טיוטה:טום ניל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם. עריכה

תומאס פרנסיס "טום" נילאנגלית: Thomas Francis "Tom" Neale; ‏6 בנובמבר 1902 - 27 בנובמבר 1977) היה תושב ניו זילנד בעל חיבה לתחום השרדנות, אשר בילה חלק ניכר מחייו באיי קוק. פרסומו של ניל בציבור הרחב נבע בעיקר מבחירתו להתגורר לבד על אטול סוברוב (באנגלית: Suwarrow), אשר ממוקם בין איי קוק הצפוניים, וזאת למשך 16 שנים. 

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

תומאס פרנסיס ניל נולד בוולינגטון, בירת ניו זילנד, לפרנק פרדריק ניל ושרה ניל (לבית צ'פמן). בגיל 18 התגייס ניל לצי המלכותי של ניו זילנד, ובמהלך ארבע השנים הבאות שוטט ברחבי איי האוקיינוס השקט על גבי ספינות חיל הים. בהמשך, ובמטרה ליהנות מחופש פעולה רחב יותר, השתחרר מהשירות הצבאי בגיל 22, ובילה את ששת השנים הבאות בשוטטות מאי לאי. במהלך תקופה זו עסק ניל במגוון של עבודות מזדמנות, לרבות שירות על ספינות סוחר, פינוי שיחים ונטיעת מטעי בננות. 

במהלך שנת 1928, לאחר ששב למספר חודשים לניו זילנד, חזר ניל לאוקיינוס השקט והתיישב באי מואוראה (באנגלית: Moorea), אחד מאיי פולינזיה הצרפתית בסמוך לטהיטי, שם הוא חי עד לשנת 1943, כאשר במהלך תקופה זו התפרנס ממגוון עבודות מזדמנות, ונהנה מחיים פרטיים. בשלב זה, הציעו לו משרת שומר סף בתחום הקמעונאות, במסגרתה הופקד על שמירת חנויות קטנות שונות ברחבי האיים בשעה שמנהליהם הקבועים היו בחופשה. במסגרת תפקידו הוא שימש גם כיועץ עבור הקהילות המקומיות.

במהלך תקופה זו, נפגש ניל לראשונה עם הסופר רוברט דין פריסבי, כאשר השניים קיימו במהרה קשרי ידידות. ניל הוקסם מסיפוריו של פריסבי אודות החיים על האי סוברוב (Suwarrow), היכן שפריסבי התגורר בעבר לפרק זמן קצר. ב-1945, נקרתה בפני ניל ההזדמנות לביקור קצר באי, ובעקבות זאת גמר בדעתו שזה המקום בו הוא מעוניין לחיות בעתיד.

השהות הראשונה על סוברוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 1952 הזמין ניל מקום על ספינת סוחר שמסלולה הצטלב עם האי סוברוב, אשר באותה התקופה לא היה מיושב מזה שבע שנים, מאז תום מלחמת העולם השנייה. הספינה הורידה אותו על האי, מלווה בשני חתולים ובציוד בסיסי. בתקופתו הראשונה על האי, ניל בנה בקתת מגורים ונטע גן, ביית תרנגולות ששרצו באזור, וכן תיקן סירת משוטים שמצא במקום. לאורך רוב הזמן הוא ניזון מדגים, סרטנים, עופות, ביצים, פאו-פאו, קוקוס, ופירות של עץ הלחם.

עשרה חודשים לאחר שהגיע לסוברוב זכה ניל למבקרים ראשונים: שני זוגות על יאכטה, אשר התוודעו לאי ולתושבו היחיד על ידי הקונסול הבריטי בטהיטי, אשר ביקש מהזוגות לעלות על האי במטרה לבדוק מה שלום ניל. הם נשארו כמה לילות. המבקרים הציעו לניל תוכנית חדשה: לבנות מחדש מזח שנבנה באי במהלך מלחמת העולם השנייה, אשר נהרס במהלך הוריקן בשנת 1942. במהלך ששת החודשים הבאים עמל ניל על הבנייה, כאשר יום אחד לאחר שהשלים את הפרויקט, סערה גדולה הכתה באי והרסה את המזח.

על פי האוטוביוגרפיה שלו, במאי 1954, נפצע ניל בגבו בשעה שזרק את העוגן מהסירה שלו. הוא הצליח בקושי לחזור אל הבקתה שלו בצד השני של האי, שם שכב חצי-משותק במשך ארבעה ימים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]