טיוטה:האנאלפביתית שידעה לספור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

האנאלפביתית שידעה לספור - האנאלפביתית שידעה לספור בשוודית (Analfabeten Som Kunde Rakna) הוא רומן פיקרסקי, שכתב הסופר יונס יונסון, יונס כתב גם את הספרים: הזקן בן המאה שיצא מהחלון ונעלם, הרוצח שחלם על מקום בגן עדן והזקן בן המאה ואחת שחשב שבוא חושב יותר מידי. הספר יצא לאור בשוודית לראשונה בשנת 2012 ובעברית בשנת 2014.

העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר פורס את עלילותיה של נומבקו מאייקי ילידת דרום אפריקה שנולדה בשנות ה-60 נערה שחורה וחכמה בת 14 שעובדת במחראה (בֵּית שימוּש) כבר 9 שנים. בזמנה החופשי אוהבת נומבקו להעסיק את עצמה בתרגילי מתמטיקה מסובכים. באחד מימי עבודתה היא פוגשת אדם בשם פיט דו טואה קולגה שלה שטייל בכל העולם ויודע כיצד לקרוא, הנערה הסקרנית דורשת ממנו ללמדה לקרוא. לאחר איומים ודקירה במספריים מסכים פיט דו טואה ללמדה את האומנות נומבקו מתעמקת בלימודיה ותוך שבועות ספורים כבר יודעת לקרוא. לאחר כמה ימים מגלה נומבקו שמורה נרצח על ידי שתי נשים שלפיט דו טואה היו יהלומים, הנשים מחפשות אך לשווא. למחרת רצה נומבקו לבקתתו שלפיט דו טואה ומזלה מאיר לה, נומבקו גונבת את היהלומים ומחליטה לנסות את מזלה בעולם הגדול בחוץ בתקווה להיתקל בכמה ספריות. לא עבר זמן רב לאחר שהשתחררה והיא נדרסה על ידי מהנדס עשיר ושתוי. נומבקו נקראת לדין על אשמת גרימת נזק למכוניתו של המהנדס והליכה על מדרכה לאנשים לבנים בלבד. בבית הדין התברר שהיה מותר לנומבקו ללכת על המדרכה ובכל זאת היא נדרשת לשלם למהנדס סכום נכבד של כסף אל עף שיכלה נומבקו לשלם בעזרת היהלומים היא החליטה שעדיף לה לשמור את היהלומים בסוד פן יגנבו לה אותם.

נומבקו נשלחת לעבדות אצל המהנדס לזמן קרוב לשבע שנים, כאשר נומבקו מגיעה למקום עבודתו של המהנדס היא מגלה שזהו מתקן ליצור פצצות אטום. בזמן שנומבקו מבלה שם את מאסרה היא מתיידדת עם שלוש סיניות שאחראיות על הדואר במתקן, מלבד היותם חברותיה של נומבקו הן גם מלמדות את נומבקו סינית בניב וו. ביום מן הימים בזמן שנומבקו מנקה את משרדו של המהנדס היא עוזרת לו לפתור אחת מהבעיות בפצצה מהידע שרכשה מהספירה. כעבור כמה מקרים דומים מבין המהנדס שמנקתו זאת שמכנה נו מה שמה? חכמה ממנו בהרבה, ולכן בכל ביקור ממשלתי לוקח המהנדס את המנקה שתעזור לו להתמודד עם הקושיות הקשות. ביום מן הימים לאחר שמכרו את שש הפצצות לומדת נומבקו שיש עוד פצצה שעל פי הרשויות אינה קיימת וחייבים להיפטר ממנה, המהנדס מחליט למכור אותה לשני סוכני מוסד ישראלים לאחר זאת אחד מהסוכנים דורס את המהנדס במטרה לקחת את הפצצה. לאחר פיגוע הדריסה הסוכנים מבקשים מנומבקו היחידה בעלת המפתחות לפצצה לתת להם אותה, נומבקו מציבה להם תנאי שהם יטיסו אותה לשוודיה עם עשרה קילו בשר אנטילופה. נומבקו אשר אינה איוולת ופוחדת שגורלה ידמה למהנדס מאיימת על הסוכנים וטענת שהקליטה את השיחה ואם תמות איש הקשר שלה יפרסם את ההקלטה, הסוכנים מחליטים שהסיכון גדול מידי ולא יהרגו את נומבקו.

