טיוטה:הקרב השני על תיכרית (2015-2014)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו. שיחה
הקרב השני על תיכרית
מערכה: מתקפת המדינה האסלאמית בצפון עיראק
מלחמה: מלחמת האזרחים השנייה בעיראק
תאריכים 1 במרץ 2015 – הווה (9 שנים ו־8 שבועות)
הצדדים הלוחמים

תומכים:
ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
צרפתצרפת צרפת

כוחות

סך הכל: 30,000-20,000
מעורבים בקרב: 9,000
40+ קצינים מכוח קודס

הקרב השני על תיכרית היה עימות שנמשך כחודש ימים בין כוחות הביטחון של עיראק לבין לוחמי ארגון המדינה האסלאמית בעיר הבירה של מחוז סלאח א-דין. ראש ממשלת עיראק חיידר אל-עבאדי הודיע על תחילת המבצע לשחרור העיר שנכבשה בחודש יוני 2014 בידי דאעש ב-1 במרץ 2015 וב-1 באפריל 2015 הצהיר השלטון בבגדאד כי העיר חזרה לשליטתו, פרט לכמה כיסי התנגדות. במבצע השתתפו כ-30 אלף חיילים, בהם אלפי לוחמי מיליציות שיעיות ושבטים סונים, שגובו על ידי חיל האוויר של עיראק וביחידות ארטילריות. במהלך הקרב הצטרפו ללחימה גם כוחות הקואליציה האמריקנית, שתקפו יעדים של המדינה האסלאמית מהאוויר.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – המתקפה בצפון עיראק (2014-2015)

מהלך האירועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1 במרץ הכריז ראש ממשלת עיראק חיידר אל-עבאדי על תחילת המבצע לשחרור תיכרית[2] ב-2 במרץ החלו כוחות הביטחון של עיראק, מיליציות המתנדבים השיעים וכ-2,000 לוחמי שבטים סונים להתקדם לעבר עיר הולדתו של הרודן לשעבר סדאם חוסיין. ההתקפה החלה משלושה כיוונים שונים – מהדרום התקדמו הכוחות מהערים א-דג'יל וסמארא, ממזרח מהעיר אל-עט'ים שנמצאת במחוז דיאלא השכן ומצפון-מערב מאזור א-דיום לכיוון אוניברסיטת תיכרית. כמו כן, גורמי צבא ורפואה מסרו כי 16 לוחמים נהרגו ביום הקרבות הראשון - חמישה חיילים ו-11 לוחמים מהמיליציות התומכות בצבא. 

ב-3 במרץ נעצרה התקדמותם של כוחות הביטחון של עיראק אל כיוון העיר בשל ריבוי מוקשים ומטעני צד בדרך. הלחימה התרכזה בעיקר באזור העיירה א-דור, שמדרום לתיכרית, כשכוחות הממשלה הפציצו עמדות של המדינה האסלאמית בתוך תיכרית. באיראן דווח כי מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן, קאסם סולימאני, לקח חלק בלחימה ופיקד על אחת החזיתות. כמו כן, מחבל מתאבד שנהג בכלי רכב צבאי התפוצץ בסמוך לעמדה שאוישה על ידי כוחות הביטחון של עיראק מדרום לתיכרית וכתוצאה מכך נהרגו 4 לוחמים ו-12 נוספים נפצעו. יום למחרת הכריז הצבא כי האסטרטגיה לשחרור העיר תהיה כיתורה, שיאפשר לכוחות להסתער על תיכרית מכל הכיוונים. בשעות הלילה פוצץ את עצמו מחבל מתאבד שנהג במכלית ממולכדת בסמוך למחנה צבאי בפאתיה המזרחיים של העיירה א-דור. במהלך הפיגוע נהרג מאדי אל-קינאני, מפקד ב"אהל אל-חאק" - מיליציה שיעית הנתמכת בידי איראן - וארבעה לוחמים נוספים.

ב-5 במרץ העלו לוחמי המדינה האסלאמית באש בארות נפט בשדה הנפט עג'יל שנמצא 35 קילומטרים מצפון-מזרח לתיכרית במטרה לעכב את התקדמות כוחות הביטחון. באותו יום הודיע האו"ם כי המבצע הצבאי גרם ל-28,000 איש להימלט מבתיהם לכיוון העיר סמארא. למחרת, ב-6 במרץ, נכסו כוחות של צבא עיראק ושל המיליציות השיעיות לא-דור, שם נלכד ב-2003 הרודן סדאם חוסיין בידי צבא ארצות הברית, אך הלחימה בעיירה נמשכה גם כמה ימים לאחר מכן.

ב-7 במרץ התעכבה התקדמות הכוחות בשל ההתנגדות העזה מצד לוחמי המדינה האסלאמית ולא-דור הוזרמו כוחות נוספים. 24 שעות לאחר מכן רשמו הכוחות הצלחה בשדה הקרב כשהתקדמו לעבר מרכז העיירה, שם נמצאים מבני הממשל. במקביל, שחררו כוחות הביטחון מחצית משטח הכפר אל-עוג'ה, שנמצא מדרום לתיכרית, ומקום הולדתו של סדאם חוסיין.

