טיוטה:ההפגנות בבוליביה (2019)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

החל מ-21 באוקטובר החלו הפגנות בבוליביה בעקבות טענות לזיוף הבחירות שבהם ניצח הנשיא הוותיק אוו מוראלס. כתוצאה מההפגנות ובלחץ הצבא, ב-10 בנובמבר הודיע מוראלס על התפטרותו מתפקיד הנשיא. לאחר קרוב ל-14 שנה שכיהן בתפקיד.

רקע כללי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגבלת הכהונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החוקה הבוליביאנית משנת 2009 מגבילה את כהונת הנשיא ל-2 קדנציות. בסוף שנת 2015 יזם מוראלס תיקון לחוקה שההגבלה תהיה ל-3 קדנציות. מצב זה היה מאפשר לו להתמודד לכהונה רביעית, שכן בית משפט חוקתי בבוליביה פסק שכהונתו הראשונה (שלה נבחר ב-2006) לא תיחשב משום שלא הייתה מלאה. התיקון הוגש למשאל עם ב-21 בפבואר אך נדחה על ידי הציבור ברוב של 51.3% שהתנגדו לתיקון לעומת 48.7% שתמכו. בנובמבר 2017 ביטל בית המשפט את הגבלת הכהונה, בטענה כי היא פוגעת בזכויות האדם של הבוחרים. כתוצאה מכך יכל מוראלס להתמודד בבחירות שנערכו שנתיים לאחר מכן.

בחירות 2019[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבחירות נערכו ב-20 באוקטובר. לפי השיטה הבוליביאנית הזוכה בבחירות מוכתר כאשר זוכה ברוב מוחלט של הקולות, או כשזוכה במספר הקולות הגדול ביותר מבין כל מתחריו, ובהפרש של לפחות עשרה אחוזים מן המועמד הבא. בתחילה פורסמו תוצאות הבחירות וכשהגיעה התוצאה הרשמית לידי 83.8% מהקולות עמדו התוצאות על 45.3% מהקולות למוראלס ו-38.2% ליריבו העיקרי קרלוס מסה, במצב זה היה אמור להתקיים סיבוב שני. אלא שאז הפסיקה ועדת הבחירות לעדכן את התוצאות. רק לאחר שעות ארוכות חזרה הועדה לעדכן את התוצאות ואז הם עמדו על 46.86% למוראלס לעומת 36.72% ליריבו כך שבמצב זה נבחר מוראלס לנשיאות כבר בסיבוב הראשון.

המחאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-21 באוקטובר החלו המחאות בטענה שתוצאות הבחירות זויפו. מפגינים