בהבדל קטן במחיר.

הוא היה בנוי סביב המיקרו מעבד Z80, שעבד בתדר 3.5 מגה הרץ שגם נתן לו את האות הראשונה של שמו. היה לו שבב זיכרון לקריאה בלבד, שהכיל את תוכנת ההפעלה ומפרש הבייסיק, בגודל של 1 קילו בתים בלבד וכמו כן, היה לו זיכרון גישה אקראית בן 4 קילו בתים. את הווידאו הוא שידר דרך מאפנן תדר רדיו שהתחבר לטלוויזיה סטנדרטית בערוץ 36 UHF. אולם מכיוון שמשאבי המחשב היו דלים, לא ניתן היה להריץ תמונות חזותיות בזמן שה-Z80 מעבד מידע והמסך היה מחשיך, עד שהמעבד היה מגיע למצב המתנה לקלט, שהיה מחזיר את התצוגה. שמירת התוכנות נעשה בערת נגן קלטות ביתי סטנדרטי. הקלדת פקודות נעשתה דרך מקלדת העשויה ממברנת גומי, כשהפקודות המוקלדות הודפסו כך שלחיצה על מקש הניבה הדפסת פקודה שלמה כמו PRINT ולא דרך הקלדתה על ידי המשתמש.

היה ניתן להרחיב את חומרת המחשב וליצור לו רכיבים היקפיים שונים על ידי פס ההרחבה. זה גרם לחברות צד שלישי לייצר לו קיט הרחבת זיכרון, ממשק מדפסת וכן ממשק לכונן תקליטונים.