טיוטה:דוד מייזלמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דוד מייזלמן

דוד מייזלמן (17.6.1940) המנהל המיתולוגי ומתווה הדרך של פנימיית שטיינברג בכפר סבא, ע"ש סול ובטי שטיינברג ועיזבון פירסט. מייזלמן שימש בתפקיד במשך 38 שנים כשהוא מלווה דורות של חניכים תוך התאמה לצרכיהם המשתנים עם חלוף הדורות והשינויים שחלו בחברה הישראלית. פנימיית "שטיינברג" הוקמה בשנת 1967 על ידי האגודה לקידום החינוך במטרה לאפשר לילדים שאותרו כבעלי יכולת לימודית גבוהה מימוש הפוטנציאל שניחנו בו ומיצוי יכולתם הלימודית, האישית והחברתית.

חייו

מייזלמן נולד ביוני 1940 בקריית מוצקין, לטובה וברוך מייזלמן, שעלו לישראל מרומניה שמונה שנים קודם לכן. אביו היה נגר במקצועו והוא עבד גם בטחנת הקמח בקריית מוצקין. אמו הייתה עקרת בית. ב 1945 נולד אחיו יצחק - חקי (נפטר ב-2002) את לימודי התיכון עשה מייזלמן בבית הספר התיכון "אחדות" בקריית מוצקין. בשנת –1965 התחתן עם צפרא גופן מקיבוץ אפיקים. לזוג נולדו שלושה ילדים – כנרת, שי ואורי. בשנת 2001 נפטרה צפרא ממחלה בגיל 60.

שרות צבאי

מייזלמן התגייס לצה"ל באוגוסט 1958. בצבא היה קצין בחטיבת הנדסה קרבית. לאחר שירות של שנה בקבע, הוא השתחרר ב-1962 בדרגת סגן. מייזלמן המשיך לשרת במילואים במשך שנים ארוכות עד שנת 1985 ובתפקידים שונים, כולל במלחמת ששת הימים ובמלחמת יום כיפור. לבסוף, בשנת 1985 השתחרר משירות מילואים בגיל 45 ובדרגת רב-סרן.

השכלה

עם סיום השירות הצבאי בשנת 1962, פנה מייזלמן ללמוד ערבית ולימודי המזרח התיכון באוניברסיטה העברית בירושלים. במקביל ללימודים הוא החל לעבוד כמדריך בפנימיית כרמית, בעין כרם, שהוקמה על ידי "האגודה לקידום החינוך". בתום לימודיו דחה מייזלמן הצעת עבודה בשירות הביטחון הכללי (שב"כ) והחליט להקדיש את עצמו לתחום החינוך.

דרכו החינוכית

מייזלמן שימש מדריך בפנימיית כרמית במשך כשנתיים בין השנים 1963 ועד 1965, שלאחריהן הוא עבר, יחד עם כלל חניכים במקום, לפנימיית בויאר בירושלים - גם היא פנימייה של "האגודה לקידום החינוך". כשהוא בן 28 בלבד ולאחר שקצר הצלחות רבות כמדריך בפנימיות הללו, הוצע לו ב־1968 לנהל את הפנימייה על שם סול ובטי שטיינברג בעיר כפר סבא. מייזלמן קיבל את ההצעה, עבר להתגורר בפנימייה יחד עם בני משפחתו והחל לנהל את המוסד החינוכי עד לפרישתו ארבעה עשורים מאוחר יותר. המגורים המשותפים בפנימייה יצרו קשר ייחודי ובלתי אמצעי בין משפחתו לבין החניכים בשלבים שונים של התפתחותם. על הדרך לכפר סבא כתב דוד בספרו "שיירות של אחים" בפרק הראשון בספרו: כדאי להביא ציטוט מהספר או לחלופין ציטוט שהוא מדבר על החיים עם המשפחה בקרב החניכים

לאורך השנים מייזלמן זכה להערכה רבה ויוצאת דופן על תרומתו פורצת הגבולות לפנימייה ולחניכיה (יש איזה ציטוט שאפשר להביא, פרסים שהוא קיבל – משהו שמתקף את זה?).

במשך 38 שנות עבודתו בשטיינברג כמנהל הפנימייה מ־1968 ועד 2007, הוא פיתח שיטות חינוכיות ־ פדגוגיות פורצות דרך באשר לתפיסת הניהול של פנימיות בכלל והקשר של אנשי חינוך עם בני הנוער שבאחריותם בפרט. המונח "מנהל כמנהיג" מתאים לאופן התנהלותו.

הקשר עם חניכי הפנימייה כלל התייחסות הוליסטית לעולמם של בני נוער, שהגיעו מבתים שונים בכל רחבי הארץ. כך, בעזרת צוות שהוכשר לכך, יצר מייזלמן כמנהל הפנימייה בית חם המאפשר צמיחה, מצוינות ועידוד תמידי למיצוי יכולותיהם של בני הנוער. כל זאת תוך טיפוח ערכים של משמעת עצמית, חיברות (סוציאליזציה) וערבות הדדית.

