טיוטה:השבועון השמאלי הירוק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
השבועון השמאלי הירוק
סוג

עיתון בעל עמדות שמאל פוליטי עד שמאל רדיקלי:

אקו-סוציאליזם, אנטי-קפיטליזם, פמיניזם
סוגה עיתון אלטרנטיבי שבועי
פורמט קומפקטי
מו"ל השבועון השמאלי הירוק
בעלים עצמאי
תאריכי הופעה 1990–הווה (כ־34 שנים)
שפה אנגלית
https://www.greenleft.org.au

השבועון השמאלי הירוקאנגלית: Green Left Weekly) הוא עיתון סוציאליסטי אוסטרלי, שנכתב על ידי פעילים בעלי השקפת עולם פרוגרסיבית כדי "להציג את הדעות שהודרו על ידי התקשורת העסקית הגדולה". העיתון יצא לאור לראשונה בשנת 1990.

סקירה כללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיתון הוא מקור אוסטרלי עצמאי לחדשות מקומיות, לאומיות ובינלאומיות, ומספק ניתוח ודיון שמאלני. במאמר מערכת בגיליון הראשון, הצהיר השבועון השמאלי הירוק:

זהו מאמר של ולמען התנועה הירוקה והמתקדמת. אנו רוצים שהיא תשקף את התנועה בפעולה ובדיון. אנו רוצים לשקף את המחלוקות והדאגות וכן את ההישגים והחגיגות.

אף שהעיתון הוקם על ידי הפרספקטיבה הדמוקרטית הסוציאליסטית, העיתון זכה לתמיכה על ידי מגוון קבוצות לאורך תולדותיו.

נושאים החשובים במיוחד לשבוע הירוק כוללים זכויות עובדים, פליטים, זכויות נשים, התחממות כדור הארץ, הרס סביבתי, זכויות אדמות אבוריג'יניות אוסטרליות ומדיניות חוץ, במיוחד ההתערבות הצבאית של אוסטרליה באזור אסיה-פסיפיק, הפלישות לאפגניסטן ועיראק שהובלו על ידי ארצות הברית וצורות אחרות של התערבות פוליטית בארצות הברית מעבר לים (כמו באמריקה הלטינית).

בשנת 2011 נחקר השבועון על ידי ועדת התחרות והצרכנות האוסטרלית לבקשת משרד בייליו לתמיכה בפעולות חרם, סילוק והסנקציות במלבורן. נמצא שהתנועה לא הפרה אף חוקים.

העיתון מאוד תומך במדיניות הסוציאליסטית של בוליביה ואקוודור ובמהפכה הבוליבריאנית בוונצואלה בראשות הוגו צ'אווס, ובעבר פתח לשכה בקראקס לשפר את סיקור האירועים שלו שם. באותה תקופה זה היה העיתון האוסטרלי היחיד עם לשכה באמריקה הלטינית.

זהו גם העיתון האוסטרלי היחיד שהדפיס באופן קבוע מאמרים של העיתונאי השמאלני ג'ון פילגר. פילגר אמר על "השבועון השמאלי הירוק": "יש מעט מעט עיתונים אחרים - קיצוניים או מכל סוג אחר - המאגדים חדשות וניתוח מדויקים, אמינים וחסרי עדות כמו השבועון השמאלי הירוק . השפיע על שלי והיה מגדלור למי שמאמין שהעיתונות צריכה להיות סוכן של העם."

מאז שנת 2008 פרסם השבוע השמאל הירוק מוסף חודשי בשפה הערבית, "הלהבה", בעריכת חברי הברית הברית הסוציאליסטית בקהילה האוסטרלית הצומחת בסודן. בשנת 2009 השיק השבועון השמאלי הירוק מוסף חדש בשפה הספרדית, Foro Social Latinamericano, בעריכת הפורום החברתי של אמריקה הלטינית בסידני, שיתוף פעולה בין חברי שמאל וקבוצות בקהילה האמריקאית הלטינית באוסטרליה.

עמדות העיתון הן פרו-פלסטיניות והשבועון נחשב לביקורתי מאוד ביחס כלפי מדיניות ישראל בשטחים.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוני 2005 זכה השבועון בפרס מטעם חברת סקר האינטרנט Hitwise Hitwise דירג את האתר כאתר הפוליטי הפופולרי ביותר באוסטרליה. השבועון זכה בפרס דומה בשנת 2006, ובתקופה שבין יוני לדצמבר 2009 דורג "השבועון השמאל הירוק" שוב בעשירייה הראשונה, ועלה למקום ה-7.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:עיתונים