טיוטה:הדור האחרון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הדור האחרון - ביטוי, שמקורו בתורה, משמש בעת המודרנית לא פעם לתיאור השלב הסופי של דבר מה וכמו כן, זהו שמה של להקה ישראלית שפעלה בין 2009–2015

הביטוי "הדור האחרון" מופיע לראשונה בתורה: "וְאָמַר הַדּוֹר הָאַחֲרוֹן בְּנֵיכֶם אֲשֶׁר יָקוּמוּ מֵאַחֲרֵיכֶם וְהַנָּכְרִי אֲשֶׁר יָבֹא מֵאֶרֶץ רְחוֹקָה וְרָאוּ אֶת מַכּוֹת הָאָרֶץ הַהִוא וְאֶת תַּחֲלֻאֶיהָ אֲשֶׁר חִלָּה יְהוָה בָּהּ." (דברים כ"ט פסוק כ"א). ובתהלים, מופיע שוב הביטוי: ""לְמַעַן יֵדְעוּ דּוֹר אַחֲרוֹן בָּנִים יִוָּלֵדוּ יָקֻמוּ וִיסַפְּרוּ לִבְנֵיהֶם" (פרק ע"ח פסוק ו')

"הדור האחרון", כפי שניתן להבין ממקורות נוספים, שבחלקם באים להסביר פסוקים אחרים הקרובים או קשורים בביטוי, הרי שזהו סוג של תיאור לאותו דור של אנשים שייולד או יגיע לבסוף, בזמן הגאולה והמשיח. לאחר דור זה, יש הסוברים שהעולם יתעלה לשלב הבא שלו מבחינות מסוימות.

שימושים נוספים שנעשים בביטוי, בעיקר בעת המודרנית, מטרתם להסביר את השלב הסופי של דבר כלשהו כגון מוצר, או תוכנה וכדומה, אשר הגיעו לשלב שאחריו לא יהיו עוד שלבים נוספים, אך סביר להניח שלפניו היו שלבים קודמים.

צמד המילים, מופיע גם בטיוטות שנכתבו על ידי המקובל הרב יהודה אשלג זצ"ל המכונה גם בשם "בעל הסולם" על שם פירושו לספר הזהר. אשלג, השתמש בצמד המילים "הדור האחרון", כביטוי שבא לתאר אנשים "מתוקנים", על פי חכמת הקבלה, מבחינה רוחנית. כלומר, שאותו דור שיהיה באחרית הימים, יהיה דור של אנשים שעברו את כל הדורות שלפניהם ואת כל הקלקולים שבהם ובעצם, המה ייצגו את התיקון הכללי והסופי, של כולם לכאורה, כאותו "דור אחרון". יש טעות רווחת על כך ש"בעל הסולם" אף הוציא ספר או כתבים בשם "כתבי הדור האחרון", אך דבר זה אינו נכון. הטעות, נובעת רק משימושו בביטוי בחלק מהטיוטות שהתגלו לאחר הסתלקותו ובהן, מופיע הביטוי מדי פעם.

מוזיקאים שעסקו בקבלה ובכתבי "בעל הסולם" והקשורים בנושא זה של חברה עתידית ע"פ דרך הסולם, עשו גם כן שימוש במילות הפסוק וקראו ללהקתם "הדור האחרון". גם אלבומם הראשון קיבל את השם "הפרויקט של הדור האחרון" ובו מסרים הנוגעים לנושא זה של דור השואף לתיקון. המדובר, במעין "סופר גרופ" (הרכב שרובו או כולו של מוזיקאים ידועים) ובלהקה שהתאגדה דווקא תחת מוזיקאי אלמוני יחסית, אך מוכר יותר כמורה לקבלה בשם רונן דבח. דבח, הפיק לבד ויחד עם הגיטריסט העולמי דני ויצפלד (שניגן עם קלי קלרקסון בארצות הברית ומנגן לרבים ומוכרים בישראל), את האלבום הראשון של ההרכב.

לאחר הוצאת "הפרויקט של הדור האחרון", יצאו לאור אלבומים נוספים של הלהקה אשר הרכב החברים בה השתנו עם הזמן, אך בין השאר ניגנו בה המוזיקאים אבי מרקוביץ' (בסיסט להקת "שייגעצ"), ארז גינת (המתופף של הילארי דאפ), הבדרן רועי מירון ואחרים. הלהקה פעלה בין שנת 2009 לשנת 2015 והוציאה מספר דיסקים על פי חזון מקים ההרכב, רונן דבח, ששם לו למטרה להפיץ מסרים הקשורים בחכמת הקבלה ע"פ משנת המקובל בעל הסולם ושיהיו, בגובה העיניים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הביוגרפיה של הלהקה https://www.mashma.co.il/index.php/component/tags/tag/36-2017-02-02-06-16-44, באתר משמעות החיים דף אלבומה הראשון של הלהקה בפייסבוק https://www.facebook.com/doracharonpro/