בצד השני של העולם נולדים תאומים שלאביהם היה עסק לא גמור עם המלך, כנקמה החליט המלך לגדל ילד ושמו הולגר ושהוא יפיל את כס המלכות ובזה תגמר המונרכיה בשוודיה. לאחר ממאמצים רבים אשתו הרה ויולדת תאומים, ההורים החליטו לשמור אחד בסוד רשמו רק אחד במשרדי הממשלה הילד הבכור שמעתה יקרא הולגר 1 מסכים עם אביו והפך לאנרכיסט. לעומת זאת אחיו הולגר 2 החכם יותר כמו אמו לא חושב שהפתרון החכם ביותר עבורם הוא להדיח את המלך, בהגיעם לגיל 20 בערך הם מתייתמים מהוריהם. האחים עובדים כעט במפעל ליבוא כריות הבוס הזקן שלהם מוכר להם את העסק ומת כמה ימים אחרי כעט הם הבעלים על העסק ולהולגר 1 יש חברה לא פיקת שמה סלסטין.

כעט נומבקו נוחתת בשוודיה ונרשמת במשרד הרישוי נומבקו מוצאת את הבשר שלה ויושבת ברחוב ומתלבטת מה כדאי לה לעשות בו בזמן מגיע הולגר השני במשאיתו ומחליט לעזור לה הולגר 2 שומע את סיפורה ומחליט לעזור לה. נומבקו מגיע למפעל הכריות ופוגשת את אחיו החכם פחות הולגר 1 ולומדת את סיפורם של ההולגרים. מיד בסיום השיחה נפתחת קופסתה של נומבקו וממנה יוצאות שלוש הסיניות ופצצת אטום אחת. לעומת זאת כעט במשרד הממשלה מתקשר האחראי אל סוכן המוסד A ושואל אותו מדוע קיבל 10 קילו אנטילופה? סוכן המוסד A זועם ויוצא למרדף אחרי הפצצה. עוברים הימים הולגר 1 לומד תעופה במסוק על מנת לחטוף את המלך ולשכנעו לוותר על כס המלכות. סוכן A מתחיל לעקוב אחרי נמבוקו ומוצא את הולגר 1. סוכן המוסד A תופס אותו הולגר 1 מעלה אותו לאווירון ומטיס אותו מעל שוודיה הולגר 1 קופץ מהמסוק ומשאיר את המסוק על טייס אוטומטי לכיוון הים ובכך סוכן A שקוע בים.

סלסטין ששונאת את הרשויות מתקשרת אל המשטרה ומאיימת עליהם שעם לא ימלאו את דרישותיה היא וחבריה ייקפצו מראש הבניין ובכך יתאבדו, לבסוף הם כולם מצליחים לברוח ולאחרי כמה סכסוכים עם חברים הם עוברים לסבתא של סלסטין, שם נומבקו מגדלת תפוחי אדמה עם סבתא של סלסטין. בו בזמן עובדת יחד עם הולגר על כמה ניסיונות (שנכשלו על ידי הולגר 1) להגיע לראש הממשלה ולהעביר אליו את הסמכות על הפצצה. יום אחד שומעת נומבקו שאותו האיש הסיני (שאליו מכרו הדרום אפריקאים בעזרתה של נומבקו את שש הפצצות האחרות מגיע לביקור. מיד קופצת על ההזדמנות הזאת נומבקו ופגשת אותו במסיבה חשובה של הממשלה לאחר שיחה קצרה עוזר לה האיש להשיג את המלך וראש הממשלה לעלות למשאית שאותה מסיעה הולגר 1 על מנת לראות את הפצצה. הולגר 1 לא מצליח להתאפק ומתחיל לנסוע במעין צעד הדומה לחטיפת ראש הממשלה והמלך יחד. כאשר המלך וראש הממשלה מגיעים לביתה של סבתא של סלסטין נמבקו וההולגרים מספרים להם את כל הסיפור למחרת המלך מקשיב לעצתה הנבונה של נומבקו ומעביר לסין את הפצצה. לאחר זאת יכולים כולם סוף סוף לנוח נומבקו עובדת בממשלה וגרה עם הולגר 2.

הוצאה לאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 20014 יצא הספר לאור בעברית שנתיים לאחר שיצא בשוודית, על ידי המתרגמת רות שפירא דרך הוצאת כתר. הספר הוא רב מכר בכל העולם ונמכר בלמעלה ממיליון עותקים.

שם הספר
האנאלפביתית שידעה לספור
שפת מקור שוודית (Analfabeten Som Kunde Rakna)
שם המחבר יונס יונסון
תורגם על ידי רות שפירא
עורך אדר זאבי
שנת הוצאה בעברית 2014/אפריל
ז'אנר רומן פריקרסק
מספר עמודים 383

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


קטגוריה:רומן פיקרסקי