טיוטה:מאחורי חומות הכלא (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מאחורי חומות הכלא
מידע כללי
מאת פנחס פריימן
תורגם לשפות אידיש
סוגה אוטוביוגרפיה
הוצאה
תאריך הוצאה 2018
מספר עמודים 278
מהדורות נוספות
תאריך מהדורה ראשונה 2018
תאריך מהדורות נוספות 2019
מקורות לכתיבת הספר יומנו של המחבר

מאחורי חומות הכלא היא אוטוביוגרפיה מאת הרב פנחס פריימן, בה מגולל המחבר את קורותיו במשך 65 ימי מאסרו בכלא הצבאי, ומאבקו המשפטי, לראשונה בתולדות מדינת ישראל, לקבל פטור מטעמי דת ומצפון כמי שערכיו ואמונתו האנטי ציוניים מונעים ממנו שירות צבאי. הספר הודפס ונמכר בחוגי העדה החרדית וחסידות סאטמר בעשרות אלפי עותקים. בשנת 2019 תורגם ליידיש וזכה לתפוצה נרחבת בחוגי סאטמר בניו יורק.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב פנחס פריימן נמנה עם חוגי העדה החרדית שאינה מכיר בסמכות רשויות המדינה והצבא, ואוסרת עקרונית אף את ההתייצבות בלשכת הגיוס לקבלת דחיית שירות מטעם תורתו אומנותו. בשנת 2018, לאחר השתמטות בת 1095 ימים, מאז זומן להתייצב בלשכת הגיוס ולא הופיע, נעצר פריימן בעוון השתמטות משירות צבאי. מעצרו עורר הדים רבים ודווח בכלי התקשורת החרדיים[1]. מיום מעצרו ועד לשחרורו, כעבור 65 ימים, תיעד הרב פריימן ביומנו האישי את קורותיו בין כותלי הכלא הצבאי, בפרוטרוט.

תוכן[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מכיל תיאור נרחב החל מרגע מעצרו של המחבר על ידי המשטרה האזרחית בעיצומה של הפגנת מחאה נוכח מעצרם של עריקים אחרים, ממשיך בהעברתו למשטרה הצבאית במחנה ענתות, ובהמשך, רשמיו וחוויותיו היומיומיים כאסיר בין חומות כלא 4 (או בשמו הרשמי: בסיס כליאה 394), הספר מעניק תמונה חיה של ההווי השוטף בכלא, בין השאר נסקר יחסם של משמרות הכלא כלפי האסירים הצבאיים, וכן יחסו של נציב קבילות החיילים לפניות התכופות שנשלחו אליו ומאידך יחסם של מפקדי הכלא לקבילות אלו. בתוך כך נחשפת מגמה פלילית לכאורה שבה מנסה פיקוד הכלא למנוע הגשת קבילות באמצעות איומים אסורים. הספר גם שם דגש על מהלך הדיונים המשפטיים הארוכים בהיכל בית הדין הצבאי ביפו וקו ההגנה החריג שבו נקט, אל מול התביעה הצבאית שעמדה בכל כובד משקלה שאסור ליצור תקדים שבו מלש"ב יפוטר משירות צבאי מפני עמדותיו העקרוניות[2]. התיאור נמשך עד לשחרורו של פריימן ממאסר כשעילת הפטור משירות הינו "התנהגות רעה וחמורה"... בתאריך י"א טבת תשע"ח.

חשיבות ועניין ציבורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך משפטו התעקש הרב פריימן על רצונו בפטור משירות צבאי מטעמי דת ומצפון, כאשר ערכי החוג שאליו הוא משתייך ושאת עמדותיו הוא נוקט שוללים את זכות קיומה של המדינה ורואים בהקמתה ופעילות השלוחה הצבאית שלה כחטא לאמונה היהודית, משכך טען, אין המדינה רשאית לכופו לשירות צבאי כנגד דתו אמונתו וצו מצפונו. קו חריג זה הוביל באופן ישיר להארכת מעצרו, כאשר נציגי הצבא נאבקים שלא לאפשר פטור חריג זה מחשש שיהווה תקדים לאלפי חרדים, בד בבד זכה משפטו להתעניינות ציבורית גוברת, במיוחד בחוגי העדה החרדית וסאטמר. השותפות הציבורית הגיעה לשיאה בתהלוכת תמיכה חגיגית בהשתתפות אלפים שהתקיימה עם שחרורו בשכונות החרדיות בירושלים.

לאחר שחרורו מהכלא מסר הרב פריימן את דפי יומנו לעיון בכירים בעדה החרדית, אשר גמרו אומר להופכו לספר יסוד לצעירים מהמגזר העומדים לקראת התמודדות מול רשויות הצבא. הללו מסרו את היומן לעריכה, ולאחר עיצוב ועימוד צורפו אליו מאות תמונות נושא צבעוניות להמחשה. עם גמר העריכה, בשלהי שנת תשע"ח הודפס הספר על 278 עמודיו והפך עד מהרה ללהיט בחוגי העדה החרדית הרואים בו מעין מדריך להתמודדות מול הצבא ועונש המאסר המאיים על משתמטים משירות.

עניין מיוחד מעורר הספר בהיותו תיאור מפורט ראשון ומוחשי של השקפת עולמם של חסידי סאטמאר, נטורי קרתא והעדה החרדית, בנושא ההתנגדות לעצם קיום המדינה ועל כל רעיון הציונות, כפי שהיא מתבטאת בשטח במאבק מול רשויות החוק והמשפט. את השקפת עולם זו הציגו בפני בית הדין הצבאי עורכי הדין מטעם ארגון מרכז ההצלה במהלך הדיונים, על פיה טענו לפטור את המחבר משירות צבאי בהתאם לצו דתו ומצפונו שאוסר עליו שירות מכל סוג שהוא לטובת המדינה, וכעולה מכך גם לשחרר את המחבר ממעצרו. את העמדה זו ביססו על פי ספרו של האדמו"ר רבי יואל מסאטמר "ויואל משה".

מהדורה שנייה מתורגמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאור התפוצה הנרחבת של הספר, התעוררה דרישה בקרב קהילות סאטמר ואחיותיה בניו יורק, החולקים השקפת עולם זהה אודות היחס למדינת ישראל, לתרגם את הספר לשפת היידיש המדוברת אצלם. בשנת 2019 תורגם הספר והודפס בארצות הברית, גם שם זכה לתפוצה נרחבת כאשר כעשרת אלפי עותקים נמכרו עם הופעתו לאור.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כתבה באתר כיכר השבת
  2. ^ ראה פירוט להלן