טביעת הצוללת טיטאן

טביעת הצוללת טיטאן
"קיקלופס 1", קודמתה של צוללת הטיטאן
"קיקלופס 1", קודמתה של צוללת הטיטאן
"קיקלופס 1", קודמתה של צוללת הטיטאן
תאריך 18 ביוני 2023 עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום wreck of the RMS Titanic עריכת הנתון בוויקינתונים
גורם קריסה
קואורדינטות 41°43′42″N 49°56′32″W / 41.728333333333°N 49.942222222222°W / 41.728333333333; -49.942222222222
הרוגים 5 עריכת הנתון בוויקינתונים
פצועים 0 עריכת הנתון בוויקינתונים
נעדרים 0 (נכון ל־22 ביוני 2023) עריכת הנתון בוויקינתונים
ניצולים 0 עריכת הנתון בוויקינתונים
(למפת צפון האוקיינוס האטלנטי רגילה)
 
מקום הטביעה
מקום הטביעה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
תדרוך של משמר חופים במהלך מסיבת עיתונאים

הצוללת טיטאן המופעלת על ידי חברת OceanGate (אנ') נעלמה ב-18 ביוני 2023 במים בינלאומיים בצפון האוקיינוס האטלנטי מול חופי ניופאונדלנד, קנדה. הצוללת יצאה למשימה תיירותית, שמטרתה הייתה לצפות בשרידי (אנ') האונייה הטרופה (אנ') טיטניק, כאשר בתוכה נמצאים חמישה אנשים. הקשר עם הצוללת אבד שעה ו-45 דקות לאחר יציאתה של הצוללת אל אתר השרידים. הרשויות קיבלו הודעה, כאשר הצוללת לא חזרה בזמן המתוכנן מאוחר יותר באותו היום. לאחר חיפושים רבים נמצאו שרידיה של הצוללת לאחר שככל הנראה התפוצצה וגרמה למוות של כלל הנוסעים.

בעבר, העלו חששות לגבי הבטיחות של כלי השיט. מאמצי החיפוש אחר הצוללת והצלתה בוצעו על ידי צוות בינלאומי בראשות משמר החופים של ארצות הברית, הצי של ארצות הברית, משמר החופים הקנדי (אנ') והכוחות הקנדיים.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ה"טיטאן" היא צוללת קטנה, באורך 6.7 מטרים ושוקלת 10,432 קילוגרם, בעלת יכולת לשאת חמישה אנשים לעומק של כ-4,000 מטרים. הופעלה לצורך תיירות מעמקים על ידי חברת OceanGate, אשר שווקה מסעות לביקור בשרידי האונייה טיטניק, שנמצאת כ-3,800 מטרים מתחת לפני האוקיינוס. תהליך הצלילה והחזרה לגובה פני הים בצוללת אורך כשמונה שעות.

מכיוון שהצוללת שטה במים בין-לאומיים, היא לא הייתה כפופה לתקנות בטיחות כלשהן, ולא אושרה ככשירה על ידי שום סוכנות רגולטורית. בחירת החברה שלא ללכת בנתיב האימות המוכר לעיצוב, ייצור ובחינת כלי שיט תת-ימיים ספגה ביקורות רבות מטעם חברות ואנשים פרטיים. מנכ"ל החברה סטוקטון ראש, שהיה בין חמשת הנוסעים שנספו, טען בעבר כי הצורך בהשגת אישורי בטיחות מונע חדשנות, לדבריו: "בשלב מסוים, בטיחות היא פשוט בזבוז טהור. כלומר, אם אתה רק רוצה להישאר בטוח, אל תקום מהמיטה. אל תיכנס לרכב שלך. אל תעשה כלום".

בצוללת אירעו תקלות רבות עוד לפני היעלמותה ביוני 2023. ב-2022, בצלילה של הצוללת בסמוך לטיטניק, אחד הדחפים בה הותקן בטעות לאחור והצוללת התחילה להסתובב במעגלים כשניסתה להתקדם אל קרקעית הים. על פי כתב האישום[דרושה הבהרה], הצוללת סבלה מבעיות סוללה וכתוצאה מכך נאלצה לחבר את עצמה ידנית למשטח, מה שגרם נזק לרכיבים חיצוניים שלה.

בצוללת היו חמישה נוסעים, מתוכם שני אנשי צוות ושלושה תיירים ששילמו 250 אלף דולר כל אחד תמורת הצלילה. איש העסקים הבריטי-פקיסטני שחזאדה דאווד (אנ') ובנו סולימאן דאווד, קברניט הצוללת הצרפתי פול אנרי נרז'ולה (אנ'), מנכ"ל OceanGate, סטוקטון ראש (אנ'), והטייס הבריטי היימיש הרדינג (אנ') ‏.[1]

היעלמותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילה יצאה הצוללת מסנט ג'ונס במצב תקין. בשלב מסוים היא הפסיקה לתקשר מסיבה לא ידועה, ולא הגיעה לקרקע. הסיבות לכך עשויות להיות תקלה בציוד התקשורת, פגיעה בפסולת ששקעה בים, או בעיה במערכת הנטל, שאחראית על ניהול הציפה. אפשרות נוספת היא שלצוללת כשל מכני כלשהו אשר גרם להתפוצצותה עקב הלחץ התת־ימי.

חיפושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחיפושים אחר הצוללת השתתפו משמר החופים הקנדי ומשמר החופים של ארצות הברית, וכן כמה סוכנויות של הממשל האמריקני. מבצע החיפושים התנהל כ-690 קילומטרים מחופי קנדה – דבר אשר מקשה על החיפושים. על פי המידע שסיפקה החברה שהצוללת בבעלותה, אספקת החמצן אזלה ב-22 ביוני 2023.[2] ב-21 ביוני 2023 מצופים קנדים זיהו רעשים שתוארו כ"נקישות" בהפרשים של כ-30 דקות, אולם מאוחר יותר נשללה האפשרות שאלו קשורים לצוללת.[3] ב-22 ביוני 2023 דווח כי רובוטים תת-מימיים מצאו חלקים שהם ככל הנראה שברים מהצוללת.[4] משמר החופים של ארצות הברית מסר שכל חמשת הנוסעים בצוללת מתו במהלך התפוצצות הצוללת והתפרקותה. ב-28 ביוני יצאה הודעה רשמית של משמר החופים האמריקאי שנמצאו שרידי אדם יחד עם שברי הצוללת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טביעת הצוללת טיטאן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]