טיוטה:הרולד בש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרולד בש
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 29 בנובמבר 1940
פטירה 8 בנובמבר 2018 (בגיל 77)
ענף מדעי כימיה
מקום מגורים ישראל

הרולד בש (29 בנובמבר 19408 בנובמבר 2018) היה פרופסור לכימיה והתמחה בכימיה חישובית.

בש התחיל את הקריירה שלו באוניברסיטת בר-אילן בשנת 1970, כאשר הצטרף למחלקה לכימיה כפרופסור חבר. הוא הפך לפרופסור מן המניין בשנת 1977. במהלך כהונתו כיהן בעמדות אדמיניסטרטיביות חשובות. הוא היה ראש המחלקה לכימיה בין השנים 1973–1976, כיהן בוועדות רבות של סנאט האוניברסיטה, ושימש גם כיושב ראש של הוועד המנהל. בשנות השמונים המאוחרות הוא מונה לדיקן הפקולטה למדעים מדויקים. בין השנים 2005–2011 כיהן כסגן הנשיא למחקר. בש היה הנשיא האקדמי של המכון הטכנולוגי חולון, וחבר בוועדות למלגות מדעיות באקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. הוא גם התמנה למועצה הלאומית למחקר ולפיתוח במשרד ראש הממשלה.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרולד בש נולד בניו יורק, ולמד לתואר הראשון בישיבה-אוניברסיטה ולתואר שני ושלישי באוניברסיטת קולומביה. הוא ערך מחקר במסגרת הפוסט-דוקטורט במעבדות חברת הטלפונים "בל" במחצית השנייה של שנות השישים של המאה העשרים והיה מדען המחקר הראשי בחברת פורד במישיגן בין השנים 1968–1971.

פרופסור בש היה חלוץ בתחום הכימיה הקוונטית החישובית, בפיתוח שיטות ויישומים חדשניים של מושגים תאורטיים ומשוואות לפתרון בעיות בכימיה. בשנת 1962, כשהיה סטודנט באוניברסיטת קולומביה, הבין שבמחשב, שנפחו העצום מילא באותה עת בניין שלם, גלום פוטנציאל לחקר הכימיה. השיטות והפרדיגמות שפיתח בש, נמצאות כיום בשימוש בחבילות תוכנה לחישוב תכונות מולקולריות. המחקר האחרון שבו עסק, פנה למציאת גשרים מולקולריים מתאימים שעשויים לשמש כננו-מובילים וגורמים חלופיים באלקטרוניקה מולקולרית. במהלך הקריירה הארוכה שלו פרסם בש יותר מ-180 מאמרים ופרקי מחקר.

בנוסף לתפקידים האדמיניסטרטיביים הרבים שמילא באוניברסיטה, הוא עמד בראש ועדות אקדמיות קבועות ובראש ועדות אד-הוק בסנאט של האוניברסיטה. הוא היה חבר המועצה להשכלה גבוהה וגופים אקדמיים חיצוניים, כגון קרן המדע הלאומית.

במהלך שש השנים שבהן כיהן פרופ' בש כסגן הנשיא למחקר, הוא היה שותף חשוב בהתפתחות המדעית והפיזית של האוניברסיטה, בביסוס מרכז חקר המוח המולטידיסציפלינרי, המכון לננוטכנולוגיה וחומרים מתקדמים ובית הספר להנדסה. פרופ' בש היה חבר בוועדה המנהיגה של האוניברסיטה שעמלה זמן רב על ההצעה לייסד פקולטה לרפואה, שקיבלה תמיכה מלאה מן המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) ומוועדת המל"ג שפיקחה על התהליך. פרופ' בש גם לקח חלק בבניית הפקולטה האקדמית של בית הספר לרפואה, ופעל לקידום מחקר בסיסי ושימושי באוניברסיטה.

בש היה נשוי לג'וליה ואב לחמישה ילדים.