טיוטה:אלטיס ארנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלטיס ארנה
כתובת Rossio dos Olivais, 1990-231
מיקום ליסבון,פורטוגל
תקופת הפעילות 1998–הווה (כ־26 שנים)
עלות הבנייה 55 מיליון €
בעלים Arena Atlântico SA
אדריכל רג'ינו קרוז
מושבים

20,100 (קונצרטים )

15,000 ( פוטסל )

אלטיס ארנה (לשעבר MEO ארנה ; גם מוזכר בשם המקורי שלה, Pavilhão אטלנטיקו )  היא זירה מקורה רב תכליתית בזירה בליסבון , שבפורטוגל . הזירה היא בין הזירות הפנימיות הגדולות באירופה והגדולה בפורטוגל עם קיבולת של 20,000 איש ונבנתה בשנת 1998 עבור אקספו 98 ' .

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התוכניות להקמת זירה רב תכליתית בליסבון מתוארכות לדיונים הראשונים בתכנית האב של אקספו 98 ' . באותה תקופה, בעיר חסר מתקן רב תכליתי שיכול להכיל קונצרטים, קונגרסים ואירועי ספורט בהיקף גדול. המבנים הקיימים, הן בליסבון והן בפורטוגל כאחד, היו בעלי כושר מוגבל (עד 4,000 איש), או שהיה קשה להסתגל לאירועים לא קונבנציונאליים, כמו למשל תחרויות ספורט מקורה ברמה עולמית. חסרון נוסף של המקומות הקיימים היה היעדר תשתיות טכניות שנחשבו כנדרשות לאירוח קונצרטים, מחזות זמר מודרניים ולאפשר שידור חי נאות של טלוויזיה.

אדריכלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבניין תוכנן על ידי האדריכל הפורטוגזי רג'ינו קרוז, שהוא מחברם של כמה מבני ממשל ומשרדים בברזיל ובפורטוגל, בשיתוף עם סקידמור, אווינגס ומריל (SOM). SOM זכתה בפרס הראשון בתחרויות על האצטדיונים האולימפיים של מנצ'סטר וברלין, ואחראית על תכנון ביתן ספורט גדול בארה"ב (פורטלנד, פילדלפיה, אוקלנד ומיניאפוליס). הסטודיו הוא גם מעצב משותף של מגדל ואסקו דה גאמה , הממוקם בקצה הצפוני של פארק דה נאסס בליסבון. צורת אלטיס ארנה מזכירה צלוחית מעופפת גדולה, קליפת צב ים או סרטן פרסה. צורה ייחודית כזו דרשה חשיבה מחוץ לקופסא על יסודותיה, הן מסיבות מבניות והן סמליות. הגג, למשל, יושב על גבי רשת עץ, המעוצבת בצורת צריף . בהיותו חלק מתערוכה עולמית שחוגגת את האוקיינוסים בעולם ותגליות פורטוגזיות מהמאה ה -15, העץ נחשב מתאים יותר מאשר בטון או פלדה.

אירועים

בשנת 2018 אלטיס ארנה אירח את אירוויזיון 2018 , שם זכתה נטע בשיר " toy " לישראל.