טיוטה:כדוריד בישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כדוריד בישראל הוא ענף ספורט קבוצתי תחרותי של משחקי כדור המוסדר בליגה העל "ליגת יהב", שנוסדה ב-1955.[1].

מהו כדוריד[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדוריד הוא ענף ספורט תחרותי של משחקי כדור. במשחק לוקחות חלק שתי קבוצות, בכל קבוצה יש שישה שחקני שדה ושוער אחד. המטרה של כל קבוצה היא להכניס את הכדור לשערה של הקבוצה היריבה ולהגן על שערה מהקבוצה היריבה. הכדור יכול לנוע במגרש בין השחקנים לבין השוער ,באמצעות הידיים בלבד.

חוקי המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

למשחק מתנהל כיגה סדירה בת 2 סיבובים . ניצחון שווה ל-2 נקודות ,תיקו שווה ל-נקודה והפסד לא שווה לכלום. בסיום 2 סיבובים 8 הקבוצות הראשונות יעלו לשחק ברבע הגמר. 4 הקבוצות שמנצחות את חצי הגמר עולות לגמר, ומי שמנצח ב-3 משחקים זוכה בגמר. האחרון שמסיים יורד לליגה השנייה,מי שמסיים מקום ראשון בליגה השנייה ,עולה לליגה הבינלאומית. משתתפות 2 קבוצות במשחק , בכל קבוצה משחקים 7 שחקנים .המשחק מחולק ל-2 מחציות ,כל אחת באורך של 30 דקות. ובליגת העל יש 12 קבוצות .

ראשיתו של הכדוריד בארץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1955 הגיע הכדוריד מארצות שונות אל מפת הספורט בישראל, עם המשחקים הראשונים של הליגה הלאומית לגברים, באותו הזמן זו הייתה הליגה הבכירה בארץ. ב1915 קמה קבוצת הכדוריד המקצועית הראשונה בארץ. ב-1954 החלה לפעול באופן רישמי ליגת העל בכדוריד, בהתחלה היא פעלה באופן מצומצם ובשנים שלאחר מכן היא הגדילה את מספר הקבוצות שלה. ב-1956 קם איגוד הכדוריד הישראלי. ב-1964 נקבעה שיטה של משחק עם 7 שחקנים כמו שמקובל לשחק בשיטה כיום. קבוצת הכדוריד הראשונה הגיע מראשון לציון, כעבור מספר שנים המפקח על החינוך הגופני ומנהל מדור הספורט בעיירת ראשון לציון עברו לבאר שבע ושם פיתחו את המשחק ותחרותיו . כמובן שהוקמו גם נבחרות נשים בארץ.

איגוד הכדוריד בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכדוריד הישראלי מנוהל על ידי איגוד הכדוריד בישראל. בליגת העל לגברים נמצאות 12 קבוצות והיא מתקיימת בכך שהמנצח ממשיך לשחק והמפסידות עוברות לשחק עם קבוצות אחרות. בנוסף האיגוד אחראי על פרסום המשחקים ,בריאות השחקנים ,ציוד וכיוצא בזה.

שחקנים בולטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקנים בולטים בעבר:
עקיבא לפלר, אמיר פופקן , יואב נאמן, דובי יעושה ,עידן מימון ,דודי בלסר ,מישה לוין ,ליאוניד דורו שנקן ,ולדימיר זיהמן ,אלי ליגגול, תום מטלון , ארז כפו, גל אברהם , דורון בן עטייה , משה הלפרין , דוד עמר , תומר שמעוני .

שחקנים בולטים במאה ה-21:
חן פומרוץ ,ערן אברמוביץ , אבישי סמוץ .


קבוצות בליגת העל בארץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם 12 קבוצות של גברים בליגת העל :

שאר הקבוצות הם חובבים או קבוצות מביתי ספר .


כדוריד חובבים בארץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדוריד החובבים בארץ הוא לא מפותח כמו במדינות אחרות. רוב הכדוריד החובבני בארץ מתקיים בביתי ספר (יסודיים ותיכונים) כמו כן גם במתנסים וארגונים דומים כאלו .

השתתפות בטורנירים עולמיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נבחרת ישראל בכדוריד היא הנבחרת הרשמית של ישראל והיא מייצגת את ישראל בתחרויות בינלאומיות שונות כגון אליפות העולם בכדוריד ואליפות אירופה בכדוריד. המשחק הבינלאומי הרשמי והראשון של נבחרת ישראל התקיים ב1961 מול יפן .בשנת 1978 הארגון הבינלאומי לכדוריד ערך שינוי בענף והארגון החליט לחלק את נבחרות הכדוריד בעולם לשלוש רמות . נבחרת ישראל דורגה ברמה הנמוכה ביותר ושם היא הגיעה למקום ה2 בליגת האלופות . לאחר מכן הנבחרת זומנה להשתתף בליגה שמעלייה ,במהלך השנים ישראל עברה מורדות ועליות באשר למיקומה בליגות שונות . בשנת 2002 קיבלה הנבחרת החלטה לקחת חלק להשתתף לראשונה באליפיות אירופה.

נבחרת ישראל השתתפה גם במשחקים שהתקיימו ב2015.

הישגי שיא של הכדוריד הישראלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הישג השיא של נבחרת ישראל היה לקיחת חלק באליפות אירופה בשוודיה בשנת 2002 שבה הנבחרת לא הצליחה לעלות מעל לשלב הבתים המוקדם. ישראל סיימה במקום הראשון בשלב הבתים במוקדמות האליפות .

ומאז לקיחת החלק באליפות אירופה ב2002 , הנבחרת לא הצליחה לחזור על אותו הישג ולעלות לטורניר גדול

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]