חמזה יוסף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חַמְזה יוּסף
Humza Yousaf
לידה 7 באפריל 1985 (בן 39)
גלאזגו, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Humza Haroon Yousaf עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה סקוטלנדסקוטלנד סקוטלנד, הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
השכלה
מפלגה המפלגה הלאומית הסקוטית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Nadia El-Nakla עריכת הנתון בוויקינתונים
humzayousaf.scot
השר הראשון של סקוטלנד ה־6
29 במרץ 2023 – מכהן
(שנה ו־4 שבועות)
השרה לאירופה ולפיתוח בין-לאומי של סקוטנלד
6 בספטמבר 2012 – 18 במאי 2016
(3 שנים ו־36 שבועות)
Alasdair Allan
חבר/ת הפרלמנט ה-5 של סקוטלנד
5 במאי 2016 – 5 במאי 2021
(5 שנים)
חבר/ת הפרלמנט ה-6 של סקוטלנד
6 במאי 2021 – מכהן
(3 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חַמְזה הארוּן יוּסףאנגלית בריטית: Humza Haroon Yousaf; נולד ב-7 באפריל 1985) הוא פוליטיקאי סקוטי, שעמד בראש המפלגה הלאומית הסקוטית (SNP) וכיהן בתפקיד הסקוטי הציבורי הבכיר ביותר, כשר הראשון (ראש השרים) של ממשלת סקוטלנד בין מרץ 2023 לאפריל 2024.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוּסף נולד, גדל והתחנך בגלאזגו שבסקוטלנד, הממלכה המאוחדת, כבן למשפחת מהגרים מוסלמים. אביו נולד בפנג'אב שבפקיסטן, והיגר לממלכה המאוחדת בשנות ה-60. אימו נולדה בניירובי בירת קניה, אף היא בת למשפחה ממוצא פקיסטני-פונג'אבי. הוא למד בבית ספר יסודי ציבורי, וכן בבית ספר פרטי בעיר הולדתו.

הוא כיהן כנשיא אגודת הסטודנטים המוסלמים באוניברסיטת גלאזגו, וכן בוגר שלה במסלול ישיר לתואר שני במדעי המדינה.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוּסף שיתף כי עקב שאלות שהפנו כלפיו עמיתיו לספסל הלימודים בבית ספרו לאחר רצף פיגועי 11 בספטמבר שהתחוללו בארצות הברית ב-2001, החל להתעניין בפוליטיקה ואף להיות מעורב באופן פעיל מאוחר יותר כסטודנט.

בבחירות לפרלמנט הסקוטי לשנת 2007 (אנ'), פעל למען מפלגת ה-SNP שזכתה אז לראשונה להרכיב את הממשלה, ובעקבות הבחירות החל לעבוד כעוזרו הפרלמנטרי של בשיר אחמד (אנ'), שהיה חבר הפרלמנט הסקוטי הראשון שמגיע מרקע דרום-אסייתי, פקיסטני ומוסלמי. לאחר מותו של אחמד ב-2009, המשיך כעוזרם הפרלמנטרי של חברי פרלמנט אחרים ובמאי 2011, בהיותו בן 26 בלבד, נבחר לפרלמנט הסקוטי. הוא נשבע אמונים באנגלית בריטית וכן בשפת האורדו – כדי לבטא את זהותו הבריטית-פקיסטנית.

ב-2012 התמנה לראשונה למשרה זוטרה בממשלת סקוטלנד, כשר לענייני חוץ ופיתוח בין-לאומי, והיה לשר הראשון ממוצא אסייתי ומוסלמי בממשל הסקוטי.

בקבינט הסקוטי השני של ניקולה סטרג'ן שהחל במאי 2016 התמנה כשר התחבורה והאיים וב-2018 התקדם למשרת שר המשפטים (מזכיר הקבינט לענייני משפט). בקבינט השלישי של סטרג'ן שהחל ב-2021, התמנה יוסף כשר הבריאות והרווחה של סקוטלנד, ונכנס לתפקיד זה במהלך תקופת מגפת הקורונה בממלכה המאוחדת ובעולם.

לאחר התפטרותה של ניקולה סטרג'ן ב-15 בפברואר 2023 נתקיימו בחירות בסקוטלנד מחדש לבחירת הנהגת מפלגת השלטון. חמזה הכריז על מועמדותו, וב-27 במרץ 2023 הוכרז כמנצח. יוסף הקים קואליציה עם מפלגת הירוקים בסקוטלנד, אולם באפריל 2024 הודיע כי מפלגתו מבטלת את ההסכם הקואליציוני ותמשיך להנהיג את הפרלמנט הסקוטי כממשלת מיעוט. לאור התגובה הציבורית החריפה לצעד זה, כעבור שבוע בלבד הודיע יוסף על התפטרותו מתפקיד השר הראשון.[1]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוּסף מתאר את עצמו כמוסלמי אדוק, אך יחד עם זאת הוא תומך בזכויות של זוגות להט"ב.

נישא ב-2019 לפסיכותרפיסטית ילידת-סקוטלנד, נאדיה א-נקלה (אנ') (בערבית: نادية النقلة). אביה של אשתו, מאג'ד א-נקלה, היגר לסקוטלנד שבבריטניה כפלסטיני מרצועת עזה, בה מתגוררים קרובי משפחה נוספים מצדו של אביה. אימה של אשתו, אליזבת', היא סקוטית אתנית ממשפחה מרקע נוצרי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חמזה יוסף בוויקישיתוף


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Humza Yousaf to ‘resign today’ as Scottish first minister - updates, The Independent, ‏2024-04-29 (באנגלית)