טיוטה:מקלעים במלחמת העולם הראשונה והשנייה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

במלחמת העולם הראשונה והשנייה נהוג לסווג מקלעים לאחד מן הקטגוריות הבאות :מקלע כבד(hmg),מקלע בינוני(mmg) ,מקלע קל(lmg) ,רובה אוטומטי(ar) ומקלע אחיד (gfmg).

המקלע הכבד הוא מקלע גדול וכבד מקורר מים שניזנו משרשירי תחמושת אורכים שנועד לתת מענה ל"ירי ללא הפסקה " כדוגמת מקלע ויקרס ומקלע מקסים, המקלעים האלו היה כבדים מאוד ,הם ירו רק מעמדה מוכנה והם דרשו צוות גדול עבור המקלע :יורה, עוזר ירי" ועוד כשישה חיילים שמספקים תחמושת.

מאפינים:

1)ירי מחצובה

2)ירי משרשיר תחמושת

3)בעלי קנה מקורר מים או בעלי קנה מאוד עבה בשביל לאפשר ירי רציף.

החסרונות במקלע הכבד היו משקלו הגדול, ואי האפשרות להניע אותם ממקום למקום בקלות, הצוות הגדול, ושבמקרה של פגיעה בשרוול המים שקירר את הנשק המקלע יוצא משימוש עד תיקון והאפשרות היחידה לירות בו בעמדה עם חצובה.

יתרונתיו הם קצב הירי הגדול שלו והאפשרות לירות בו בלי הפסקה על ידי שרוול מים מסביב לקנה והחלפת קנה בקנה חדש כדי לתת לקנה הרותח להתקרר ולא להתפוצץ.

המקלע הבינוני הוא מקלע גדול היורה את אותו כדור שהמקלע הכבד יורה אך בלי שרוול מים אלא שהוא מאובזר בקנה עבה מאוד המאפשר ירי בלי שהקנה יתפוצץ אך בצרורות קצרים כדי לתת לקנה להתקרר, כדוגמת מקלע בראונינג m1919a4.

הם היו מקלעים שנועדו לשרת את אותם דרישות של המקלע הכבד אך לתת יותר מענה לתנועה על ידי וויתור של משקל שמאפשר את "ירי ללא הפסקה" למרות זאת גם המקלע הבינוני היה כבד ודרש ירי מחוצובה. הצוות של מקלע בינוני כלל לפחות שתי חיליים :יורה שסוחב את המקלע ותחמושת ועוזר יורה שסוחב את החצובה ותחמושת נוספת.

מאפיינים:

1)ירי מחצובה

2)ירי משרשיר תחמושת

3) בעלי קנה מאוד עבה בשביל לאפשר ירי רציף אך לא עבה ברמת מקלע כבד

4) אי אפשרות להחלפת קנה מהירה.

החסרונות במקלע הבינוני היו משקלו הרב, האפשרות היחידה לירות בו בעמדה עם חצובה ומשקלה הכבדה של התחמושת שלו .

היתרונות במקלע האפשרות לשנע את המקלע יותר בקלות וקצב ירי גדול .

הרובה האוטומטי הוא רעיון שאמץ במהירות ונזנח במהירות, היה אלה רובים שירו את אותו גודל כדור שמקלעים יורו הם נוצרו כדי למלא את הפער בין המקלעים הכבדים והבינונים לבין הרובים .הם יכלו לירות באוטומטי מלא ובחצי אוטומטי ושימשו בעיקר בטקטיקת ירי בהליכה בה הלכו לעמדת האויב תוך כדי ירי.

מאפינים :

1)ירי מהכתף או מהמותן

2)מוזנים ממחסנית

3) ירי כדורי מקלעים

4) אין להם בהכרך דרגולים

5) ללא קנה מעובה או שרוול מים

6) נשק לשימוש רק בהיסערות.

החסרונות ברובה האוטומטי הם קצב ירי נמוך ומחסניות עם קיבולת כדורים קטנה .

היתרונות ברובה האוטומטי הם משקלו הקל, האפשרות לחייל אחד לתפעל את כלי הנשק ושימושו כמתווך בין המקלעים הכבדים לבין הרובים כך שהיה הכלי הראשון להגיע לעמדה חדשה עם יותר כוח ירי מרובים דבר שגם גרם להתפוצצות קנים כאשר היה הדבר היחיד שיכל להחזיק את העמדה מפני אויב ובגלל קנהו הדק הוא התפוצץ.