טיוטה:ארמון האפנדי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ראו בית שוקרי

ארמון האפנדי (בית האפנדי) הוא ארמון מפואר, ששימש את השליטים והעשירים העות'מאניים במאה ה-19. ארמון האפנדי הוא ארמון הנבנה בשנת 1768 בעכו על ידי איברהים אל צאבג וכיום הוא מלון בוטיק.

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפנדי (טורקית: Efendi מיוונית αυθέντης) היה תואר טורקי שמשמעו "אדון" או "מורה", ואשר מביע כבוד או נימוס בשימוש מודרני. אפנדי היה הרביעי בחשיבותו בין התארים האזרחיים באימפריה העות'מאנית אחרי פאשה, ביי ואע'א.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות תהליכים משפטיים-כלכליים שעוברת האימפריה העות'מאנית במחצית המאה ה-19, צומחת לה אליטה קרקעית חדשה במרחב. אנשים אלו אשר רצו להפגין את עושרם הרב, לחיות בנוחות ופאר וכן להזדהות עם האליטות המרכזיות בערים הגדולות בנו לעצמם מבנים מפוארים במרחב הערוני וגם הכפרי.

בתי האפנדים בעבר וכיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתי האפנדים כיום הם אתרי תיירות המושכים אליהם מטיילים ותיירים רבים. ביקור בבתי האפנדים מהווה מפגש עם תרבות חיים מרתקת, ומאפשר הצצה אל עולמם של עשירי הימים ההם. בתי האפנדים הבולטים והמוכרים יותר הם בית הקולונל (עכו) ובית ליברמן (נהריה), שנבנו במחצית השנייה של המאה ה-19. שני המבנים מוקפים גנים עשירים ונעימים

בית הקולונל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית שנבנה במחצית השנייה של המאה ה-19. המבנה שייך היום לבהאים, אך בראשית ימיו היה בבעלותו של אפנדי מוסלמי. לאחר מכן התגורר בו מייסד דת הבהאים, הבהא אללה, ואחריו גר בו הקצין הבריטי מק'ניל. עם הקמת המדינה הפך הבית לרכוש נפקדים, ובשנות השבעים נקנה על ידי הבהאים.

בית ליברמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

"מקום השמחה" (אנשראח) הוא השם שנתנה משפחת טועאני מלבנון לשטח האדמה שלה, שנמצא בדרום נהריה של היום. בשנת 1934 נגאלו אדמות נהריה. את שטח האדמה של המכובד מהצפון קנה פיליפ ליברמן, תעשיין אמיד משווייץ.

מלון אפנדי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלון הבוטיק מורכב משני בתי אפנדים סמוכים שחוברו יחדיו. המבנים קרויים על שם אחרוני הבונים- בית עפיפי, המוכר גם כבית ויצ"ו והוא המבנה הדרומי יותר ובית חמאר, הידוע גם כבית שוקרי ע"ש משפחת המוזיקאים ששכנה בו שהוא המבנה הצפוני. הבית הצפוני, שנודע גם בשם "הארמון" נבנה ככל הנראה בשנת 1768 על ידי איברהים אל צאבג' – בן למשפחה יוונית קתולית. המבנה, הוקם על שרידיו של מבנה קמרונות צלבני. במאה השמונה עשרה, הקים איברהים אל צאבג' בחלקו התחתון של הבית מסבנה (מסבנה - מפעל לייצור סבון משמן זית). כמה משרידי המסבנה נמצאים במקום עד היום. עודה חמא'ר רכש את המבנה מג'ורג ואלכסנדר ג'מאל, צאצאיו של אל צאבג' בשנת 1870 והוא זה שהפך אותו ל "ארמון" - בית האמידים הגדול ביותר בעכו. הוא קישט אותו בציורי קיר מורכבים, תקרות מקושטות, רצפות שיש ומסדרונות מפוארים ושכן בו יחד עם נשותיו ומשרתיו. עם סיום השלטון הטורקי, עזבו משפחות האפנדים את הבית, שהיה שיא הפאר וההדר, ונותר נטוש ומוזנח. בשנת 2001 המסעדן אורי ירמיאס ראה מבנה נטוש מעל מסעדתו ועלה רעיון במוחו לשפץ אותו ולהופכו למלון בוטיק. יותר משמונה שנים נמשכה הבנייה, שחזור ושימור של המבנים. מהאבנים שבקירות החיצוניים ועד למשקופי החלונות באחרון החדרים. כיום הארמון משמש כמלון בוטיק בעכו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "בתי אפנדים בגליל המערבי" – אתר טיולי (טיולים בישראל)
  • אתר מלון אפנדי
  • "עכו העתיקה – סיפורו של מלון האפנדי" – אתר מסע אחר

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]