"אנחנו ישבנו עם נייר ועיפרון ורשמנו תוכנית עבודה... איך ייראה הבוקר, ואיך ייראה הצהריים. חשבנו שכל דבר צריך לתכנן. ושאלנו את השאלות: מותר לצאת לעיר, אסור לצאת לעיר. רצינו שהמקום יהיה דומה לבית" (צריך לעשות הפנייה להערות: )https://www.dailymotion.com/video/xcz2xv

תפיסת עולמו, כי חניכי הפנימייה הם חלק מהמרקם של תושבי כפר סבא, יצרה התנהלות ייחודית מול מוסדות העירייה, תושביה ואנשי החינוך שבה. עבור החניכים, הפנימייה הייתה "בית בכפר סבא" וכמו שאר ילדי העיר, הם יצאו לפעילויות חברתיות וערכיות בה ובילו וחוו את העיר שהייתה למקום מגוריהם. החשיפה הזו של ילדי הפריפריה לעיר במרכז הארץ, תוך קבלת חופש תנועה ופעולה, העצימה אותם והיוותה את הבסיס שלהם לניידות חברתית לאחר מכן https://he.wikipedia.org/wiki/ניידות_חברתית ויצרה להם אופק התפתחותי כאזרחים במדינת ישראל.

"אני באתי עם חלום. החלום היה של כולנו – לקחת ילדים מוכשרים, לזהות את היכולות שלהם, להביא אותם לפנימייה ולהטמיע אותם בעיר הזו". (צריך לעשות הפנייה להערות: )https://www.dailymotion.com/video/xcz2xv

מסירותו והקשר האמיץ עם החניכים (חלקם כבר בני 70 כיום), נשמרו לאורך כל שנות חייהם, כולל ברכות בימי ההולדת עשרות שנים לאחר שכבר סיימו את הלימודים, השתתפות בשמחות ובאירועים שונים מכל סוג, יוזמות חברתיות ועוד.

פנימיית שטיינברג בכפר סבא

הקדנציה של דוד, כמנהל הפנימייה, נמשכה 38 שנים והפכה למפעל חייו, בזכות מנהיגותו, חזונו החינוכי פורץ הדרך, מסירותו ותרומתו האישית להעצמה וקידום חניכי הפנימייה. אלפי בני נוער, ממשפחות מעוטות יכולת, הפכו לאזרחים תורמים ומשפיעים, למשפחותיהם, לסביבתם ולמדינה. למעלה מ־2,500 בוגרים ובוגרות עברו בפנימייה לאורך השנים. שטיינברג נוסדה כפנימייה ארבע שנתית (ט' עד י"ב ) ובהמשך הפכה לפנימייה שש שנתית (ז' עד י"ב) כאשר החניכים שולבו בבתי הספר האיכותיים ברחבי כפר סבא ועסקו בפעילויות חברתיות רבות בתוך הפנימייה ומחוץ לה. הליווי החינוכי בפנימייה ובבתי הספר של כפר סבר הביא לכך שבוגרים רבים הפכו לדור ראשון להשכלה במשפחותיהם. בכך הן הצוותים החינוכיים והן החניכים הוכיחו שניתן לשלב ילדי פריפריה בבתי ספר יוקרתיים ברמה הגבוהה ביותר גם אם מגיעים מרקע משפחתי קשה, עוני ומצוקה, וכי אין הכרח שהעוני ימשיך לעבור בירושה. למרות שפרש לגמלאות בגיל 67, מייזלמן ממשיך לשמר את הקשר עם ההנהלה של המוסד החינוכי ועם בוגריו.

היציאה לגמלאות

מייזלמן נשאר מחובר לפנימייה ולחניכים ולבוגרים בכל נימי נפשו. הוא מתנדב כמורה לערבית וממשיך למלא בהתנדבות משימות חינוכיות שונות.

בנוסף, פרויקט ייחודי שיצר מייזלמן בשנים האחרונות הוא ארכיון הפנימייה. הארכיון, יחידי בארץ, משמש כאוצר בלום של תיעוד חייהם של בני נוער בישראל, מאז שנות השישים ועד היום. התיעוד בארכיון שכולל תמונות, סרטים, נוהלי עבודה שיצר כמנהל - כל אלה מהווים אבן שואבת ומאגר מידע לעוסקים בתחום החינוך הבלתי פורמלי ועולם מוסדות הנוער בישראל. דוד מיסד קשר קבוע עם כל הבוגרים ולפחות אחת לשנה ביום ההולדת, מגיע הטלפון מהמנהל לשעבר. זו דוגמה אחת שמלמדת על הקשר שנוצר בין הבוגרים לבין מייזלמן שהפך לדמות אהובה, מוערכת ואף נערצת על בוגרי הפנימייה באופן שחוצה גילאים, מגדרים ומקצועות. עבור רבים מהבוגרים "דוד הוא הפנימייה, והפנימייה היא דוד".

קישורים חיצוניים

סרטון : דוד מייזלמן – מפעל חיים https://www.dailymotion.com/video/xcz2xv תמונות : מביקור ראש הממשלה גולדה מאיר, שר האוצר ספיר, שר החינוך זבולון המר יוטיוב:

//www.youtube.com/results?search_query=%D7%A4%D7%A0%D7%99%D7%9E%D7%99%D7%99%D7%AA+%D7%A9%D7%98%D7%99%D7%99%D7%A0%D7%91%D7%A8%D7%92