ב-9 במרץ החלו הכוחות במתקפה משולבת להשגת השליטה מחדש על העיירה אל-עלם, שמצפון לתיכרית. חלק מהלוחמים הגיעו מהגדה המערבית של נהר החידקל ואחרים תקפו את העיירה מכיוונים אחרים.[3]כעבור יממה שוחררה אל-עלם לחלוטין למרות מאמציהם של לוחמי דאעש לעכב את הכוחות באמצעות פיצוץ גשר שמוביל אל העיירה. בזכות ההשתלטות על העיירה, כותרה תיכרית מכל הכיוונים.[4]

ב-11 במרץ החלו כוחות הביטחון של עיראק ולוחמי המיליציות השיעיות להיכנס לתוך שטח העיר כשהם התקדמו בשתי חזיתות במקביל. הכוחות השתלטו מחדש על חלק משכונת קאדיסיה, שבצפון העיר וכוח אחר שעט אל מרכז תיכרית מכיוון דרום. הלוחמים הניפו את דגל עיראק מעל בית חולים צבאי בשכונה ששוחררה מידי דאעש. קרבות עזים נמשכו במהלך היום ומסוקי קרב תקפו עמדות של לוחמי המדינה האסלאמית על מנת לאפשר לכוחות הקרקעיים לטהר את האזור. גורם ביטחוני מסר כי 6 חיילים ולוחמי מיליציות נהרגו באותו ערב מירי צלפים בשכונה, שעיכב את התקדמות הכוחות. כמו כן, מוקדים נוספים שבהם אירעו חילופי אש כבדים היו סביב מפקדות המשטרה מדרום לשכונת קאדיסיה ובאזור התעשייה שבצפון-מערב העיר. ב-12 במרץ נמשכו הקרבות העזים באזור התעשייה של העיר ובמהלכם היה ירי כבד של פצצות מרגמה, מכונות ירייה וצלפים. שלושה לוחמי דאעש נהרגו בחילופי האש, אולם צבא עיראק והמיליציות הלוחמות לצדו לא הצליחו להתקדם בתיכרית.

כיתור העיר והשעיית המבצע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-13 במרץ השעו כוחות הביטחון של עיראק את המשך המבצע על מנת להביא תגבורת של לוחמים נוספים ולתכנן את השלבים הבאים בלחימה. זאת בשל העובדה שלוחמי המדינה האסלאמית מלכדו את העיר ואת דרכיה במטענים והחשש בבגדאד מפני נפגעים רבים בקרבות רחוב. ב-15 במרץ אמר ראש עיריית אל-עלם כי כוחות הביטחון מצאו מכלים שאחסנו גז כלור בעיירה. יום למחרת דווח כי קברו של סדאם חוסיין נחרב במהלך הקרבות בין לוחמי דאעש לכוחות העיראקיים בכפר הולדתו אל-עוג'ה[5].

תחילת תקיפות הקואליציה ושחרור העיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלילה שבין ה-25 במרץ ל-26, החלו כוחות הקואליציה להפציץ יעדים של המדינה האסלאמית בעיר. במהלך היום הם ביצעו 17 תקיפות, שפגעו במבנה של דאעש, שני גשרים, שלושה מחסומים, שתי עמדות קרב ומתקן לפיקוד ושליטה של הארגון. במקביל, חידשו כוחות הביטחון של עיראק את המתקפה והפציצו מטרות של דאעש בתיכרית. כמו כן, כוחות עיראקיים מיוחדים התקדמו במרכז, אולם המיליציות השיעיות אהל אל-חאק וחזבאללה הודיעו כי הן לא ישתתפו יותר בקרבות בעיר בשל המעורבות האמריקנית. ב-29 במרץ ניסו הכוחות לחדור למרכז העיר דרך הרובע הדרומי שישין, אולם הם נהדפו בידי לוחמי דאעש שהשמידו בולדוזר צבאי שפינה מטעני צד מהדרכים באמצעות טילים נגד-טנקים. בנוסף לכך, גורם ביטחוני מסר כי מאז החלו הפצצות הקואליציה בעיר, נהרגו 17 לוחמים וכ-100 נוספים נפצעו בקרבות בתיכרית ובסביבתה[6].

ב-31 במרץ כוחות הביטחון של עיראק הצליחו להניס את כוחות דאעש ממרכז העיר ולהשתלט מחדש על מפקדות המושל בעיר ועל בית החולים המרכזי, ולוחמי המדינה האסלאמית נותרו מרוכזים בשלוש שכונות ובמתחם הארמונות שבצפון העיר. באותו יום שבו המיליציות השיעיות אהל אל-חאק וחזבאללה להשתתף בקרבות. לטענתן, כוחות הקואליציה האמריקנית השעו את תקיפותיהן האוויריות בתיכרית, ולכן שבו להילחם, אולם ראש הממשלה הכחיש זאת, כמו גם הקואליציה.[7]

יממה לאחר מכן, הכריזה ממשלת עיראק על ניצחון בקרב וכי נותרו כיסי התנגדות בודדים של דאעש בעיר. ראש הממשלה חיידר אל-עבאדי צעד ברחבי העיר בליווי מפקדי הצבא והמשטרה, מושל המחוז ומפקדי המיליציות השיעיות. שר הפנים מחמד א-ע'באן הודיע כי כוחות הביטחון מטהרים את מעוז הארגון האחרון בתיכרית, בשכונה הצפונית קדיסיה[8].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:מלחמות עיראק קטגוריה:2015