טיוטה:איל"ט, האגודה הישראלית ליעוץ טיפולי - פסיכותרפיה הומניסטית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

איל"ט - אגודה ישראלית לייעוץ טיפולי , היא עמותה ישראלית שהוקמה בשנת 2011 על ידי מטפלים מתנדבים ומייצגת רשמית את הארגון האירופי לייעוץ EAC.

הייעוץ הטיפולי - הפסיכותרפיה ההומניסטית, משתייכים לזרם השלישי בפסיכולוגיה שמקורו במדעי הרוח והפילוסופיה.

מייסדי אגודת איל"ט ומטרותיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האגודה הוקמה בשנת 2011 על ידי שבעה מייסדים: ד"ר אדריאנה פלדמן, פרופ' שרגא פישרמן, פרופ' נעמי אפל, ד"ר יוני הראל, ד"ר זאב אפל, יוספה כפרי ויו"ר האגודה כיום, דלית הלוי סיטרוק.

הקמת האגודה הייתה מעין הגשמת חלום עבור ד"ר אדריאנה פלדמן. היא נולדה באיטליה 7 אפריל 1933 ונפטרה בישראל ב-1 בדצמבר 2018 הייתה יועצת חינוכית ומטפלת משפחתית וזוגית והייתה מראשוני המטפלים בפסיכותרפיה ההומניסטית בישראל.

אדריאנה הגדירה את מטרת האגודה: "להביא לחברה בישראל פסיכותרפיה ברוח הפרדיגמה של המאה ה-21, כלומר, פסיכותרפיה חופשית מסטיגמות ודעות קדומות, מושתתת על כבוד לפרט ועל רגישות תרבותית. פסיכותרפיה המאמינה באדם ובכוחו להכיר, לבטא ולממש את ייחודו."

הייעוץ במהותו הינו פסיכותרפיה הומניסטית המרוכזת באדם והמכוונת לעזור לו בקונפליקטים השונים המתעוררים בשלבי החיים השונים ובמגוון מעגלי החיים, תוך שמירה על כבוד האדם וערכיו התרבותיים. התרפיסטים ההומניסטים רואים את עצמם מוכנים ומסוגלים לאמץ טכניקות מגישות שונות (דינאמיות, ביהביוריסטיות וקוגניטיביות) אבל בתנאי שהדבר לא יפגע במהותה של התפישה. כלומר, הדגשת המפגש הטיפולי כהתרחשות בין שני בני-אדם (שני סובייקטים), בה אחד (התרפיסט) עוזר לשני (האדם העומד ממול) לצמוח ולהגיע לשלמות פנימית; כשהתרפיסט מוכן לוותר על העמדת ה"טכניקה" במרכז ונזהר מלחתור לתיוג ולראות בו את העיקר.

פעילות האגודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האגודה מהווה את "הבית המקצועי" של גישת הייעוץ הטיפולי הומניסטי בישראל ובכך מהווה את הגוף שמרכז ומנסח את פרופסיית הייעוץ הטיפולי.

האגודה מסמיכה את המטפלים והמדריכים המוסמכים מטעמה.

האגודה מהווה "קורת גג" רב תרבותית למטפלים ומטופלים ברוח הגישה ההומניסטית

האגודה פועלת להטמיע את הגישה ההומניסטית בישראל, ושואפת להטמיע את הגישה ההומניסטית בגופים ממסדיים וחברתיים בישראל ואת מקצוע הייעוץ הטיפולי.

האגודה מנהלת אתר ובו מרוכזת אינפורמציה על הגישה וכן הפנה למטפלים החברים באגודה.

האגודה יוזמת ומשתפת פעולה עם מוסדות לימוד בארץ, אשר להן תוכניות ללימודי פסיכותרפיה ובתי ספר אשר מלמדים את תוכנית "נכס" ברוח הפסיכותרפיה ההומניסטית

הפסיכותרפיה של הייעוץ: הפסיכותרפיה הממוקדת באדם — קארל רוג'רס[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסיכותרפיה זו הקדימה את זמנה והיוותה מהפכה שלא היה דומה לה בתחום הטיפולי. בשנת 1940 פיתח ועיצב רוג'רס את "הפסיכותרפיה הממוקדת באדם" (Person Centered). בעיצובה נצרך רוג'רס, בנוסף לידע פסיכולוגי רחב וניסיון טיפולי עשיר, גם לרגישות רבה בהבנת השינויים שחלו ברוח העיתים (פרדיגמות) ואומץ רב לעמוד בפני כוחות ממסדיים סמכותיים. דבר שהביא אותו להשתמש במושגים "ייעוץ" ו"פרקטיקה" במקום "פסיכותרפיה".

התיאוריה הממוקדת באדם היא תיאורית האישיות של הייעוץ. מאחר שתיאוריה זו מדגישה יותר את המרחב ורפים בה הגבולות, היא מאפשרת לתיאוריות אישיות אחרות להתקיים בצידה, במידה שיתמלאו בה שלושה עיקרים:

  •  אמונה בכוחותיו הערכיים, היצירתיים והבונים של האדם כ"דחפים" ראשוניים.
  •  השלמת (הרחבת) המציאות לרווחת האדם כיעד של התהליך הטיפולי (ההתפתחותי).
  •  אמפתיה-כעמדה-שיש-לחוות (Experiential-Mode) תהווה את הציר המרכזי של השיח הטיפולי (ההתפתחותי)

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדריאנה פלדמן, קישור למאמריה בספריה הלאומית