טיוטה:חוות יערן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חוות יערן הינה חוות מרעה אוטרקית אשר הוקמה בקיץ 1995 ע"י אבשלום ובר יערן, אבשלום בן קיבוץ ברור חיל- עסק בגידול בבעלי חיים מגיל צעיר ואף שירת ביחידה מובחרת. בר נולדה בגבעתיים ושניהם בעלי תואר ראשון בביולוגיה מאוניברסיטת בן-גוריון. הם חיפשו להקים חווה במקומות שונים ולאחר השרפה הגדולה בשנת 1995 הגיעו למקום בו החווה כיום בעזרתם ובתמיכתם של אנשי קק"ל אשר הופתעו לגלות לאחר מספר חודשים כי אינם יכולים מבחינה חוקית ליישב את משפחת יערן (אבשלום, בר וחמשת הילדים: ים, ציפור, שמש, אי ואנוש) במקום.

על החווה: זוהי חווה חקלאית, אורגנית ואקולוגית אשר מתפקדת כמשק אוטרקי (מערכת סגורה המקיימת את עצמה). החווה משמשת כחוות מרעה, מידי יום יוצא אחד מבני המשפחה למרעה במשך כ-6 שעות בשמורת נחל שורק ובשטחי קק"ל הנמצאים בסביבה (כ-3000 דונם סה"כ). העזים מדללות את החורש הסבוך ובכך שומרות על מגוון מיני הצומח בשמורה ומונעות התפתחות של שרפות באזור. בחווה אין עובדים, רק בני משפחת יערן מתפעלים את המקום. החווה מייצרת מוצרי חלב שונים, פירות, ירקות, יין, דבש, שמן זית, ביצים ועוד, אך פרנסת המשפחה היא מכירה במקום של גבינות בלבד. כל המוצרים האלה יחד עם המים אותם אוגרים המשפחה, הגז אותו מייצרת המשפחה בעזרת מערכת ביוגז מיוחדת והחשמל מטורבינת הרוח ומהלוחות הסולריים גורמים לכך שהחווה כמעט שאיננה תלויה בגופים אחרים ואין צורך במוצרים נוספים על מנת לקיים את המשפחה.

מניעת שרפות ותפקוד החווה: מניעת שרפות היא אחד המניעים שהביאו להקמת החווה בשנת 1995 לאחר השרפה הגדולה בפרוזדור ירושלים החליטו אבשלום ובר להקים את החווה במתכונתה הנוכחית. עצם השהות של אדם בשטח 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, 365 יום בשנה שומרת על השטח מבני שרפות- האדם הערני הנמצא במקום מדווח על כל שריפה באזור. משפחת יערן אף עושה פטרולים בחניוני קק"ל שבאזור, אוספת אשפה, מכבה מדורות שמשאירים מטיילים רשלנים ועוזרת בחילוץ מטיילים הנקלעים למצוקה באזור, ולעתים אף מכבים ומסייעים לכבות שרפות באזור בעזרת עגלת כיבוי אש אותה בנו. רעיית עזים מפוזרת ומבוקרת הוכחה פעמים רבות כדבר המגן על השטח מפני התפתחות שרפות ,זאת בנוסף לשמירה על מגוון המינים בצומח.

ההליך המשפטי של החווה: חוות יערן מצויה נכון להיום (12.2016) בשיאו של הליך משפטי ארוך שהתחיל כבר בחודשים הראשונים שלאחר הקמתה. כיום החווה נמצאת בדיונים בבג"ץ והמשך קיומה מוטל בספק על אף תמיכתם המוצהרת של כל הרשויות (למעט רשות מקרקעי ישראל) בהמשך קיומה, כיוון שלכך אינטרס ציבורי ברור.

https://www.facebook.com/חוות-יערן-גבינות-עיזים-אורגניות-Yaaran-Farm-Organic-Goat-Cheese-414066732021782/?ref=hl

saveyaaran.folyou.com/he/85