טיוטה:סוס באליקון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

באליקון הוא גזע סוס קל שמוצאו בסין. הוא משמש בעיקר לרכיבה, לנשיאת משא וכסוס חקלאי לעבודה בשדות אורז.

(סוס באליקון הוא גזע סוסים קל ייחודי שמוצאו בסין. ידוע ביכולתו לעבוד קשה בתנאים קשים, והוא משמש כיום בעיקר לרכיבה, נשיאת משא ועבודה חקלאית בשדות אורז. גזע זה נדיר ונחשב בסכנת הכחדה, אך ישנם מאמצים לשמרו.(הצעה))

סוס באליקון
ארץ מוצא סין
שימושים רכיבה ונשיאת משא
תכונות
גובה 142 סנטימטר ויותר

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גובהו של גזע הבאליקון הוא כ־142 סנטימטר או יותר, ופרוותו לרוב בצבע מפרץ או ערמון אך יש מקרים בהם הפרווה אפורה, לבנה ומנוקדת. הגזע מאופיין בראש גדול עם אוזניים קטנות, צוואר קצר, עבה, ושרירי. הגבנון (העצם הבולטת בין הצוואר לגב) עשוי להיות נמוך במקצת, גבו קצר שטוח וחזק, מותניו משופעות, זנבו נמוך, וכתפיו מעט ישרות אך שריריות. לגזע זה יש אמה ורגליים חזקות ופרסות קשות, בנוסף פרוותו צפופה ועבה מאוד, דבר המקנה לגזע יכולת לחיות במרעות בטמפרטורות מתחת ל-4°C. סוסי הבאליקון הוקשחו על ידי רבייה בערבות והם בריאים ועמידים באופן טבעי. הם ידידותיים וחזקים במיוחד, כך שגם גברים בוגרים מסוגלים לרכוב עליהם.

היסטוריית הגזע[עריכת קוד מקור | עריכה]

גזע זה פותח במאה ה-19 בשינג'יאנג שבסין ובמקור נועד להובלה בשדות אורז. כדי ליצור סוס שאינו כבד מדי שעלול לפגוע בשדות, ושיוכל להתמודד עם האקלים, הובאו סוסים ממונגוליה ומרוסיה והורבעו ביחד.

החקלאים ביצעו גידול סלקטיבי קפדני מאוד שבו גידלו את העדר בשטח הפתוח בערבות ולאחר מכן הביאו ומיינו את הסוסים, שם נבחרו הסוסים הטובים ביותר להמשך הרבעה, והשאר נמכרו. סוג זה של רבייה הוביל לכך שהסוסים הפכו לעמידים ובריאים ומסוגלים לשרוד עם מעט מזון ובאקלים קשה. כיום, לעומת זאת, נותרו מעט מאוד סוסי באליקון והגזע נחשב בסכנת הכחדה.[דרושה הבהרה]

הבאליקון אינו מוגדר כסוס פוני מכיוון שלעיתים גודלו של הבאליקון חורג מהגובה המרבי של פוני שהוא 1.47 מטר.

שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גזע זה נחשב לקשוח ומותאם היטב לבית הגידול שלו, שהוא לעיתים קרובות קשה. סוס הבאליקון משמש כסוס הובלה, אך גם כסוס רכיבה קל. הבאליקון מסוגל לשאת משא במשקל של כ-100 קילוגרם למרחק של כ-80 קילומטר ביום, והוא נחשב לגזע מקומי בסין. הסוסות נחלבות עבור החלב שלהן ומניבות סביבות 8 ליטר של חלב בכל הנקה במשך 180 ימים.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוס באליקון רועה