טיוטה:הקטקומבה היהודית בוילה טורלוניה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרסקו (ציור קיר) של מנורת המקדש
פרסקו (ציור קיר) של ארון קודש

הקטקומבה היהודית בוילה טורלוניה - הקטקומבה היהודית שבוילה טורלוניה הינה מערכת קבורה קדומה הנמצאת ברומא, בה נקברו יהודי העיר בתקופות קדומות. המצבות אשר נמצאו בה הניבו ממצאים רבים על היקפה של הקהילה היהודית ברומא ומשלח היד של חבריה. גודלה של הקטקומבה ו-3,800 הקברים שנמצאים בה וגודלן של קטקומבות יהודיות נוספות ברומא, מעידים על אוכלוסייה יהודית גדולה שהתגוררה בעיר וסביבתה (כאשר על פי הערכה עמדה על כ-40,000 תושבים לפני חורבן הבית ולמספר גדול אף יותר לאחריו).

על פי בדיקת איזוטופים שנערכה בהתבסס על ממצאים צמחיים שנמצאו בקטקומבות של וילה טורלוניה, ניתן לתארך את מועדי הקבורה בקטקומבות למאה ה-1.

וילה טורלוניה מעל פני הקרקע

בקטקומבה ניתן לראות פרסקאות (ציורי קירות) על סלע הטוף וביניהם ציורים של סימנים יהודיים כמנורות וחזיתות ארונות קודש, שופרות, 4 המינים ועוד.

שימור פרסקו - אמיר ג'נאח
עבודת ארגון "אתרא קדישא" במסדרונות מערת הקבורה

פרויקט החפירה הקבורה והשימור בקטקומבה היהודית שבוילה טורלוניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וילה טורלוניה מעל פני הקרקע

נערכו במקום פעולות שימור מקיפות שנמשכו כשנה (2018 - 2017), כל 3,800 הקברים וכל הפרסקאות שומרו על ידי המשמר אמיר ג'נאח שביצע את הפרויקט עם מנהל הצוותים מייקל ג'נאח והרב חזקיה קלמנוביץ' שביצע את הקבורה, כל העבודה הייתה בתיאום עם ד"ר דניאלה רוסי מרשות העתיקות האיטלקית, למעשה חודשה הקבורה ונאטמו הקברים בנאמנות למקור לאחר אנליזה אדריכלית וארכאולוגית ולימוד מעמיק, כל העבודה נעשתה ביוזמתו ובמימונו של ארגון "אתרא קדישא", בתיאום עם רבנות איטליה הרב אלפונסו ארביב והרב שמואל די-סייני. במהלך פרויקט השימור והחפירה נתגלתה על ידי הרב קלמנוביץ' תגלית חדשה: קברים רבים לאורך רצפת המערה. נתגלתה כתובת בעברית (היחידה בוילה טורלוניה) שלא ידעו על קיומה ופיענוח כתובת תכנון המערה על ידי אמיר ג'נאח ועוד.

החיפוש אחר שאר מערות הקבורה היהודיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברומא קיימות 6 מערות קבורה יהודיות, ג'נאח וקלמנוביץ' בחיפוש אחר 3 המערות שמיקום כניסתן עדיין לא ידוע.