חיים יהודה אליעזר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רבי חיים יהודה אליעזר
מקום קבורה אזמיר
פטירה 1779
י"ד באלול תקמ"ט עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה האימפריה העות'מאנית
מקום מגורים אזמיר
תקופת הפעילות ?–1779 עריכת הנתון בוויקינתונים
רבותיו רבי יצחק נוניס בילמונטי
תלמידיו רבי יצחק גאטינייו
חיבוריו ספר שמחת יאודה
צאצאים יהושע אברהם יהודה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרב חיים יהודה (יאודה) אליעזר[1] (נפטר ב-5 בספטמבר 1779) היה רב, דיין, מלמד ופוסק באזמיר.

תולדותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

היה צאצאו של הרב ברזילי יעבץ[2], וחתנו של רבי יעקב אלבעלי. רבי יהודה למד תורה מפי הגאון רבי יצחק נוניס בילמונטי, מתורתו מצטט רבות בספרו כתלמיד מפי רבו. מתלמידיו היה הרב יצחק גאטינייו. גיסו, הרב רפאל אשכנזי, מספר עליו ש"העמיד תלמידים הרבה"[3].

על מסירותו ללימוד התורה מספר החבי"ף:

וזכור אזכרינו לטוב להרב המובהק השקדן בתורה במה"ר יאודה אליעזר ז"ל בעל ספר שמחת יאודה דכמה שבתות לא היה מביא פירות לביתו ובליל שבת היו מקפידים אשתו ובניו למה לא הביא פירות אפילו מעט בשבוע זאת והיה משיב להם "מה אעשה לכם דזאת השבוע בא לידי ב' וג' ספרי הפוסקים הצריכים לי ללמוד וזה קודם לאכילת פירות"

לוח ארז דף ה עמוד א

עוד נזכר אודותיו שהיה שוקד תמיד לחזור על תלמודו וקבע לו חזרה גם בשבת קודש, כי ”אם בתוך לימודו בחידושיו ערבה שנתו ושואלין לנשמתו מה חידש בלימודו ידע להשיב כי שמעתתיה בפומיה שגור בפיו בעת ההיא כספר זכרון לפניו” (רבי רחמים נסים יצחק פלאג'י, אבות הראש, הקדמה לחלק ב')

נפטר בי"ד באלול ה'תקמ"ט ונקבר באזמיר. הספידו הרב רפאל אשכנזי בספרו מראה הגדול[3].

צאאציו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנו הוא רבי יהושע אברהם יהודה, מחבר ספר עבודת משא, בתו של רבי חיים יהודה, נישאה ל "חכם המעולה במוה"ר אברהם המכונה מירקאדו בונמו ז"ל"[4] ונפטרה בשנת התרכ"ג[4].נכדיו היו רבי חיים יהודה אברהם, בעל ספר אחי וראש, ורבי יהודה בנבנישתי, מחבר ספר תושע יאודה.

חיבורו[עריכת קוד מקור | עריכה]

שו"ת שמחת יאודה (שאלוניקי תקס"ח) - 128 סימנים בפלפול וחריפות וכן דרשות בנושאים שונים כמו הספד, חתונה, לצדקה ועוד. בספר הסכמה משותפת מאת רבני אזמיר, הרב רפאל יוסף חזן, והרב יצחק מאיו. נדפס לאחר פטירתו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ במשפחות ספרדיות רבות וכן מעט מיחידי קהלות אשכנז, איטליה ופולניה אין להם שם משפחה קבוע כי אם הם נקראים "מאב לבן או "די פאדרי אה איז'ו" כלומר שכינוי הבן הוא השם הפרטי של האב וכן הלאה למשל: בנו הבכור של ר' חיים בן שבתאי (המהרח"ש) נקרא שבתי חיים. ודון מינה ואוקי באתרין
  2. ^ שמחת יאודה סימן קיח, דף קמ"ז עמוד ב
  3. ^ 1 2 מראה הגדול, דרוש ב' להספד
  4. ^ 1 2 ראה ברכת מועדיך לחיים לרבי חיים פאלאג'י חלק א' דרוש י''א לתשובה