טיוטה:היפנובירת'ינג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

היפנובירת'ינג (Hypnobirthing) - שימוש בהיפנותרפיה לסיוע לתהליך הלידה.

היפנובירת'ינג הינה שימוש בהיפנותרפיה לסיוע לתהליך הלידה. תרגול היפנובירת'ינג מבוססת על ההנחה שרב הכאב בלידה הוא תוצאה של פחד ומתח, אשר ניתן להפחיתו או באופן מעניין למדי, להעלימו באמצעות היפנותרפיה. מחקרים שנערכו בנושא מצאו הפחתה בעצמת הכאב במהלך הלידה. כמו כן היפנובירת'ינג יכולה להשפיע על אורך הלידה ולהפחית התערבויות קליניות במהלך הלידה.

תאוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היפנותרפיה במהלך הלידה מבוססת על התאוריה כי על מנת לחוות לידה קלה ונוחה, על נשים להבין כיצד הרחם מתפקד בצורה טבעית במהלך לידה נורמלית כאשר הפחד לא מפריע, עם כל התחלואות של מעגל ה- פחד-מתח- כאב בתהליך הלידה. נשים יולדות ובני זוגן לומדים אסטרטגיות נטולות תרופות, כמו לדוגמא הרפיה, מדיטציה ודמיון מודרך, המאפשרים לגוף ללדת באופן נורמלי עם פחות כאבים, בקלות רבה יותר ובצורה נוחה יותר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1942, פורסם הספר Childbirth without Fear, מאת רופא הנשים האנגלי Grantly Dick-Read. הספר הציג לראשונה את הרעיון של שימוש בהיפנותרפיה בלידה. דר' גרנטלי דיק-ריד כתב לראשונה על השימוש בהיפנוזה להפחתת כאב בשנת 1930 בספרו Natural Childbirth ומאז שנות ה-80 נעשה שימוש בקשת של טכניקות שונות שפותחו העושות שימוש בהיפנותרפיה במהלך הלידה הטבעית. קיימות טכניקות שונות שהופכות לפופולריות מאד בשנים האחרונות כגון: KG היפנובירת'ינג הבריטית שנוסדה על ידי ההיפנותרפיסטית Katharine Graves וכן שיטת מונגאן האמריקאית משנות ה-90.

מחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

היפנוזה נחשבת שיטת טיפול שנויה במחלוקת. נערכו מחקרים המפריכים את הטענות שהיפנוזה הינה אפקטיבית בהפחה או העלמת הכאב בלידה. מחקר בשנת 2004 לא מצא ראיות מספקות להוכחה כי הטכניקה הינה אפקטיבית ושני מחקרים של ארגון הקוקריין בשנת 2012 מצאו כי אין די ראיות לקבוע האם היפנוזה הינה אפקטיבית בטיפול בכאב במהלך הלידה או בדכאון לאחר לידה. עם זאת נערכו מחקרים התומכים בטענה שביחס לקהל הרחב, היפנוזה במהלך לידה מובילה ל: מקצר את משך זמן הלידה הממוצע מפחית את אחוזי הניתוחים הקיסריים מפחית את השימוש במשככי כאבים תרופתיים כגון: גז צחוק ואפידורל הגביר קלות ונוחות בצירים ובלידה (על פי עדות אישית וממצאים שנצפו) הגבירו סיפוק רגשי של האמהות כתוצאה מכך שבני זוגם הגיעו עם ידע, היו שותפים פעילים ותמכו בהן בלידה. בנוסף, רב הנשים שחוו היפנוזה בלידה שניה או לידה חוזרת שלישית ומעלה, מדווחות על תחושה של יותר שליטה, טחון, רוגע ומיקוד, פחות פחד לעומת חוויות הלידה הקודמות שלהן.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Grantly Dick-Read, Childbirth without Fear, 1942 

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]