טיוטה:יואב גורל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה ציבורית על יואב גורל. אתם מוזמנים להשתתף בעריכתה.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה ציבורית על יואב גורל. אתם מוזמנים להשתתף בעריכתה.

יואב גורל (19.4.1925 - 29.7.2004) נולד בבגדאד שבעיראק, בכור מבין שלושה אחים. אביו היה אדם מסור לדת; ולפרנסתו, עבד כמנהל בבנק זילכה היהודי. יואב למד בבית-ספר יהודי, אבל לא נמשך לדת.

בשנת 1942, כשסיים את בית-הספר התיכון, מונה כמורה לאנגלית בבית הספר היהודי "שחמון" שבעיראק. כמו הרבה יהודים צעירים, נמשך יואב לקומוניזם, ואולי היה נשאר שם, אלמלא התוודע לציונות, שהפכה מהר מאוד לציר המרכזי של חייו אז. יואב הפך להיות פעיל במחתרת הציונית בעיראק, שהוצאה מחוץ לחוק. הוא מונה כרכז התרבות של התנועה בבגדאד. ללא ידיעת הוריו, הסתיר בחדרו את ספרית התנועה. באותה תקופה, הוא לימד את עצמו עברית בעזרת מילון (כשהגיע לישראל, לא האמינו לו שהוא חדש בארץ).

בזכות היותו מורה, אישרה לו ממשלת עיראק לנסוע לסוריה, וכך, בשנת 1945, מחופש לאפנדי (מכובד) ערבי בעל משפחה גדולה, יצא לכיוון ישראל. את גבול הלבנון חצה רגלית. בתחילה שהה יואב בקיבוץ אלונים ונען ולבסוף הצטרף עם הגרעין הבבלי לקיבוץ בארי. בשנת 1950 נקרא לשליחות, לעזור באירגון העלייה ההמונית מעיראק. הוא יצא לשליחות לאחר שדאג שהוריו יוצאו מעיראק כדי שחייהם לא יהיו בסכנה. בתחילה שהה בפרס (איראן) וניהל במשך כמה חודשים את המחנה הזמני שהוקם בבית הקברות בטהרן, בו השתכנו יהודי עיראק שחיכו לעלייתם. אחר כך חזר לעיראק, כשהוא מסתתר בבטן אוניה.

יואב נאלץ להסתתר ולהחליף זהויות שונות במשך שליחותו. בשנת 1951 כשהמצב בעיראק נהיה מסוכן, יואב חזר לארץ.

כשחזר לקיבוץ, הוא התמנה כמורה של חברת הנוער "איתנים". מילא תפקיד זה במשך 4 שנים.

ביולי 2000 התגלה אצל יואב סרטן הערמונית.